ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Zadul Mead > Kadının kocasına hizmeti
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kadının kocasına hizmeti  (Okunma Sayısı 993 defa)
31 Mayıs 2011, 16:56:08
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 31 Mayıs 2011, 16:56:08 »



2— Kadının Kocasına Hizmeti ve İş Bölümü:

 

İbn Habîb, el-Vâdıha'da şöyle der: Hz. Peygamber (s.a.) hizmet konu­sunda kendisine şikâyette bulunduklarında Hz. Ali (r.a.) ile eşi Fâtıma ara­sında bir hüküm verdi. Buna göre Hz. Fâtıma iç hizmetleri, ev hizmetlerini görecek, Hz. Ali de dış hizmetleri görecekti. İbn Habîb sonra devamla: "îç hizmetleri, hamur yoğurmak, yemek pişirmek, yatak yapmak, ev süpürmek, su çekmek ve bütün ev işleri demektir." der.[740]

Sahihayn'da rivayet edilir. Hz. Fâtıma elindeki, değirmen taşından duy­duğu rahatsızlıktan şikâyet etmiş, (derken Hz. Peygamber'e esirler gelmiş) Hz. Fâtıma bir hizmetçi istemek üzere O'na gitmiş fakat bulamamış; duru­mu Hz. Âişe'ye söylemişti. Hz. Peygamber (s.a.) gelince Hz. Âişe durumu haber verdi. Hz. Ali (r.a.) der ki: Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.) yanı­mıza geldi. Biz döşeklerimize yatmıştık. Hemen kalkmaya davrandık. Hz. Pey­gamber (s.a.): "Yerlerinizde kalın!" buyurdu ve geldi aramıza oturdu. Hat­ta karnımın üzerinde ayaklarının soğukluğunu hissettim. Sonra şöyle buyur­dular: "Size istediğinizden daha hayırlısını öğreteyim mi? Döşeklerinize yat­tığınız vakit Allah'a otuz üç defa teşbih edin, otuz üç defa tahmid (hamdet-me), otuz dört defa tekbir getirmelisiniz. Bu sizin için hizmetçiden daha ha­yırlıdır." Hz. Ali (r.a.): "Ondan sonra bunu asla terketmedim." dedi. "Sıf-fın gecesinde de mi?" dediler. O: "Sıffin gecesinde de." dedi.[741]

Sahih rivayette, Esma şöyle anlatır: "Zübeyr'e ev hizmetlerinin tama­mını yapardım. Bir atı vardı. Onun bakımını yapardım. Ona ot toplardım. Umuru bana aitti."[742] Yine Esmâ'nın, Zübeyr'in atının yemini verdiği, su çektiği kovayı tamir ettiği, hamur yoğurduğu, üçte iki fersahlık bir yerden başı üzerinde çekirdek taşıdığı sahih olarak bilinmektedir.[743]

Kadının hizmeti konusunda fakihler ihtilâf etmiştir.

Selef ve haleften bir grup âlim, kadının kocasına karşı ev hizmetlerini yerine getirmesinin vacip olduğu görüşünü benimsemiştir. Bu Sevr: "Kadına her konuda kocasına hizmet etmesi vaciptir." der.

Bir başka grup âlim ise, kadının hiçbir hususta hizmet yükümlülüğü olmadiğini belirtmişlerdir. İmam Mâlik, Şafiî ve Ebu Hanife ile Zahirîler bu görüştedirler. Bunlar şöyle diyorlar: "Çünkü nikâh akdi, sadece zevcenin ka­dınlığından istifadeyi gerektirir; onun istihdamını, sair menfaatlerini ortaya koymasını gerektirmez. Zikri geçen hadisler, gönüllülüğe ve üstün ahlâka de­lâlet eder. Hadislerde vaciplik nerede?" i

Kadın üzerine hizmetin vacib olduğu görüşünde olanlar şöyle delil getir­mişlerdir: Allah'ın hitap ettiği insanlar katında maruf olan, kadının kocasi-na hizmette bulunmasıdır. Kadının keyfine bakması, kocasının ise hizmet et-;mesi, evi süpürmesi, (el değirmeni ile) un öğütmesi, hamur yoğurması, ça-tmaşır yıkaması, yatak yapması, evin sair işlerini görmesi münker olan (ya­dırganan) hususlardandır. Allah Teâlâ ise: "Kadınların haklan, örfe uygun bir şekilde vazifelerine denktir."[744] ve yine: "Erkekler kadınlar üzerine hâ-'kimdirler."[745] buyurur. Kadın erkeğine hizmet etmez de, aksine kansına hiz­mette bulunursa, durum tersine dönüp kadın erkek üzerine hâkim olmaz mı?

