sumeyye
Fri 28 January 2011, 12:38 pm GMT +0200
Sadaka, Vasiyetten Hayırlıdır:
Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Kişinin hayatında iken bir dirhem tasaddukta bulunması, Ölümü anında yüz dirhem sadaka vermesinden daha hayırlıdır. [483]
"Ölümü anında sadaka veren yahut köle âzâd eden kimse, doyduktan sonra hediyede bulunan gibidir. [484]
Bunun sırrı şudur: Kişinin ihtiyaç duymadığı ya da kendisi için ihtiyaç duymayacağını düşündüğü bir şeyi infakta bulunması, nefsin sehâvetinden kaynaklanan bir davranış olmadığından, önemi yoktur. [485]
Sadaka Değerinde Olan Fiiller:
Sonra Rasûlullah {s.a.), cimriliği giderecek, yahut nefsi olgunlaştıracak veya toplumu kaynaştıracak fiillerin beyan edilmesine ihtiyaç duydu ve bu gibi fiilleri, sadaka değerinde kıldı. Böylece onların, sonuç itibariyle sadaka ile müştereklik arzettiklerine dikkat çekmiş oldu. Bu meyanda meselâ şöyle buyurmuştur:
"İki kişinin arasında adaletle hükmetmen bir sadakadır. Hayvanına binmek isteyen kimseye yardım ederek, hayvanına bindirmen yahut eşyasını hayvana yüklemen bir sadakadır. Güzel söz bir sadakadır. Namaza giderken attığın her adım bir sadakadır. Her tehlîl, her tekbîr, her tesbîh bir sadakadır. [486]
Dünyada İken Yapılan İyiliklerin Karşılığı, Benzer Şekilde Verilir:
Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Herhangi bir müslüman, bir çıplak müslümanı giydirecek olursa, Allah da onu cennet giysilerinden giyindirir. [487]Daha önce de zikrettiğimiz üzere, misâl âleminin karakteristik özelliği, manaların ancak en yakın suret üzere şekillenmesini gerektirmesidir. Meselâ yedirmede, yemek sureti vardır. Olaylarla, rüyada görülen suretler arasında, manaların cisimler suretinde temessülünde ibret alınacak bir durum vardır. Bu noktadan hareketle, Rasûlullah'ın (s.a.), Medine vebasını niçin kara bir kadın şeklinde gördüğünü anlayabilirsin. [488]
[483] Ebû Dâvûd, Vasâyâ, 3.
[484] Ebû Dâvûd, Itâk, 15; Nesâî, Vasâyâ, 1.
[485] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/144.
[486] bkz. Buhârî, Sulh, 11; Müslim, Zekât, 56.
Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/144-145.
[487] bkz. Ebû Dâvûd, Zekât, 41; Tirmizî, Kıyamet, 18.
[488] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/145.