- Sabit Unsurlar

Adsense kodları


Sabit Unsurlar

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
reyyan
Sun 19 February 2012, 06:33 pm GMT +0200
d- Sabit Unsurlar
 

Evin mutfak, hela, gusülhâne.. gibi sabit unsurlarına gelince, bunlar­dan bir kısmının eskidenberi bütün evlerde mevcut olmasına rağmen bir kısmının îslâmî kültür ve terbiyenin bîr icâbı olarak sonrada ilâve edildi­ği anlaşılmaktadır ki bu durum, mesken sosyolojisinde "meskeni kültürün arz üzerine vurulmuş bir damgası kaba! edip, evdeki her bir inşâî unsu­run, içerisinde yaşayanların kültüründe mevcut zevk, inanç ve alışkanlık­larına tekabül ettiği" fikrini savunanları te'yîd etmektedir. Komşuların­dan biriyle müşterek -olan fırın, bâzı kereler -maddî darlık sebebiyle - iki ay boyunca ateş yıkılmadığı bildirilen mutfak, umumiyetle evlerin üst kısmında yer alıp, merdivenle çıkıldığı anlaşılan ve müstakil bir odadan müteşekkil meşrübe, içerisine eşya koymak için evin dâhilinde inşâ edi­len ve kapışma perde çekilerek örtülen, sofa, raf, duvarda eşya koymaya mahsus oyuk, ışık ve hava için açılan delik (kevve), evin bir kenarında al­tına eşya koymak için inşâ edilen üzeri Örtülü tariflere nazaran bugünkü dîvânı andıran sabit hücre-, vs. manâlarına da gelen sehve, büyük odala­rın içerisinde inşâ edilen küçük çaptaki dar mahdâ, câhiliye devrinde ko­cası ölen kadınların matem alâmeti olarak bir yıl boyu girdikleri tavam son derece basık, dar âdi hıfş gibi câhiliye evlerinde de bulunan unsurlar istisna edilirse, hela, güsûlhane, misafir odası, namazgah gibi bâzı kısım­lar İslâmî kültürün bir icabı olarak müslüman evlerin plânında hemen hemen umû­mî bir şekilde yer almıştır. Ahlâk kitaplarında "bina hususundaki sünnet­ler" meyânında: "Büyük ve küçük, abdest bozmaya mahsûs bir yer (hela), abdest ve gusül için bir yer (gusülhâne), ziyafet için bir yer (misafir oda­sı - ki ziyafet odası demek daha doğrudur-) zira hadiste vârid oldu ki: "Her şeyin bir zekâtı vardır, evin zekâtı da ziyafettir (.,.)" ifadesine hemen hemen eyni lâfızlarla yer verilmesi, bu plânın umumiliğini ifâdeye kâfi­dir. 

İslâmî inancın getirdiği mühim unsurları görelim.[306]

[306] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/568.