hafiza aise
Mon 29 November 2010, 04:53 pm GMT +0200
Abdest Esnasında İhtiyaç Duyulan Bazı Bilgiler
1. Abdest alırken konuşmak mubahtır, herhangi bir sakınca yoktur. Sünnette bunu yasaklayan herhangi bir delil yoktur.
2.Abdest alırken okunacak herhangi bir dua ve zikir yoktur. Daha önce de belirtildiği gibi, zikir abdest aldıktan sonra yapılır.
3. Tırnaklar ojeli olarak abdest almak caiz değildir. Çünkü ojeler suyun tırnağa temasını önler. Her ne kadar abdest ve namazdan önce gidermek daha faziletli ise de, kına ve benzeri renk-lendiricilerin abdest için bir sakıncası yoktur.
Bu konuda İbni Ebî Şeybe'nin sahih senetle rivayet ettiği (1/120) hadiste, İbni Abbâs (radiyallâhu anh) şöyle diyor; 'Hanımlarımız en güzel boyalarıyla makyaj yaparlardı. Yatsı namazından sonra yapar, sabah namazından önce çıkarırlardı'.
Beyhakî, (1/77-78} sahih senetle rivayet ettiği hadiste, İbrahim en-Nehâî, abdestsiz olarak ellerini boyayan, sonra da namaza gelen kadın hakkında şöyle diyor; 'namaz kılmak istediği zaman ellerinde bulunanı giderir,'
4. Abdest aldıktan sonra havlu veya benzeri şeylerle abdest azalarını kurulamak mubahtır. Peygamber {sallallâhu aleyhi ve sellem)'in sahabelerinden ve daha sonraki âlimlerden bir grup, abdest aldıktan sonra kurulanmaya ruhsat vermişlerdir. Bunu mekruh görenler ise, daha öncesinde mekruh görmüşlerdir. Bu konuda 'abdest suyu da mizanda tartılır' denmiştir.
Kurulanmayla ilgili olarak Peygamber fsaliallâhu aleyhi ve sellem)'den rivayetler bulunmaktadır. Peygamber (saihilâhu aleyhi ve seîlem) 'Abdest aldı ve üzerinde bulunan yün cübbesini çevirip onunla kurulandı.[168]
[168] İbni Mâce, 468, 3564. Hasen derecesine yakın İsnadı vardır.
1. Abdest alırken konuşmak mubahtır, herhangi bir sakınca yoktur. Sünnette bunu yasaklayan herhangi bir delil yoktur.
2.Abdest alırken okunacak herhangi bir dua ve zikir yoktur. Daha önce de belirtildiği gibi, zikir abdest aldıktan sonra yapılır.
3. Tırnaklar ojeli olarak abdest almak caiz değildir. Çünkü ojeler suyun tırnağa temasını önler. Her ne kadar abdest ve namazdan önce gidermek daha faziletli ise de, kına ve benzeri renk-lendiricilerin abdest için bir sakıncası yoktur.
Bu konuda İbni Ebî Şeybe'nin sahih senetle rivayet ettiği (1/120) hadiste, İbni Abbâs (radiyallâhu anh) şöyle diyor; 'Hanımlarımız en güzel boyalarıyla makyaj yaparlardı. Yatsı namazından sonra yapar, sabah namazından önce çıkarırlardı'.
Beyhakî, (1/77-78} sahih senetle rivayet ettiği hadiste, İbrahim en-Nehâî, abdestsiz olarak ellerini boyayan, sonra da namaza gelen kadın hakkında şöyle diyor; 'namaz kılmak istediği zaman ellerinde bulunanı giderir,'
4. Abdest aldıktan sonra havlu veya benzeri şeylerle abdest azalarını kurulamak mubahtır. Peygamber {sallallâhu aleyhi ve sellem)'in sahabelerinden ve daha sonraki âlimlerden bir grup, abdest aldıktan sonra kurulanmaya ruhsat vermişlerdir. Bunu mekruh görenler ise, daha öncesinde mekruh görmüşlerdir. Bu konuda 'abdest suyu da mizanda tartılır' denmiştir.
Kurulanmayla ilgili olarak Peygamber fsaliallâhu aleyhi ve sellem)'den rivayetler bulunmaktadır. Peygamber (saihilâhu aleyhi ve seîlem) 'Abdest aldı ve üzerinde bulunan yün cübbesini çevirip onunla kurulandı.[168]
[168] İbni Mâce, 468, 3564. Hasen derecesine yakın İsnadı vardır.