sumeyye
Sun 29 July 2012, 03:56 pm GMT +0200
IV. Dinen Tayin Edilmeyen Kurbet Olması:
Şafiî Mezhebine göre, adağın -belli bir sûre okumak, namaz kıraatini uzatmak gibi- nafile veya -cenaze namazı, beş vakit namaz için cemaat, ya da cemaatla kılınması mesnûn nafile namazlar gibi- farzı kifâye olsa da, dinen tespit edilmemiş bir kurbet olması gerekir. Haram, mekruh ve mubah konularındaki adaklarla ilgili hükümler ise şöyledir:
1) Haramı Adamak: Haramı adamak ma'siyet olacağından sahih değildir. Bu konuda adağın bizzat -öldürmek gibi- veya dolayısıyla -filanı öldürürsem namaz kılayım gibi- ma'siyet olması, bir fiil veya terk olması sonucu değiştirmez. Bu konulardaki adaklar ile mekruh vakitlerde namaz kılmayı adamak, in'ikad etmez.
2) Mekruhu Adamak:
(a) Doğrudan Mekruhun Adanması: Namazda dönmek gibi bir adakta bulunmak, bazılarınca in'ikad etmez ve yerine getirilmesi gerekmez; bazılarınca in'ikad eder ve yerine getirilir; râcih olan ilk görüştür.
(b) Dolayısıyla Mekruhun Adanması: Cuma ya da cumartesi, pazar günü oruç tutmayı adamak, sahihtir ve böyle bir adak in'ikad eder.
3) Mubahı Adamak:
(a) Yememek, İçmemek, Yürümemek: Bazılarınca bu şekildeki adaklar yerine getirilmezse yemin keffareti gerekir, diğer bazılarınca -râcih görüş de budur- adak in'ikad etmez ve hiçbir şey gerekmez.
(b) Teşvik, Önleme, Haberin Doğruluğu veya Allah'a izafe Edilen Konudakiler: Bu gibi durumlarda, ya adağın yerine getirilmesi, ya da yemin keffareti ödemek gerekir. Dinen tespit edilen konudaki -msl., öğle namazı- adak, in'ikad etmez.