sümeyra
Thu 22 December 2011, 06:28 pm GMT +0200
4167) "... Cabir bin Abdillah (Radiyallahü anh)dan rivayet edildiğine göre
4167) "... Cabir bin Abdillah (Radiyallahü anh)dan rivayet edildiğine göre; Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu, demiştir :
Sakın sizden herhangi bir kimse Allah hakkında güzel zan (yâni bağışlama ümidi) beslemekten başka bir halde ölmesin."[61]
İzahı
Bu hadisi Müslim "Kitâbü'l-Cenne"de, Ebû Dâvûd da "Kitabfi'l-Cenfliz"de rivayet etmişlerdir.
Hadisten maksad ölüm döşeğine düşen mü'minin Allah'ın rahmet ve mağfiretine kuvvetle ümid bağlamasıdır. Bilindiği gibi mü'min sağlığında hem Allah'ın rahmetinden ümidini kesmeyecek, hem de Allah'ın azabından korkacak ve azabı gerektiren fenalıklardan kaçınmaya dâima gayret edecektir. Bunun için deniliyor ki: Mü'min korku ile ümit arasında olacaktır. Ölüm döşeğinde ise ümit tarafı, korku tarafına ağır basmalıdır. Bu da Allah'ın kerem ve mağfiretine dâir âyetleri ve hadisleri okuyup düşünmek, mü'minler için vaad edilen ilâhi mükâfatlan hatırlamakla gerçekleşir. Nitekim Allah (Azze ve Celle) bir kudsi hadiste meâlen: "Ben kulumun benim hakkımdaki zannının yanındayım. Artık benim hakkımda dilediğini zannetsin" buyurmuştur.
N e v e v î bu yorumu Şerhü'I Münezzehte beyân ettikten sonra : Hadisin doğru mânâsı budur. Alimlerin cumhuru böyle yorumlamıştır. H a t t â b i ise âlimlerden aynlarak şu yorumda bulunmuştur : Yâni "Amellerini güzelleşiriniz ki Rabb'iniz hakkındaki zannınız da güzellessin." Çünkü ameli güzel olanın zannı da güzel olur ve ameli kötü olanın zannı da kötü olur, diye bilgi vermiştir.
R â f i i de: Bu hadisten maksad, tevbe etmeye ve zulümlere son vermeye teşvik olabilir. Çünkü kul tevbe edip haksızlıklara son verince zannı iyi olur ve ilâhî rahmet umar.
4167) "... Cabir bin Abdillah (Radiyallahü anh)dan rivayet edildiğine göre; Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu, demiştir :
Sakın sizden herhangi bir kimse Allah hakkında güzel zan (yâni bağışlama ümidi) beslemekten başka bir halde ölmesin."[61]
İzahı
Bu hadisi Müslim "Kitâbü'l-Cenne"de, Ebû Dâvûd da "Kitabfi'l-Cenfliz"de rivayet etmişlerdir.
Hadisten maksad ölüm döşeğine düşen mü'minin Allah'ın rahmet ve mağfiretine kuvvetle ümid bağlamasıdır. Bilindiği gibi mü'min sağlığında hem Allah'ın rahmetinden ümidini kesmeyecek, hem de Allah'ın azabından korkacak ve azabı gerektiren fenalıklardan kaçınmaya dâima gayret edecektir. Bunun için deniliyor ki: Mü'min korku ile ümit arasında olacaktır. Ölüm döşeğinde ise ümit tarafı, korku tarafına ağır basmalıdır. Bu da Allah'ın kerem ve mağfiretine dâir âyetleri ve hadisleri okuyup düşünmek, mü'minler için vaad edilen ilâhi mükâfatlan hatırlamakla gerçekleşir. Nitekim Allah (Azze ve Celle) bir kudsi hadiste meâlen: "Ben kulumun benim hakkımdaki zannının yanındayım. Artık benim hakkımda dilediğini zannetsin" buyurmuştur.
N e v e v î bu yorumu Şerhü'I Münezzehte beyân ettikten sonra : Hadisin doğru mânâsı budur. Alimlerin cumhuru böyle yorumlamıştır. H a t t â b i ise âlimlerden aynlarak şu yorumda bulunmuştur : Yâni "Amellerini güzelleşiriniz ki Rabb'iniz hakkındaki zannınız da güzellessin." Çünkü ameli güzel olanın zannı da güzel olur ve ameli kötü olanın zannı da kötü olur, diye bilgi vermiştir.
R â f i i de: Bu hadisten maksad, tevbe etmeye ve zulümlere son vermeye teşvik olabilir. Çünkü kul tevbe edip haksızlıklara son verince zannı iyi olur ve ilâhî rahmet umar.