๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 01 Haziran 2011, 15:01:51



Konu Başlığı: İzne bağlı nikahın sıhhati
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 01 Haziran 2011, 15:01:51
2—  İzne Bağlı Nikâhın Sıhhati:

 

Sünen'de İbn Abbas'tan rivayet edilmiştir: "Bakire bir kız, Hz. Peygam-ber'e (s.a.) geldi ve babasının kendisini zorla evlendirdiğini söyledi. Allah Ra-sûlü (s.a.) onu (nikâhı kabul edip etmemekte) muhayyer kıldı."[684]

İmam Ahmed, bu hadisin gereği ile hükmetmiştir. Salih'in rivayetinde, amcası tarafından evlendirilen küçük (erkek) çocuğu hakkında İmam Ahmed: "Herhangi bir vakitte rıza gösterirse caizdir. Rıza göstermezse fesheder." de­miştir. Oğlu Abdullah da ondan şu nakilde bulunur: "Yetim kız çocuğu ev­lendirildiğinde, baliğ olduğu zaman kendisinin muhayyerlik hakkı vardır." Yine İbn Mansûr, İmam Ahmed'den şöyle nakleder: Süfyan'ın, "Evlendiri­len ve zifafa girilen yetim bir kız

 çocuğunun, kocasının yanında hayız gör­mesi (bulûğa ermesi) durumunda kız muhayyer olur. Eğer kendi nefsini di­lerse, evlilik vâki olmaz. Kendisi üzerinde başkalarından daha çok hak sahi­bidir. Eğer, kocamı seçtim derse, onların nikâhlarına şahit olsunlar." şeklin­deki sözü, îmam Ahmed'e anlatılınca: "Güzel!" demiştir.

Hanbel'in rivayetinde ise, kölenin efendisinden habersiz evlenmesi, son­ra efendisinin durumdan haberdar olması hakkında İmam Ahmed: "Eğer di­lerse efendi boşar, talâk efendisinin elindedir. Eğer evliliklerine izin verirse talâk, köle kocanın elindedir." der. "Efendi boşar." sözünün mânası; akdi iptal eder, yürürlüğe girmesine mâni olur, onaylamaz, demektir. Kadı bu şe­kilde yorumlamıştır. Bu, nassın zahirine aykırıdır. Sözkonusu bu görüş Ebu Hanîfe ve bazı tafsilatla birlikte Mâlik'in görüşleridir. Kıyas, bu görüşün sa­hih olmasını gerektirmektedir. Zira iznin, icap ve kabulü öne geçmesi caiz olunca, gecikmesi de caiz olmalıdır.

Yine akdin feshedilmek üzere mevkuf kılınması caiz olunca, icazet ver­mek üzere mevkuf kılınması (bekletilmesi) da caiz olmalıdır. Vasiyyet gibi. Zira önemli olan, karşılıklı rızadır. Bunun da akdin in'ıkadmdan sonra mey­dana gelmesi, başlangıçta meydana gelmesi gibidir. Sonra satış akdinde mu­hayyerlik şartının aranması, aslında akdin, muhayyerlik hakkı ile kabul ya da reddini isteyebilecek tarafın icazetine bağlanması demektir. Tevfik Allah'­tandır. [685]


[684] Ebu Davud, 2096; tbn Mâce, 1875;.Ahnied, 2469. Senedi sahihtir.

[685] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 5/260.