> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Zadul Mead > Yaralama olayında kısasın ertelenmesi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Yaralama olayında kısasın ertelenmesi  (Okunma Sayısı 858 defa)
04 Haziran 2011, 10:10:20
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 04 Haziran 2011, 10:10:20 »



k) Yaralama Olaylarında Yaranın İyileşmesine Kadar Kısası Ertelemesi:

 

Abdürrezzak Musannef'inde, —daha başkaları da— İbn Cüreyc hadi­sinde Amr b. Şuayb'dan naklediyorlar: Hz. Peygamber (s.a.), boynuzla bir başkasının ayağını yaralayan kimse hakkında hükümde bulundu. Yaralanan: "Ya Rasûlallah! Bana kısas İmkânı ver!" dedi. Hz. Peygamber (s.a.): "Ya­ran iyileşinceye kadar dur." buyurdu. Adam inad etti ve kısas istedi. Hz. Pey­gamber (s.a.) de kısasa izin verdi. Sonunda kısas cezası tatbik edilen iyi oldu, kısası yapan ise topal oldu. Adam: "Ya Rasûlallah! Ben topal oldum, adam-sa iyi oldu." deyince Peygamberimiz: "Ben sana yaran iyileşinceye kadar kı­sas işini ertelemeni emretmemiş miydim? Sen ise inad ettin. Allah da sana müstehakım verdi. (İkinci bir kısas hakkından) uzaklaştırdı. Topallığın ha­vada kaldı." buyurdu.

Bu topal olan adamın durumundan sonra Hz. Peygamber (s.a.), yarala­nan kimselerin, yaralan iyileşmedikçe kısas talebinde bulunmamalarını em­retti. Yaralama iyileşinceye kadar neyse o. Eğer bir topallık veya çolaklık varsa bu durumda kısas yoktur, diyet vardır. Kim bir yaradan dolayı kısas yapar ve kısas yapılan kimseye fazla bir zarar verilirse, o bu fazla zararın diyetine (aradaki farka) hak kazanır.[362]

Derim ki:  Hadis İmam Ahmed'in Müsned'inde, Amr b.  Şuayb—sure-babası—dedesi tarikiyle muttasıldır ve şöyledir: Bir adam boynuzla birisini dizkapağından yaralamıştı. Yaralı, Hz. Peygamber'e (s.a.) geldi ve: "Ya Ra­sûlallah, bana kısas imkânı ver!" dedi. Peygamberimiz de: "İyileşinceye dek (bekle)!" buyurdu. Adam yine geldi ve kısas istedi. Peygamberimiz de kısas yaptırdı. Sonra adam geldi ve: "Ya Rasûlallah! Topal oldum." dedi. Hz. Pey­gamber (s.a.): "Sana, yapma dedim, beni dinlemedin. Allah da seni uzaklaş­tırdı ve topallığını (ikinci bir defa) kale almadı." buyurdu.

Sonra Hz. Peygamber (s.a.), yaralananın durumu iyileşmeden, yarala­ma olaylarında kısas yapılmasını yasakladı[363]                                 

Dârakutnfnin Sünen'ındz ise Câbir'den şöyle rivayet edilmiştir:]**Bir adam yaralanmış ve kısas talep etmişti. Hz. Peygamber (s.a.), yaralananın durumu iyileşmedikçe yaralayan üzerine kısas uygulamasını yasaklad[364]

Bu uygulama (hüküm), şu hususları içermektedir:

1— Yaralananın durumu iyileşme ya da yaranın son şeklini almasi tiyle istikrar kazanmadıkça kısas caiz değildir.                                   '

2—  Cinayetin sirayeti de kısas kapsamındadır.

3—  Değnek, boynuz vb. ile döğme olaylarında kısas caizdir. |

4—  Bu hükmü nesheden bir delil yoktur, muarız bir hüküm de bulun­mamaktadır. Neshedilen husus, iyileşmeden önce kısasın uygulanmasıdır, yok­sa bizzat kısas neshedilmiş değildir. Bunu akıldan çıkarmamak lâzımdır.

5—  Mağdur, derhal cani üzerinde kısas icra eder ve sonra yara başka bir uzvuna sirayet eder veya ölümüne sebep olursa, (kısas sonrası) sirayet he­derdir.

6— Sadece kısasla yetinilir, caninin ayrıca tazir ve hapsine gidilmez. {Ta­biîn müctehidi) Atâ şöyle diyor: "Yaralama olaylarında kısas vardır. Devlet başkanının caniyi döğme ve hapis hakkı yoktur. Ceza, sadece kısastır. Rab-bin unutucu değildir. Eğer dileseydi ayrıca döğülmesini, hapsini de emreder­di." İmam Mâlik ise: "Kul hakkı dolayısıyla kısas yapılır, cüretkârlığından dolayı da cezalandırılır." demiştir.                                           '

Çoğunluk âlimler (cumhur); kısas, ek bir cezaya ihtiyaç bırakmaz. Had cezası gibi uygulanınca başka bir cezaya ihtiyaç duyulmaz, demişlerdir.

Günahlar üç nevidir:

a) Belirli bir had cezası olan günahlar. Hadle birlikte ta'zir cezası uygu­lanmaz.                                                                                     

b) Ne had ne de keffâret belirlenmeyen günahlar. Bunların ta'zir cezası ile önüne geçilmeye çalışılır.

c) Keffâreti olan haddi olmayan günahlar. İhram halinde ve oruçlu iken cinsî ilişkide bulunmak gibi. Bu gibi günahlar için keffâret ve ta'zir birden uygulanır mı? Âlimler bu konuda iki görüş benimsemişlerdir. Hanbelî mez­hebi âlimlerince de bu iki görüş sözkonusudur. Kısas, had cezası yerine ge­çer. Hem kısas hem de ta'zir bir anda uygulanmaz. [365]


[362] Musannef, 17991; Beyhaki, 8/68; Dârakutnî, 3/88. Senedi hasendir.

[363] Ahmed, 2/217. Râvileri sikadır. Hadisi Heysemî (6/295, 296) zikretmiş ve: "Ahmed riva­yet etmiştir. Râvileri sikadır. Aşağıdaki Câbir hadisi onu desteklemektedir....'1 demiştir.

[364] Dârakutnî, 3/88. Senedi hasendir. Heysemî, Mecmauz-Zevâid'ûe (6/296) zikretmiş ve: "Ta-berânî el-Evsâl'ûa zikretmiştir. Senedinde Muhammed b. Abdullah b. Nimrân vardır ve zayıftır. îbn Ebî Hatim el-Cerh ve't-Ta'dîl adlı eserinde (7/307) onun zayıf olduğunu be­lirtmekledir." demiştir.                                                                 

[365] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/140-142.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Yaralama olayında kısasın ertelenmesi
« Posted on: 28 Mart 2024, 19:18:37 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Yaralama olayında kısasın ertelenmesi rüya tabiri,Yaralama olayında kısasın ertelenmesi mekke canlı, Yaralama olayında kısasın ertelenmesi kabe canlı yayın, Yaralama olayında kısasın ertelenmesi Üç boyutlu kuran oku Yaralama olayında kısasın ertelenmesi kuran ı kerim, Yaralama olayında kısasın ertelenmesi peygamber kıssaları,Yaralama olayında kısasın ertelenmesi ilitam ders soruları, Yaralama olayında kısasın ertelenmesiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes