hafiza aise
Tue 30 November 2010, 11:10 am GMT +0200
Abdesti Bozan Durumlar
1. İdrar ve Dışkı Yollarından Çıkan Şeyler:
Bunlar, idrar, dışkı veya yellenmektir. Yüce Allah '... veya biriniz tuvaletten gelirse.[116] buyurmuştur. Âyet-i kerimede kinayeli olarak, büyük abdesti bozmak ifade edilmiştir.
Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) Abdesti bozulduğu zaman, abdest alıncaya kadar hiçbirinizin namazım Allah kabul etmez' buyurmuştur.
Hadramevt bölgesinden bir adam; 'Ey Ebû Hureyre! Hadesl abdestsizük nedir?' diye sordu. Ebû Hureyre radiyallahu anh; 'sessiz veya sesli olarak yellenmektir' dedi.[117]
Sürekii idrarını veya gazını tutamayan kimselerin durumu bu hükümden istisna edilmiştir. Bu durumda olan kimselerin hükmü, istihaze [118] kadının hükmü gibidir.
2. Meni, Mezİ ve Vedî Çıkması:
Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), 'mezî' hakkında; 'abdest al ve organını yıka [119] buyurmuştur.
İbni Abbâs radiyallahu anh anlatıyor; 'Meni, vedî ue mezî: Gusül abdesti meni çıkması durumunda gerekir. Vedî ue mezî durumunda ise, organını yıkarsın ue namaz abdesti gibi abdest alırsın.[120]
Hatırlatma:
Hanımların Cinsel Organından Gelen Akıntılar Abdesti Bozar mı?
Bu konunun ayrıntıları şu şekildedir;
I. Bu akıntılardan, eşiyle oynaşması veya cinsel ilişkiyi arzulaması nedeniyle gelen akıntılar kastedİliyorsa, buna 'mezî' denir. Mezînin hükmü ise, sadece abdestin bozulmasıdır. Bu durumda organın yıkanması vacip olur.
II. Şayet bu akıntılar ile, birçok hanımda görülen ve çok sık meydana gelen, özellikle hamilelik döneminde yoğunlaşan akıntılar kastediliyorsa, bu durumda abdest bozulmaz. Bu hükmün nedenlerini şöyle sıralayabiliriz;
a) Bu akıntıların birçok hanımda olduğu aşikârdır. Bunlar, hiç kuşkusuz Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem}'İn dönemindeki hanımlarda da olmaktaydı. Bu durumda olan hanımlara, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in yeniden abdest almalarını emrettiğine dair herhangi bir rivayet nakledümemiştir.
b) Bu akıntıların geldiği yol, necis idrar yolu değildir.
c) Bazı fıkıh âlimlerinin, 'idrar ve dışkı yollarından çıkan şeyler abdesti bozar' ifadesi, Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sel-lemj'den nakledilmiş bir ifade değildir. Bu konuda İslam âlimlerinin icmâsı da yoktur. Aksine, idrar ve dışkı yollarından çıkan bazı şeylerin, abdesti bozmadığına dair icmâ vardır. îstihâze/özür kanı gibi.
Yukarıda yapılan açıklamalara göre, hanımların cinsel organından gelen akıntılar, sürekli görülüyorsa ve aşırı yorgunluk, uzun yürüyüşler veya hamilelik nedeniyle artıyorsa, bunlardan dolayı abdest bozulmaz. -En doğrusunu Allah Teâlâ bili.
Hanefîler, sürekli kanama ve akıntısı olanların 'özür sahibi' olduklarını ve her farz namaz vakti için bir abdest almalarının gerektiğini belirtmişlerdir. Bu konuda Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in 'istihâze kanaması olan, her namaz vakti için bir abdest alır [121] hadisini delil göstermişlerdir. [122]
[116] Mâide, 6.
[117] Buhârî, 135; Müslim, 225.
[118] Hanımların âdet görme veya loğusalık halleri dışında, hastalık veya ya-P'sal bozukluk nedeniyle olan rahim kanamalarına 'istihâze/özür kanı' aenir. (çev.)
[119] Buharı, 269; Müslim, 303; Nesâî, 1/98.
[120] Sahih hadistir. Beyhakî, 1/115.
[121] Nasbu'r-Râye, 1/204.
[122] Ed-Duvru'1-Muhtâr, 1/139. 281-283; Fethu'I-Kadîr, 1/124-128; Zuhaylî, FAhuV-İs/âmf, 1/288-289.
