> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Zadul Mead > Şigar nikahı
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Şigar nikahı  (Okunma Sayısı 2021 defa)
01 Haziran 2011, 16:31:19
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 01 Haziran 2011, 16:31:19 »



B) SAHİH OLMAYAN EVLİLİKLER

 
1— Şiğâr Nikâhı:

 

Şiğâr nikâhı, hülle, müt'a nikâhı, ihramh iken evlilik ve zina eden kadı­nın evliliği konularındaki hükmü:

Şiğâr nikâhını yasakladığı, İbn Ömer, Ebu Hureyre ve Muâviye hadisle­rinden sahih olarak bilinmektedir.

Sahih-iMüslim'de îbn Ömer'den merfû olarak "İslâm'da şiğâr yoktur." rivaye,' vardır.[586] İbn Ömer hadisinde şiğâr nikâhının tarifi: "Aralarında me-hir olmaksızın, bir adamın kendi kızını diğerimin kızı karşılığında ona nikâh-Iamasıdır." şeklinde yapılmıştır.[587]

Şiğâr, Ebu Hureyre hadisinde: "Bir kimsenin diğerine: *Sen kızını bana ver, ben de kızımı sana vereyim.' veya: 'Sen kızkardeşini bana ver, ben de kızkardeşimi sana vereyim.' demesidir." şeklinde tarif edilmiştir.[588]

Muaviye hadisi de şöyledir: Abbas b. Abdullah b. Abbas, kızını Abdur-rahman b. Hakem'e nikahlamış; Abduırahman da kız^ıı ona vermişti. Ara­larında mehir de belirlemişlerdi. Muâviye, Mervan'a yazarak aralarını ayır­masını emretti ve: "Bu, Hz. Peygamber'in (s.a.) yasakladığı şiğâr nikâhıdır." dedi.[589]

Fakihler, şiğâr nikâhı konusunda ihtilâf etmişlerdir. İmam Ahmed şöy­le demiştir: "Bâtıl olan şiğâr nikâhı; kişinin velayeti altındaki kadını, öbürü­nün velayeti altındaki kadın karşılığında ona nikâhlamasıdır. Yasak olan şi­ğâr nikâhı kapsamına girmesi için —İbn Ömer hadisine göre—, aralarında mehir olmaması gerekir. Eğer (kadınlara verilmek üzere) aralarında mehir be­lirtirlerse, İmam Ahmed'e göre akit, belirlenen bu mehirle sahih olur. el-Hırakî ise: "Hayır. Muâviye hadisine göre, mehir belirleseler de sahih olmaz." de­miştir. Hanbelî âlimlerinden Ebu'l-Berekât İbn Teymiye ve daha başkaları ise: "Eğer mehir belirtirler ve buna rağmen, 'her birinin kadınlığı, diğerinin mehri olsun.' derlerse, akit sahih olmaz. Eğer bunu söylemezlerse sahih olur." demişlerdir.

Yasaklamanın gerekçesi konusunda ihtilâf vardır: Bazıları "Akitlerden her birinin diğerinde şart olmasıdır." demişlerdir. Diğer bazıları ise kadınlı­ğına ortak kılma (teşrik fil"bud) ve her birinin kadınlığından istifade etme hususunun diğerine mehir olarak biçilmesidir. Halbuki her ikisi de bundan faydalanamayacak, aksine mehir veliye dönmüş olacaktır. O karısının kadın­lığından istifadeye, velayeti altındaki kadının kadınlığını temlik etme karşılı­ğında malik olmuştur. Bu, her iki kadın için de zulümdür ve nikâhlarını fay­dalanacakları bir mehirden hali kılmaktır.

Bu mâna dil açısından da uygundur. Çünkü Araplar, emirden hali bir memleket için: "beled şâgir min emir", sahipleri olmayan bir yurt (ev) için de: "dar şâgıra" derler. Köpek ayağını kaldırıp işediğinde "şagara'l-kelb" derler.

Eğer bu durumda mehir belirlerlerse asıl mahzur ortadan kalkar ve geri­de sadece herbirinin diğerine karşı akdi bozmayacak bir şart ileri sürmüş ol­maları kalır ki (bunun da bir zararı olmaz.) İmam Ahmed'in ifadesi böyledir.

Ayırıma gidenler ise şöyle demişlerdir: "Mehir belirleme yanında 'her birinin kadınlığından istifade keyfiyeti, diğerinin mehri olsun' derlerse, akit fasid olur. Çünkü mehri kendisine dönmez ve kadınlığı hak sahibi olmayana ait bulunur. Eğer böyle söylemezlerse akit sahih olur." İmam Ahmed'in usû­lüne göre şu netice çıkar: Onlar ne zaman bir şekilde bir akit yapsalar ve bu­nu dilleri üe söylemeseler de akit sahih olmaz. Çünkü akitlerde muteber olan, maksatlardır, örfen şart koşulan şey, sözlü olarak da şart koşulmuş gibidir. Dolayısıyla bu şartın bulunması, üzerinde anlaşılması ve niyeti ile akit bâtıl olur. Eğer her biri için emsal mehri belirtilirse, akit sahih olur. Böylece yasa­ğın hikmeti ve konu ile ilgili hadislerin ittifakı ortaya çıkar. [590]


[586] Müslim, 1415 (60); Ahmed, 2/35.

[587] Buharı, 67/28; Müslim, 1415; Muvatta, 2/535.

[588] Müslim, 1416; Nesâî, 6/112.

[589] Ebu Davud, 2075; Ahmed, 4/94. Senedi sağlamdır.

[590] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/215-216.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Şigar nikahı
« Posted on: 28 Mart 2024, 19:07:50 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Şigar nikahı rüya tabiri,Şigar nikahı mekke canlı, Şigar nikahı kabe canlı yayın, Şigar nikahı Üç boyutlu kuran oku Şigar nikahı kuran ı kerim, Şigar nikahı peygamber kıssaları,Şigar nikahı ilitam ders soruları, Şigar nikahıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes