> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Zadul Mead > Nikahtan önceki talağın hükmü
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Nikahtan önceki talağın hükmü  (Okunma Sayısı 872 defa)
31 Mayıs 2011, 13:30:19
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 31 Mayıs 2011, 13:30:19 »



5— Nikâhtan Önceki Talâk Hakkındaki Hükmü:

 

Sünen'de, Amr b. Şuayb —babası—dedesi senedi île rivayet edilen hadişte Hz. Peygamber (s.a.): "Âdemoğlu için mâlik olmadığı şeylerde nezir yoktur. Sahip olmadığı köleler hakkında âzad yoktur. Mâlik olmadığı husus­ta talâk yetkisi yoktur.'* buyurmuştur.[803] Tirmizî şöyle der: "Bu hasen bir hadistir, bu konuda vârid olan en güzel hadistir. Muhammed b. İsmail'e sor­dum ve "Nikâhtan önce talâk konusunda en sahih hadis hangisidir?" dedim. O: "Amr b. Şuayb —babası—dedesi senediyle gelen hadistir." dedi.

Ebu Davud, "Satış, ancak mâlik olduğu şeyler üzerinde olur, neziri ye­rine getirme, ancak sahip olduğu şeylerde sözkonusudur." hadisini rivayet etmiştir.[804]

Sünen-i İbn Mâce'de, Misver b. Mahreme hadisinde Hz. Peygamber (s.a.): "Nikâhtan önce talâk yoktur. Mülkiyetten önce âzad yoktur." buyurmuş­lardır.[805]

 Ebî Zi'b—Muhammed b. Münkerdir ve Atâ b. Ebî Rebâh— Câbir b. Abdillah senediyle Hz. Peygamber'e (s.a.) ref edilen: "Nikâhtan önce talâk yoktur." hadisini rivayet eder.[806]

Abdürrezzâk, İbn Cüreyc—Atâ yoluyla İbn Abbas'm (r.a.): "Talâk an­cak nikâhtan sonra olur." dediğini nakleder.

İbn Cüreyc şöyle der: İbn Abbas'a, İbn Mes'ûd'un "Nikahlamadığı ka­dını boşasa bu caizdir." dediği ulaştı. îbn Abbas: "Bu konuda hata etmiştir. Çünkü Allah Teâlâ: "Mü'min kadınları nikahladığınız sonra da onları boşa-dığmız zaman..."[807] buyurmaktadır. "Mü'min kadınları boşadığınız, sonra da onları nikahladığınız zaman.." diye buyurmamaktadır." demiştir.[808]

Ebu Ubeyd nakleder: Hz. Ali'ye: "Falanca kadın ile evlenirsem, o boş olsun." diyen bir adamın durumu soruldu. Hz. Ali: "Talâk, ancak (nikâhla) sahip olduktan sonradır." dedi. Yine ondan: "Talâk, ancak nikâhtan sonra sözkonusu olabilir. İsterse kadının ismini söylesin." dediği sabittir.

Bu, Hz. Aişe'nin görüşüdür. Şafiî, Ahmed, İshak ve tabileri, Davud ve tabileri, hadis ulemasının çoğunluğu hep bu görüşe katılmışlardır.

Bu görüşün delillerinden biri şudur: "Falanca ile evlenirsem, o boştur."diyen kimse, yabancı bir kadını boşamıştır ki, bu imkânsızdır. Çünkü şarta bağlı olarak yapılan talâk sırasında kadın yabancıdır. Yenilenen şey kadını ı nikâhıdır. Nikâh ise talâk olmaz. Bundan da anlaşılır ki, eğer boş olacak o -sa, daha önceden talik edilen talâka istinaden gerçekleşmiş olacaktır. O sırj -da ise kadın yabancıdır. Sıfatın yenilenmesi (kadının yabancı iken nikâhlı ;ı olması) kocayı, yenilenmenin olduğu sırada talâkı söylemiş kılmaz. Zira o esnada koca nikâhı dilemekte, talâkı ise murad etmemektedir. Dolayısıyla da sahih olmaz. Nitekim yabancı bir kadına "Eğer eve girersen, sen boşsunı dese de, sonra o kadın zevcesi iken girse, ihtilafsız boşanmış olmaz.      ',

Soru: Talâkın şarta bağlanması ile âzad işinin şarta bağlanması arasın­da ne fark vardır ki, şayet "Falana sahip olursam o hürdür." dediğinde şar­ta bağlama sahih oluyor ve mülkiyetin doğması ile âzad gerçekleşiyor. Bun i, nasıl izah edersiniz?