1. İdrar ve Dışkı Yollarından Çıkan Şeyler:
Bunlar, idrar, dışkı veya yellenmektir. Yüce Allah '... veya biriniz tuvaletten gelirse.[116] buyurmuştur. Âyet-i kerimede kinayeli olarak, büyük abdesti bozmak ifade edilmiştir.
Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) Abdesti bozulduğu zaman, abdest alıncaya kadar hiçbirinizin namazım Allah kabul etmez' buyurmuştur.
Hadramevt bölgesinden bir adam; 'Ey Ebû Hureyre! Hadesl abdestsizük nedir?' diye sordu. Ebû Hureyre radiyallahu anh; 'sessiz veya sesli olarak yellenmektir' dedi.[117]
Sürekii idrarını veya gazını tutamayan kimselerin durumu bu hükümden istisna edilmiştir. Bu durumda olan kimselerin hükmü, istihaze [118] kadının hükmü gibidir.
2. Meni, Mezİ ve Vedî Çıkması:
Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), 'mezî' hakkında; 'abdest al ve organını yıka [119] buyurmuştur.
İbni Abbâs radiyallahu anh anlatıyor; 'Meni, vedî ue mezî: Gusül abdesti meni çıkması durumunda gerekir. Vedî ue mezî durumunda ise, organını yıkarsın ue namaz abdesti gibi abdest alırsın.[120]
Hatırlatma:
Hanımların Cinsel Organından Gelen Akıntılar Abdesti Bozar mı?
Bu konunun ayrıntıları şu şekildedir;
I. Bu akıntılardan, eşiyle oynaşması veya cinsel ilişkiyi arzulaması nedeniyle gelen akıntılar kastedİliyorsa, buna 'mezî' denir. Mezînin hükmü ise, sadece abdestin bozulmasıdır. Bu durumda organın yıkanması vacip olur.
II. Şayet bu akıntılar ile, birçok hanımda görülen ve çok sık meydana gelen, özellikle hamilelik döneminde yoğunlaşan akıntılar kastediliyorsa, bu durumda abdest bozulmaz. Bu hükmün nedenlerini şöyle sıralayabiliriz;
a) Bu akıntıların birçok hanımda olduğu aşikârdır. Bunlar, hiç kuşkusuz Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem}'İn dönemindeki hanımlarda da olmaktaydı. Bu durumda olan hanımlara, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in yeniden abdest almalarını emrettiğine dair herhangi bir rivayet nakledümemiştir.
b) Bu akıntıların geldiği yol, necis idrar yolu değildir.
c) Bazı fıkıh âlimlerinin, 'idrar ve dışkı yollarından çıkan şeyler abdesti bozar' ifadesi, Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sel-lemj'den nakledilmiş bir ifade değildir. Bu konuda İslam âlimlerinin icmâsı da yoktur. Aksine, idrar ve dışkı yollarından çıkan bazı şeylerin, abdesti bozmadığına dair icmâ vardır. îstihâze/özür kanı gibi.
Yukarıda yapılan açıklamalara göre, hanımların cinsel organından gelen akıntılar, sürekli görülüyorsa ve aşırı yorgunluk, uzun yürüyüşler veya hamilelik nedeniyle artıyorsa, bunlardan dolayı abdest bozulmaz. -En doğrusunu Allah Teâlâ bili.
Hanefîler, sürekli kanama ve akıntısı olanların 'özür sahibi' olduklarını ve her farz namaz vakti için bir abdest almalarının gerektiğini belirtmişlerdir. Bu konuda Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in 'istihâze kanaması olan, her namaz vakti için bir abdest alır [121] hadisini delil göstermişlerdir. [122]
[116] Mâide, 6.
[117] Buhârî, 135; Müslim, 225.
[118] Hanımların âdet görme veya loğusalık halleri dışında, hastalık veya ya-P'sal bozukluk nedeniyle olan rahim kanamalarına 'istihâze/özür kanı' aenir. (çev.)
[119] Buharı, 269; Müslim, 303; Nesâî, 1/98.
[120] Sahih hadistir. Beyhakî, 1/115.
[121] Nasbu'r-Râye, 1/204.
[122] Ed-Duvru'1-Muhtâr, 1/139. 281-283; Fethu'I-Kadîr, 1/124-128; Zuhaylî, FAhuV-İs/âmf, 1/288-289.