Hadice
Sun 26 September 2010, 07:37 pm GMT +0200
2- Nafaka:
Daha önce de belirttiğimiz gibi, nafakanın erkeğe ait oluşu, ailenin yöneticisi olmasıyla uyuşan bir durumdur. Yüce ALLAH şöyle buyurmaktadır: "Erkekler, kadınlar üzerine yöneticidirler. Çünkü Allah, kimini kiminden üstün kılmıştır ve çünkü erkekler (kadınlara) mallarından harcamaktadırlar.[1040]
islâm, nafakayı erkeğe yüklerken, gücünün yetmediğini ona yüklemez ve nafakayı belli bir kemiyet şeklinde tahdit etmez. Herkes güç ve özel imkanları ölçüsünde sorumludur. Yüce ALLAH şöyle buyurur: "Eli geniş olan, genişliğine göre nafaka versin. Rızkı kısılmış bulunan da ALLAH'ın kendisine verdiğinden versin. ALLAH, bir kişiye ne vermişse ancak onu yükler.[1041]
Erkeğin kendisi için bolca harcadığı halde, karısı ve çocukları için cimrilik yaparak kısması ya da kendisi nimetler içerisinde yüzerken onları mahrum ve muhtaç bırakması şahsiyete yakışmaz.
Câbir b. Abdillah'ın şöyle dediği rivayet edilmiştir: Abdullah b. Amr'ın azadlısı ona: Bu ay burada Kudüs'te kalmak istiyorum, dedi. Abdullah: Peki bu ay geçinmeleri için ailene birşey bıraktın mı? diye sordu. Adam: Hayır, deyince Abdullah: Git, geçinmeleri için onlara birşeyler bırak, sonra dön gel. Çünkü Rasûlüllah'm (s.a.v.) şöyle buyurduğunu duydum:
"Kişinin, geçiminden sorumlu olduğu kimseleri, nafakasız bırakıp gitmesi, onun için günah olarak yeterlidir. [1042]
Hakîm b. Muaviye'nin babasından nakline göre birisi Peygam-ber'e (s.a.v.): Kadının kocası üzerindeki hakları nelerdir? diye sordu. Buyurdu ki: 'Yediğinden ona yedirmesi, giydiğinden onu giydirmesi, yüzüne vurmaması, beddua etmemesi ve ancak evde ondan ayrı uyuması (yani ona kızdığında evi terkedip başka yerde gecelememesi)." [1043]
Kadın zengin bile olsa, kocası nafakasından sorumludur.
Kişi, ALLAH rızasını kazanmak için dinî ve içtimaî görevini yerine getirmeyi kastederek karısına ve çocuklarına infak edecek olursa, bu in-fakı boşa gitmez.
Ebu Mes'ud el-Ensâri'den Peygamber'in (s.a.v.) şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: "Herhangi bir müslüman, ALLAH'ın rızasını kastederek ailesine harcamada bulunursa, bu onun için bir sadakadır.[1044]
islâm, erkeğin evine infak sorumluluğunu birinci plana almış ve karşılaştırma esnasında bu infakı, infakların en değerlisi ve en üstünü olarak kabul etmiştir.
Sevban'dan (r.a.), Rasûlüllah'm (s.a.v.) şöyle buyurduğu nakledilmiştir: "Kişinin infak ettiği paranın en değerlisi, ailesine harcadığı, Allah yolunda savaş için bineğine ve ALLAH yolundaki arkadaşlarına infak ettiği paradır."
Ebu Kılâbe şöyle demektedir: Rasûlüllah (s.a.v.) hadisinde önce ailesine infakı zikretmiştir. Ebu Kılâ.be daha sonra şöyle diyor: Ailesinin küçüklerine infak edip onlann iffetini koruyan veya ihtiyaçlarını gideren kişiden daha büyük sevaba sahip kim vardır? [1045]