๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 31 Mayıs 2011, 17:17:29



Konu Başlığı: Köleyle nikahlıyken hürriyetine kavuşturulan cariye
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 31 Mayıs 2011, 17:17:29
8— Köle île Nikâhlı İken Hürriyetine Kavuşturulan Cariyenin Muhayyerlik Hakkı:

 

Berîre olayından çıkarılan fıkhı hükümlerden biri de, köle ile evli bir ca­riyenin azad edilmesi durumunda kendisinin muhayyer olacağıdır. Rivayet­ler, Berîre'nin kocasının hür mü, köle mi olduğunda ihtilâf arzetmektedir. Kasım, Hz. Âişe'den: "Köle idi. Eğer hür olsaydı, ona muhayyerlik vermez­di." dediğini rivayet eder. Urve ise yine ondan: "Hürdü." diye nakilde bulu­nur. İbn Abbas ise: "Muğis adı verilen siyah bir köleydi. Falan oğullarının kölesiydi. Ben hâlâ, onun Medine sokaklarında (Berîre'nin) arkasında dolaş­tığım görür gibiyim." demiştir. Bütün bu rivayetler Sa/i/A'tedir. Ebu Davud'da Urve, Hz. Âişe'den; "Ebu Ahmed'lerin kölesiydi. Hz. Peygamber (s.a.) onu (Berîre'yi) muhayyer kıldı ve ona: 'Eğer sana yaklaşırsa, artık sana tercih hakkı yök...'[707] buyurdu." dediğini rivayet eder.

îmam Ahmed'in Müsned'mĞz "Hz. Âişe'den "Berîre, bir kölenin (ni­kâhı) altında idi. Onu âzad ettiğinde, Hz. Peygamber (s.a.) kendisine: "Ter­cih et. İstersen bu kölenin nikâhı altında kalmaya devam edersin, istersen ondan ayrılırsın." buyurdu.[708]

Sahih'te, onun hür olduğu rivayet edilmiştir.

Rivayetlerin en sahihi ve en çoğu, onun köle olduğunu gösteren rivayet­lerdir. Bu haberi, Hz. Âişe'den üç kişi rivayet etmiştir: Esved, Urve ve Ka­sım. 1) Esved'in rivayetini ele alalım. Ondan gelen rivayetler, Hz. Âişe'nin onun hür olduğunu belirttiğinde müttefiktirler. 2) Urve'nin rivayetine gelin­ce, ondan nakledilen birbirine muarız iki sahih rivayet vardır: Birine göre hür, diğerine göre ise, köle idi. 3) Abdurrahman b. Kâsım'ın rivayetine gelince; ondan da iki sahih rivayet nakledildiğini görüyoruz. Birincisine göre hürdü. İkincisine göre ise şüphe var. Davud b. Mukâtil diyor ki: "İbn Abbas'tan gelen rivayetler, onun köle olduğunda ihtilâf etmemişlerdir."

Cariye âzad edildiği zaman, eğer kocası köle ise muhayyer olacağında ittifak vardır. [709]


[707] Ebu Davud, 2236.

[708] Ahmed, 6/180. Senedi hasendir.

[709] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/270.