sümeyra
Sun 25 December 2011, 01:19 pm GMT +0200
4131) "... Ebu Hüreyre (Radiyallahü anh)den rivayet edildiğine göre
4131) "... Ebu Hüreyre (Radiyallahü anh)den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) :
Şöyle, şöyle ve şöyle yapanlar (yâni malının belirli bir kısmını fakirlere, hayır yollarına harcayanlar) hâriç, dünyalığı en çok olanlar.
(âturette rütbece) en aşağı olanlardır, buyurdu. = "Şöyle" kelimesi) üç defa (buyurulmuş)tur."[33]
İzahı
Zevâid nevinden olan bu üç hadîs, dünyalığı çok olup da çevresine yardımda bulunmayan, malının bir kısmını fakirlere ve benzeri hayır yollarına harcamayan kimselerin kıyamet günü rütbece en düşük insanlar olduğuna delâlet eder. Miftâhü'1-Hâce yazarının beyânına göre bâzı ilim adamları: Yâni zekât fitre gibi zorunlu olan malî ibâdetler dışında sadaka ve bağış yapmaktan imtina eden varlıklı mü'minlerin rütbesi, fakir mü'minlerin rütbesinden aşağıdır. Fakat sadaka ve bağış gibi hayrat yapan varlıklı mü'minler bu hükmün dışında kalır, diye yorum yapmışlardır.
Ebû Saîd-iHudrî (Radıyallâhü anh) 'ın hadîsinde geçen "Veyl" kelimesi bu yoruma uygun olarak "Yazıklar olsun" biçiminde terceme edilmiştir.
Hadiste geçen "Hakeza" kelimesiyle işaret olunan hayır yolları zekât mânâsına yorumlandığı takdirde "Veyl" kelimesi "Azâb veya helak olma" mânâsına da yorumlanabilir. Çünkü zekâtını vermeyen varlıklı mü'min azaba müstehak olmuş olur.
Hadîslerde geçen "Kaale" kelimesi "Faale" mânâsına yorumlanmıştır. En-Nihâye'de: Araplar, Kavi masdannı ve bundan türeyen fiilleri her türlü fiil, eylem ve iş yapma mânâsında kullanırlar, denilmiştir.
4131) "... Ebu Hüreyre (Radiyallahü anh)den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) :
Şöyle, şöyle ve şöyle yapanlar (yâni malının belirli bir kısmını fakirlere, hayır yollarına harcayanlar) hâriç, dünyalığı en çok olanlar.
(âturette rütbece) en aşağı olanlardır, buyurdu. = "Şöyle" kelimesi) üç defa (buyurulmuş)tur."[33]
İzahı
Zevâid nevinden olan bu üç hadîs, dünyalığı çok olup da çevresine yardımda bulunmayan, malının bir kısmını fakirlere ve benzeri hayır yollarına harcamayan kimselerin kıyamet günü rütbece en düşük insanlar olduğuna delâlet eder. Miftâhü'1-Hâce yazarının beyânına göre bâzı ilim adamları: Yâni zekât fitre gibi zorunlu olan malî ibâdetler dışında sadaka ve bağış yapmaktan imtina eden varlıklı mü'minlerin rütbesi, fakir mü'minlerin rütbesinden aşağıdır. Fakat sadaka ve bağış gibi hayrat yapan varlıklı mü'minler bu hükmün dışında kalır, diye yorum yapmışlardır.
Ebû Saîd-iHudrî (Radıyallâhü anh) 'ın hadîsinde geçen "Veyl" kelimesi bu yoruma uygun olarak "Yazıklar olsun" biçiminde terceme edilmiştir.
Hadiste geçen "Hakeza" kelimesiyle işaret olunan hayır yolları zekât mânâsına yorumlandığı takdirde "Veyl" kelimesi "Azâb veya helak olma" mânâsına da yorumlanabilir. Çünkü zekâtını vermeyen varlıklı mü'min azaba müstehak olmuş olur.
Hadîslerde geçen "Kaale" kelimesi "Faale" mânâsına yorumlanmıştır. En-Nihâye'de: Araplar, Kavi masdannı ve bundan türeyen fiilleri her türlü fiil, eylem ve iş yapma mânâsında kullanırlar, denilmiştir.