sidretül münteha
Fri 18 February 2011, 03:11 pm GMT +0200
B~ 2.Abdest Aldırma:
İmam Ebû Hanife «Ölü yıkanırken ona ayrıca abdest aldırılmaz». İmam Şafii «aldırılır», İmam Mâlik ise «Aldmlırsa iyi olur» demişlerdir.
Bu ihtilâfın sebebi kıyasın hadis ile çelişmesidir. Çünkü kıyas, ölüye abdest aldırılmamasım gerektirmektedir. Zira abdest, ibâdeti eda etmek için farz kılınan bir şeydir. İbâdet mükellefiyeti ise ölüden sakıt olmuştur. Hatta eğer Ölüyü yıkamak hadislerde varid olmasaydı ölüyü yıkamak da vacib olmazdı.
Sıhhati sabit olan Ümmü Atiyye hadisinin zahirinden ise, ölüyü yıkamada abdest aldırmanın şart olduğu'anlaşılmaktadır. Çünkü bu hadiste, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in, kerimesini yıkayan kadınlara:
«Sağ yanlarından ve abdest uzuvlarından başlayın» diye emir buyurduğu anlatılmaktadır. Bu, her ne kadar bir ziyade olup hadisin diğer rivayetlerinde yoksa da, Buhârî ile Müslim'de yer aldığı için sabittir [25] Bunun için, diğer rivayetler bu rivayetle çelişecek kuvvette değillerdir. Zira mutlak mukayyede hamledilir. Çünkü mu-kayyedte, mutlaka nazaran fazla bir bilgi vardır.
Bu ihtilâfın sebeplerinden biri de bu olsa gerektir. Çünkü birçok rivayetlerde abdestten bahsedilmeden sadece yıkamanın emredildiği bildirilmektedir. Abdesti benimsemeyenler-kıyas, buradaki mukayyedle çeliştiği için- mutlak olan rivayetleri tercih etmişlerdir. İmam Şafii ise, burada da kendi prensibine uyarak mutîakı mukayyed'e hamletmiştir. [26]
[25] Buhârî, Cenâiz, 22/10, no: 1255; Müslim, Cenâiz, 11/12, no: 939.
[26] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/442.