Cevap: Âzad işinin şarta bağlanması konusunda İki görüş vardır. Her ikisi de İmam Ahmed'den rivayet edilmiştir. Nitekim, İmam Ahmed'den ta­lâkın şarta bağlanması konusunda da iki rivayet bulunmaktadır. Çoğu ifade­lerinin delâlet ettiği ve tabilerince esas kabul edilen sahih görüşü, "Talâkın değil'de, azadın şarta bağlanmasının, sahih olması" şeklindedir. Aralarında­ki fark şudur: Âzad işi güçlüdür ve sirayet özelliği vardır. Bu Özelliğini de mülkiyetin nüfuzundan almaz. Zira âzad başkasının mülkiyetine de sirayet (nüfuz) eder. Mülkiyetin âzad yoluyla kendi zevaline hem aklen hem şer'an sebep olması sahihtir. Nitekim yakın akrabalarından birini satın alması du­rumunda, otomatik olarak âzad olacağından, mülkiyeti âzad sebebiyle yok '  olmuş olacaktır. Yine keffaret ya da nezir için âzad etmek üzere bir köle sa­tın alması yahut âzad şartı ile satın alması durumlarında olur. Zira âzad işi, Allah'ın sevdiği bir nevi ibadettir. Dolayısıyla Allah Tealâ, sevdiği şeye ulaş­tıracak her vesileye tevessül edilmesini meşru kılmıştır. Ama talâk böyle de­ğildir; Allah'ın sevmediği, helâller içinde en çok buğzettiği bir şeydir. Dola­yısıyla nikâhla elde edilen zevcenin kadınlığından istifade mülkiyetini, yine onun izalesi (talâk) için asla bir sebep kılmamıştır. Hem ikinci bir fark daha vardır: Âzad işini ilerdeki mülkiyete bağlamak kurbet, taat ve iyiliklerin nez-redilmesi kabilindendir. "Allah bana lutfundan verirse, şöyle şöyle tasaddukta bulunacağım." $emek gibidir. Şart bulunduğu zaman, o şarta bağladığı tâat-ı maksüdeden olan şeyi yapması gerekir. Dolayısıyla bu ve talâkın nikâh mül­kiyetine bağlanması ise tamamen başka başka renkler arzetmektedir. [809]


[803] Tirmizî, 1181. Senedi hasendir.

[804] Ebu Davud, 2190. Senedi hasendir.

[805] İbn Mâce, 2048. Senedi hasendir.

[806] Râvİleri sikadır..

[807] Ahzâb, 33/49

[808] Musannef, 11468; Beyhakî, 7/320. Beyhakî'nin rivayetinde: "lb_n Mes'ûd bunu söyleme­miştir. Eğer söyiemişse, bu bir âlimin sürçmesi kabilindendir." şeklindedir.

[809] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/315-317.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Nikahtan önceki talağın hükmü
« Posted on: 29 Mart 2024, 09:11:53 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Nikahtan önceki talağın hükmü rüya tabiri,Nikahtan önceki talağın hükmü mekke canlı, Nikahtan önceki talağın hükmü kabe canlı yayın, Nikahtan önceki talağın hükmü Üç boyutlu kuran oku Nikahtan önceki talağın hükmü kuran ı kerim, Nikahtan önceki talağın hükmü peygamber kıssaları,Nikahtan önceki talağın hükmü ilitam ders soruları, Nikahtan önceki talağın hükmüönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes