sümeyra
Sat 21 January 2012, 11:52 pm GMT +0200
2 — Eş'arîler'in Görüşü
Eşyanın güzel ve kötü olduğu, dinin delilleri ile bilinir. Bir şey, emredildiğl için güzel; ve yasak edildiği için- çirkindir. Bu meselede, aklın hiç bir müdahalesi ve itibarı yoktur. Yani güzelliği Ve çirkinliği bilmede, dinîn delilleri olmadan, akıl hiç bir işe yaramaz. Eşyanın farz veya haram kılınmasının mucip sebebi sadece şer'î delillerdir, akıl değil.
Eş'arüere göre; kentlisine dinin daveti ulaşmayan bir kimse, iman etmeden öisî mazurdur. Yalnız, şirke inanmış olan, mazur olmaz. Esarîlerin, bu hususta delil olarak İleri sürdükleri âyet, şudur:
«...Biz. bîr resmi gonderinceye kadar (hiç bîr kimseye ve kavme) aznp ediciler deliliz.» [30]
Bu âyette, bir kavme peygamber gönderilmeden azap edilmeyeceği bildiriliyor. Üzerlerinden azap kalkan insanlardan, küfrün hükmü de kalkar. O irrnnlar, fıtratları olan İslam üzere baki kalırlar. Kâfir değildirler.
Başka bir âyette ise, Allahü Teâlâ şöyle buyurmaktadır:
Biz peygamberleri rahmet müjdeciler! ve azap habercileri olarak gönderdik. Tâ ki. peygamberlerden. sonra, insanların Allah'a karşı (özür diye ileri sürebilecekleri) bir bahaneleri olmasın.»[31]
Bu âyette de, insanların, resuller gelmazden önce, iman etmedikleri takdirde mazur sayılabilecekleri haber veriliyor. Eğer, Allah'a imanın mucip sebebi akıl olsaydı, peygamb2rler gönderilmeden önce de inanmayan insanları, Allah, mesut tutardı. [32]
Eşyanın güzel ve kötü olduğu, dinin delilleri ile bilinir. Bir şey, emredildiğl için güzel; ve yasak edildiği için- çirkindir. Bu meselede, aklın hiç bir müdahalesi ve itibarı yoktur. Yani güzelliği Ve çirkinliği bilmede, dinîn delilleri olmadan, akıl hiç bir işe yaramaz. Eşyanın farz veya haram kılınmasının mucip sebebi sadece şer'î delillerdir, akıl değil.
Eş'arüere göre; kentlisine dinin daveti ulaşmayan bir kimse, iman etmeden öisî mazurdur. Yalnız, şirke inanmış olan, mazur olmaz. Esarîlerin, bu hususta delil olarak İleri sürdükleri âyet, şudur:
«...Biz. bîr resmi gonderinceye kadar (hiç bîr kimseye ve kavme) aznp ediciler deliliz.» [30]
Bu âyette, bir kavme peygamber gönderilmeden azap edilmeyeceği bildiriliyor. Üzerlerinden azap kalkan insanlardan, küfrün hükmü de kalkar. O irrnnlar, fıtratları olan İslam üzere baki kalırlar. Kâfir değildirler.
Başka bir âyette ise, Allahü Teâlâ şöyle buyurmaktadır:
Biz peygamberleri rahmet müjdeciler! ve azap habercileri olarak gönderdik. Tâ ki. peygamberlerden. sonra, insanların Allah'a karşı (özür diye ileri sürebilecekleri) bir bahaneleri olmasın.»[31]
Bu âyette de, insanların, resuller gelmazden önce, iman etmedikleri takdirde mazur sayılabilecekleri haber veriliyor. Eğer, Allah'a imanın mucip sebebi akıl olsaydı, peygamb2rler gönderilmeden önce de inanmayan insanları, Allah, mesut tutardı. [32]