Sonra mehir, kadınlığından istifadesi karşılığındadir ve eşlerden her bi­ri, diğerinden ihtiyacım gidermektedir. Allah'ın bunun dışında, kadının na-;faka, giyim—kuşam ve mesken hakkını erkek üzerine yüklemesi, sadece on-;dan istifade etmesi, kadının hizmet etmesi ve âdeten eşler arasındaki yapıl­ması gereken şeyler karşılığında olmaktadır.

Yine mutlak olarak icra edilen akitler, örfe göre yorumlanır. Örf ise, ka-'dımn hizmet etmesi ve ev işlerini görmesi şeklindedir. Hz. Fâtıma ve Esmâ*-nın hizmetleri, gönüllü ve kendilerinden bir iyilik olsun diye yaptıklarını söy­lemeleri doğru değildir. Hz. Fâtıma'nın, hizmet sırasında karşılaştığı güçlük­lerden şikâyetçi olması durumunda Hz. Peygamberin (s.a.) Hz. Ali'ye, "Ona bir hizmet yükümlülüğü yoktur. O sadece sana aittir." dememesi, —ki O hiçbir ;-zaman hüküm verirken taraf tutmazdı— ve yine Esmâ'yı, Zübeyr yanında, 'yem ise tepesi üzerinde bir halde iken gördüğünde, Zübeyr'e: "Kadına hiz­met yoktur. Bu ona bir zulümdür." dememesi, aksine Zübeyr'in onu hizmette kullanmasını tasvip etmesi ve yine diğer ashabının zevcelerini istihdam etme­lerine —bu kadınların içerisinde gönüllü de gönülsüz de olduğunu bildiği .halde— ses çıkarmaması, evet hiç şüphesiz mevcut olan bu durum onların bu iddialarının doğru olmadığını ortaya koymaktadır.

 Soylu-soysuz, zengin-fakir ayrımına gitmek doğru değildir, işte bütün  dünya kadınlarının efendisi Hz. Fâtıma, kocasına hizmet ediyordu. Hz. Pey-gamber'e (s.a.) hizmet etmekten şikâyetçi olarak gelmiş, fakat Allah Rasûlü

 (s.a.) onun şikâyetini (haklı bularak) gidermemişti. Sahih bir hadiste Hz. Pey­gamber (s.a.) kadınlardan bahsederken, esir mânasına gelen "aniye" kelimesini kullanmış ve: "Kadınlar hakkında Allah'tan sakının: Çünkü onlar, sizin ya­nınızda esirdirler." buyurmuştur. [746] Esirin durumu, eli altında bulunduğu kimseye hizmeti gerektirir. Yine şüphe yoktur ki nikâh (kadın için) bir nevi köleliktir. Nitekim bazı selef âlimleri: "Nikâh köleliktir. Sizden biriniz kızı­nı kimin yanına köle olarak veriyor, iyi baksın!" demişlerdir. İnsaf sahibi birisi için bu iki görüşten hangisinin daha doğru olduğu, hangisinin delil ba­kımından daha güçlü bulunduğu gizli değildir. [747]


[740] Bk. îbn Ferce el-Kurtubî, Akdiyetu'r-Rasûl, s. 73. İbn Habîb, Abdülmelik b. Habîb b. Süleyman b. Harun el-Endelûsî'dir. Mâliki olan İbn Habîb muhaddis, fakih ve dilcidir. Hicrî, 238'de ölmüştür. Bk. Zehebî, Tezkiretü'l-Huffâz, 2/107, 108; Siyer-i A'lâmi'n-Nübelâ, 8/169, 171.

[741] Buharı, 69/6 ve daha başka yerler; Müslim, 2727.

[742] Ahmed, 6/352. İsnadı sahihtir.

[743] Ahmed, 6/347. İsnadı sahihtir.

[744] Bakara, 2/228.

[745] Nisa, 4/34.

[746] Kaynaklan geçti. Hadis sahihtir.

[747] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/289-291.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Kadının kocasına hizmeti
« Posted on: 24 Ağustos 2019, 16:41:54 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kadının kocasına hizmeti rüya tabiri,Kadının kocasına hizmeti mekke canlı, Kadının kocasına hizmeti kabe canlı yayın, Kadının kocasına hizmeti Üç boyutlu kuran oku Kadının kocasına hizmeti kuran ı kerim, Kadının kocasına hizmeti peygamber kıssaları,Kadının kocasına hizmeti ilitam ders soruları, Kadının kocasına hizmetiönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &