๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 04 Haziran 2011, 10:01:37



Konu Başlığı: Kısasla ilgili çeşitli hükümler
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 04 Haziran 2011, 10:01:37
o) Kısasla İigilİ Çeşitli Hükümleri:                           

 

Rasûlullah (s.a.), hamile bir kadının taammüden birini öldürmesi duru­munda çocuğunu doğurmadıkça ve çocuğu kendisini kurtaracak duruma gel­medikçe kısas yolu ile öldürülmeyeceğine hükmetmiştir. Bunu İbn Mâce Sü­nen'inde rivayet etmiştir.[373]                                                   

Babanın, oğluna karşı kısas yoluyla öldürülemeyeceğine hükmetmiştir, Nesâî ve Ahmed rivayet etmişlerdir.[374]

Mü'minlerin kanlarının eşit olduğuna ve kâfire karşılık mü'minin öldü­rülemeyeceğine hükmetmiştir.[375]

Maktulün taraflarının iki şeyi seçebileceklerine; ya kısas yolu ile öldüre­bileceklerine veya diyet alabileceklerine hükmetmiştir.[376]


[373] İbn Mâce, 2694. Senedinde zayıf olan Abdurrahman b. Ziyad b. Enam el-lfrîkî vardır. Ancak Müslim'deki (1695) zina itirafında bulunan Gâmidlİ kadın hadisinde Hz. Peygam­ber'in şöyle buyurduğu sabittir: "Karnındakini doğurmadıkça seni recmetmeyiz." Sonra o kadım doğuruncaya kadar gözetmek üzere Ensar'dan birisi tekeffül etmiş, doğurunca Hz. Peygamber'e gelerek "Gâmidli kadın doğurdu" demişti. Hz. Peygamber: "Öyle deolsa onu recmedip arkasında çocuğunu, emzirecek kimsesi olmadan bırakamayız." bu­yurdu. Ensar'dan bir adam kalkarak: "Ç°cucu§un emzirilmesi bana ait ya Rasûlallah!" dedi. Bunun üzerine kadını recmetti. Müslim'in bir başka rivayetinde; Hz. Peygamber ka­dına: "Git çocuğunu sütten kesene kadar emzir." buyurmuştur. Kadın çocuğu memeden kesince, elinde bir ekmek parçası olduğu halde onu Hz. Peygamber'e getirmiş..." ifadesi vardır.

[374] Sahih hadistir. Bk. Ahmed, 1/49; Tirmizî, 1400; İbn Mâce, 2662. Amr b. Şuayb—babası— dedesi—Ömer b. el-Hattâb senedi ile rivayet edilmiştir. İbn Cârud ve Beyhakî hadisi sa­hih bulmuşlardır. Ahmed, (l/16)*da, Cafer el-Ahmer—Mutarrif— Hakem—Mücâhid— Ömer kanalıyla başka bir hadis zikretmiştir. Râvİleri sikadır. Ancak hadis munkatı'dır. Tirmizî (1401), İbn Mâce (2661) Hâkim (4/340), Dârakutnî (s. 348), Beyhakî, (8/39)'daki hadisler onu desteklemektedir.

[375] Sahih hadistir. Bkz. Ebu Davud, 4530; Nesâî, 8/24. Tenkîh'de: "Senedi sahihtir. Hafız İbn Hacer, Feıhu 7-Bârı"de (12132), Ebu Davud (4531) ve İbn Mâce'deki (2675) Abdullah b. Amr b. el-Âs hadisinin buna şahid bulunduğunu söylemiştir." ifadesi vardır. "Kâfire karşılık mü'min Öldürülmez." sözünü Buharı de (12/217) rivayet etmiştir. Hadiste geçen "kanlan birbirlerine eşittir" ifadesi, kısas hususunda müslümanların kanlarının eşit oldur ğunu ifade eder. Soylu biri sıradan biri karşılığında, küçüğe karşılık büyük, cahile karşılık âlim, kadına karşılık erkek kısas edilir. Eğer öldürülen kimse soylu veya âlim biri olur da, öldüren de sıradan biri olursa katilden başkası öldürülmez. Cahİliye döneminde ise böyle bir durumda, soylu kişiye karşılık olmak üzere katilin akrabalarından birçok kişiyi öldürmeden başkasına razı olmuyorlardı.

[376] Ebu Davud, 4504; Tirmizî. 1406; Fethu'I-Bön, 12/182; Müslim, 1355; Nesâî, 8/38. Ebu Hureyre'den rivayet edilen bu hadisin metni şöyledir: "Kimin bir ölü.r'i öldürülmüşse, o iki hususta muhayyerdir: Ya diyet ya da kısas."

İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/143-144.