Konu Başlığı: Şahid cuma günüdür Gönderen: Safiye Gül üzerinde 06 Ağustos 2011, 13:56:15 27. "Şahid" Cuma Günüdür:
Allah'ın Kitab'ında kendisine yemin ettiği "şâhid"[991]cuma günü olarak tefsîr edilmiştir. Humeyd b. Zenceveyh, Abdullah b. Musa- Musa b. Ubeyde- Eyyub b. Halid- Abdullah b. Râfi'-Ebu Hureyre senediyle Hz. Peygamber'in (s.a.) şöyle buyurduklarım nakleder: "Va'dolunan gün kıyamet günü, meşhûd gün arefe günü, şâhid ise cuma günüdür. Cuma gününden daha üstün bir gün üzerine güneş ne doğdu, ne battı. O gün içinde öyle bir saat vardır ki, o saatte mü'min bir kul Allah'tan bir hayır dilerse Allah muhakkak dileğini yerine getirir yahut bir serden Allah'a sığınırsa Allah, onu o serden mutlaka korur."'[992] Bu hadisi Müsned'indc Haris b. Ebî Üsâme, Ravh yoluyla Musa b. Ubeyde'den nakletmiştir. Taberânî, Mu'cem'mdt Muhammed b. İsmail b. Ayyaş -onun babası İsmail- Damdan b. Zür'a- Şurayh b. Ubeyd- Ebu Mâlik el-Eş'arî senediyle Hz. Peygamber'in şöyle buyurduklarım nakleder: "Va'dolunan gün kıyamet günü, şâhid cuma günü ve meşhûd arefe günüdür. Cuma gününü AKah bizim için saklamıştır. Orta namaz ikindi namazıdır."[993] Bu hadis Cübeyr b. Mut'im'den de rivayet edilmiştir.[994] Ben derim ki: Doğrusu -Allah en iyi bilendir- bu açıklama, Ebu Hureyre'nin tefsiri olsa gerek. İmam Ahmed b. Hanbel diyor ki: Muhammed b. Ca'fer, Şu'be'den o da AH b. Zeyd ve Yunus b. Ubeyd'den onlar da Haşim oğullarının âzâdh kölesi Ammar'dan o da Ebu Hureyre'den bize naklederler ki -Ali b. Zeyd, Hz. Peygamber'e (s.a.) kadar çıkardı. Yunus ise Ebu Hureyre'yi aşmadı - (iki farklı rivayete göre Hz. Peygamber (s.a.) veya Ebu Hureyre) "Şâhid ve meşhuda andolsun ki" âyetini tefsir ederken, "Şahid cuma günü, meşhûd arefe günü ve va'dolunan gün kıyamet günü'dür." demiştir.'[995] [991] Bürûc sûresi, 85/2-3. Âyette şöyle buyurulmaktadır: "Va'dolunan güne, şahide ve şâhid olunana andolsun ki..." [992] Tirmizî, 3336. Aynca İbn Kesîr'in, Tefsir'iade (4/491) söylediğine göre, îbn Huzey-me; Süyûtî'nin ed-Durru'l-Mensür'da kaydettiğine göre de Abd b. Humeyd, îbn Ebi'd-Dünyâ (Usül'de), îbn Cerir (30/129), Îbnü'l-Münzir, İbn Ebî Hatim, İbn Mer-düyeh ve Beyhakî ('Sünen'de) rivayet etmiştir. Senedi zayıftır. [993] Heysemî, Mecmau'z-Zevâid, 7/135; Süyûtî, a.g.e., 6/332 (tbn Cerîr ve Taberânî'nin rivayet ettiklerini söyler). Sened zayıftır. [994] Süyûtî (6/332), İbn Merdûyeh ve İbn Asâkir'in naklettiklerini söylüyor. [995] Ahmed, Müsned, 2/298; Hâkim, 2/519. Hadis merfû ve mevkuf olarak rivayet edilmiştir. Bu açıklamanın, Ebu Hureyre'nin tefsiri olması kuvvetle muhtemeldir. Çünkü Ebu Hureyre'nin sözü olduğunu nakledenler sağlam râvilerdir. Hz. Peygamber'e (s.a.) nisbet eden Ali b. Zeyd ise zayıf râvidir. İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/383-384. |