ehlidunya
Tue 11 February 2014, 09:45 pm GMT +0200
Etimoloji
Mısır Orta Krallığı’na ait düşmanların listelendiği antik yazılarda 'Rušalim' adlı bir şehir ismi geçer ve bu isim evrensel olarak olmasa da genelde Kudüs (Yeruşalahim) olarak bilinir [26][27]. Kudüs, Abdi-Heba’nın Amarna Mektuplarında 'Urušalimin' olarak geçer [28]. Yerushalayim, İncil’deki Yeşua kitabında ilk ortaya çıkar. Bu form Yireh (tanrının hizmetinde olan ve tanrıya uyan yer) ve Tanrının (Shalim) karışımıdır. Tanrıya verilen Shalim adı, SLM kökünden türediğinden, Shalom (İbranice) ve Salam (Arapça) barış anlamına da gelir, bu nedenle Yerushalayim’e Barışın Şehri de denir[29][30]. İbranice “-im” eki çoğul anlamına gelir ve “-ayim” eki ise çift anlamına gelir, böylece (Yerushalayim isminin), Kudüs şehrinin iki tepe üstünde olduğunu belirttiği düşünülür[31][32]. Arapça’da Kudüs القُدس al-Quds olarak geçer ve “kutsal” ya da “Kutsal Tapınak” anlamına gelir [33][34].
Tarih
Kudüs’ün hem İsrail milliyetçiliği hem de Filistin milliyetçiliği arasındaki merkezi pozisyonunu göz önünde bulundurduğumuzda, 5000 yıllık yerleşik hayatı barındıran tarihi incelerken gereken seçicilik, genelde ideolojik önyargı ve ya görüşlerden etkilenir. Örneğin, Şehrin Yahudi dönemleri, İsrailli milliyetçiler (Siyonistler) için önemlidir ve onlara göre, modern Yahudiler, antik İsraillilerden ve Makabiler’den geldiğini iddia ederler [35][36]. Öte yandan, Müslüman, Hristiyan ve Yahudi olmayanlara ait dönemler ise Filistin Milliyetçiliği için önemlidir. Filistin milliyetçilerine göre, günümü Filistinlileri, bölgede bulunan farklı insan topluluklar oluşturmuştur [37][38]. Sonuç olarak, iki taraf ta şehrin tarihini, şehir üzerindeki iddialarını güçlendirmek adına politikleştirmektedir [39][39][40][41][42].
Mısır Orta Krallığı’na ait düşmanların listelendiği antik yazılarda 'Rušalim' adlı bir şehir ismi geçer ve bu isim evrensel olarak olmasa da genelde Kudüs (Yeruşalahim) olarak bilinir [26][27]. Kudüs, Abdi-Heba’nın Amarna Mektuplarında 'Urušalimin' olarak geçer [28]. Yerushalayim, İncil’deki Yeşua kitabında ilk ortaya çıkar. Bu form Yireh (tanrının hizmetinde olan ve tanrıya uyan yer) ve Tanrının (Shalim) karışımıdır. Tanrıya verilen Shalim adı, SLM kökünden türediğinden, Shalom (İbranice) ve Salam (Arapça) barış anlamına da gelir, bu nedenle Yerushalayim’e Barışın Şehri de denir[29][30]. İbranice “-im” eki çoğul anlamına gelir ve “-ayim” eki ise çift anlamına gelir, böylece (Yerushalayim isminin), Kudüs şehrinin iki tepe üstünde olduğunu belirttiği düşünülür[31][32]. Arapça’da Kudüs القُدس al-Quds olarak geçer ve “kutsal” ya da “Kutsal Tapınak” anlamına gelir [33][34].
Tarih
Kudüs’ün hem İsrail milliyetçiliği hem de Filistin milliyetçiliği arasındaki merkezi pozisyonunu göz önünde bulundurduğumuzda, 5000 yıllık yerleşik hayatı barındıran tarihi incelerken gereken seçicilik, genelde ideolojik önyargı ve ya görüşlerden etkilenir. Örneğin, Şehrin Yahudi dönemleri, İsrailli milliyetçiler (Siyonistler) için önemlidir ve onlara göre, modern Yahudiler, antik İsraillilerden ve Makabiler’den geldiğini iddia ederler [35][36]. Öte yandan, Müslüman, Hristiyan ve Yahudi olmayanlara ait dönemler ise Filistin Milliyetçiliği için önemlidir. Filistin milliyetçilerine göre, günümü Filistinlileri, bölgede bulunan farklı insan topluluklar oluşturmuştur [37][38]. Sonuç olarak, iki taraf ta şehrin tarihini, şehir üzerindeki iddialarını güçlendirmek adına politikleştirmektedir [39][39][40][41][42].