sumeyye
Tue 20 September 2011, 12:43 pm GMT +0200
D. Abdullah b. Abbâs'tan Hadis Yazanlar
1. İbni Ebi Muleyke
İbni Ebi Muleyke şöyle der: "İbni Abbas'a bir mektup gönderip bana bir kitab yazmasını istedim... o da Hz. Ali'nin verdiği hükümleri (kaza) istetip ondan bir şeyler yazmaya başladı. [272]
İbni Ebi Muleyke yine şunları kaydeder: "İbni Abbas'a bir mektup yazdım. O da bana Allah Rasûlü (S.A.V.)'nün şu yargıda bulunduğunu yazdı. [273]
2. Said b. Cübeyr
İbni Abbas'ın yanında, duyduklarımı tahtalara (eluah) yazıyordum. Tahtalar dolunca nalinlerime yazardım. [274]
3. Kureyb
Züheyr der ki: Musa b. Ukbe bana şöyle dedi: Kureyb, birdeve yükü ya da ona denk oranda İbni Abbas'ın kitaplarından yanımıza bıraktı. Musa şöyle der; "Ali b. Abdullah b. Abbas yazmak istediği zaman 'bana falanca sahifeyi gönder' diye yazardı. Sahifeyi istinsah ettikten sonra onu geri gönderirdi.[275]
4. Necdet el-Harûrî
Yezid b. Hürmüz der ki: "Necdet el-Harûrî, İbni Abbas'a mektup yazıp ondan bir şeyler soruyordu. Ben, İbni Abbas'm Necdet'in mektubunu okuduğuna ve ona [cevap] yazdığına şahit oldum. [276]
Buraya kadar sahabe ve sahabe öğrencilerinden hadis ya-zımıyla ilgili aktardıklarımız, pekçok örnekten sadece birkaçıydı. Zira bu kitapta takip ettiğimiz yöntem, belli başlı örneklerle yetinme yöntemidir. Daha geniş bilgi edinmek isteyenler Dr. Mustafa el-A'zamî'nin "Dirâsât fi'l-Hadîsi'n-Nebevî ue Tarihi Teduînihi" adlı kitabına bakabilirler. Yazar bu kitabında, hem kendisinin hadis yazdığı hem öğrencilerinin kendilerinden hadis alıp yazdığı tarihî açıdan sabit olan elli iki sahabîyi zikreder. Keza konuyla ilgili Hatîb el-Bağdadî'nîn konuya dair "Takyîdu'l-İlm" adlı eserine de başvurulabilir. Zira bu kitap da benzersiz bilgiler içermektedir.[277]
V. Tabunun Sünnetin Yazım Ve Tedvinine -Verdiği Önem
Sünnetin tedvin ve muhafazası konusunda tabiin kuşağının çok büyük hizmetleri olmuştur. Bunun bazı Örneklerini bir önceki fasılda gördük. Şimdi de başka örnekler sunacağız. Bu hizmet Örneklerini üç kategoride değerlendirmek mümkündür:[278]
[272] Müslim,' Mukaddime, 4, hadis nr: 22
[273] Buharı, Rehn, 6, hadis nr: 2514; Buharı, Şehâdât, 20, hadis nr: 2668; Ahmed, el-Müsned, 1/242-251; Beyhakî, çs-Sünenu'i-Kubrâ, 6/82
Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 111.
[274] el-İlei, 1/50; Tarihu Ebi Zur'a, 119a; İbni Sa'd, 6/79; Darimî, 1/128; er-Râmehurmuzî, 25a, 25b ; Takyidu'lÂl», 102-103
Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 111.
[275] İbni Sa'd, 5/216; İbni Ebi Hayseme, et-Tânh, 3/lllab Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 111-112.
[276] el-Muntekâ, hadis nr. 10844086; Müslim, Cihad, 48, hadis nr: 4661-4666; en-Nesâî, 2/177 (Hind baskısı); Ahmed, eUMüsned, 1/224-248-294-308; el-Beyhakî, 6/54; Humeydî, Müsned, 1/244
[277] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 112.
[278] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Değeri ve Tedvin Açısından Sünnet, Rağbet Yayınları: 112.