- Abdülkadir el Kevkebânî

Adsense kodları


Abdülkadir el Kevkebânî

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Thu 24 February 2011, 01:19 pm GMT +0200
Abdülkadir el-Kevkebânî


Yemenli Zeydî Âlimi es-Seyyid Abdulkadir bin Ahmed el-Hasenî el-Kevkebânî (ö. 1207/1792)

Soyu Hz. Hasan'a ulaşan Yemen Zeydî imamlarından Mehdî Lidînillâh Ahmed bin Yahya'nın (ö. 850/1446) neslin­den gelen Ab'dülkadir, Zilkade 1135'te (Ağustos 1723) Yemen'in Keytöebân şehrinde doğdu. İlk tahsilini burada yap­tıktan sonra San'a'ya gitti. Orada Muhammed bin İsmail el-Emîr es-San'ânî, Hâşim bin Yahya gibi âlimlerin derslerine devam etti. Ayrıca Yemen'in hemen hemen bütün şehirlerini dolaşarak buralarda görüştüğü âlimlerin ders ve sohbetlerinde bulundu. Daha sonra Mekke'ye ve Medine'ye gitti. İki yıl kaldığı Haremeyn'de çok sayıda âlimle tanışarak onlardan faydalandı. Bir müddet sonra Kevkebân'a dönerek kendisini öğretim faaliyetlerine verdi. Birçok talebe yetiştiren Kevkebânî, hocası Emîr es-San'ânî'nin vefatından sonra Yemen bölge­sinde onun yerini dolduran en büyük âlim olarak meşhur oldu.

Kevkebânî, Kevkebân Emîri ile arasının açılması üzerine San'a'ya taşındı. Orada Kasım bin Yahya e!-Havlânî, Ali bin Abdullah el-Celâl, hocası Emîr es-San'ânî'nin oğlu Abdullah ve daha birçokları kendisinden ilim tahsil ettiler. Ayrıca seçkin talebelerinden biri olan Muhammed bin Ali eş-Şevkânî de hadis, fıkıh, kelâm ve lügat ilimlerinin temel eserlerini ondan okudu. Hatta Kevkebânî, ona bütün rivayetlerini nakletmek üzere umumi icazet vermiş ve onu Neylü'l-evtâr'ı yazmaya teşvik etmiştir. Kendisine ilk formaları gösterince ayrıntılara fazla yer vermemesini tavsiye etmiş, o da eserini hocasının bu tavsiyesi doğrultusunda kaleme almıştır.

Rebîülevvel 1207'de (Ekim 1792) San'a'da vefat eden Kevkebânî, İslâmi ilimler alanında büyük bir otorite olduğu kadar, edebiyat ve tıp alanında da geniş bilgiye sahipti. Son derece zeki ve tartışmalarında diyalektiği çok iyi kullanan bir kimse idi. Muhtelif dallarda birçok âlim kendisinden faydalan­mış, daha çok öğretimle meşgul olduğu için fazla eser vereme­miştir. Kaynaklarda adları geçen başlıca eserleri şunlardır: Şerhu Nüzheti't-tarf fi'l-cârri ve'l-mecrûri ve'z-zarf; Felekü'l-Kamûs; Haşiye 'alâ Dav'i'n-nehâr; Risale fî ba'di'l-akâkiri't-tıbbiyye, Hâşiyetü'l-Kastallânî, Hâşiyetü'l-Mutavvel.

 

Kaynaklar
 

1. Şevkânî, el-Bedrü't-tâli', Kahire 1348-Beyrut, ts. (Dârü'l-Ma'rife), I, 360-368;

2. Sıddık Hasan Han, Ebcedü'l-'ulûm, Beyrut, ts. (Dârü'l-Kütübi'l-ilmiyye), III, 183;

3.Hediyyetü'l-'ârifîn, I, 599;

4. Ziriklî, el-A'lâm, Kahire 1373-78/1954-59, IV, 162;

5. Kehhâle, Mu'cemü'l-mü'ellifîn, Dımaşk 1376-80/1957-61 - Bey­rut, ts. (Dâru İhyhai't-türâsi'l-Arabî), V, 282;

6. Hayreddin Kara­man, İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul 1975, s. 179.