> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Zadul Mead > İcabet saati
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İcabet saati  (Okunma Sayısı 21331 defa)
07 Ağustos 2011, 12:41:52
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 07 Ağustos 2011, 12:41:52 »



20. İcabet Saati:

 

Cuma günü içinde "saatü'l-icâbe" adı verilen bir an vardır ki, o anda müslüman bir kul Allah'tan bir şey dilese muhakkak Allah o dileğini verir. Buharî ve Müslim'in Sahih irinde Ebu Hureyre'den (r.a.) nakledilen bir hadiste Hz. Peygamber (s.a.) "Cuma günü içinde öyle bir vakit vardır ki, müslüman bir kul namaz kıldığı halde o vakte rastlar da Allah'tan bir şey dilerse muhakkak Allah onun dileğini yerine getirir." buyururlar. Bu sözleri söylerken de eliyle bu vaktin çok kısa olduğuna işaret ediyor­du.[937]

Müsned'de, Ebu Lübâbe b. Abdiîmünzir yoluyla Hz. Peygamber'in (s.a.) şöyle buyurdukları naklediliyor: "Cuma günü, günlerin efendisi ve Allah katında en büyük bir gündür. Allah katında bu gün, hem Kurban, hem de Ramazan bayramı günlerinden daha büyük bir gündür. Onda beş üstün özellik vardır:

1)  Allah, Âdem'i o gün yarattı.

2)  Âdem'i o gün yeryüzüne indirdi.

3)  Allah, Âdem'in o gün canım aldı.

4) O günde öyle bir an vardır ki, o anda kul -haram dışında- Allah'tan ne isterse Allah, onun isteğini muhakkak yerine getirir.

5)  Kıyamet o gün kopacaktır; bu yüzden mukarreb melek, gök, yer, rüzgâr, dağ, ağaç ne varsa hepsi cuma gününden korku duyar."[938]

Âlimler bu saat hakkında görüş ayrılığına düşmüşler, kaldırıldığı ya­hut devam ettiği konusunda iki ayrı görüş ileri sürmüşlerdir. "Kaldırılma­mıştır, halen devam ediyor" diyenler de "Günün belli bir vaktinde midir, yoksa belli değil midir?'* sorusuna birbirine zıt iki cevap vermişlerdir. Belli olmadığını söyleyenler de bu sefer "Günün saatleri içinde oynar mı, oyna­maz mı?" sorusuna da yine iki farklı cevap sunmuşlardır. Belli olduğunu söyleyenler ise 11 değişik görüş ileri sürmüşlerdir:

1)  İbnü'l-Münzir der ki: Bize nakledildiğine göre Ebu Hureyre (r.a.) şöyle demiştir: Tanyeri ağardıktan güneş doğuncaya ve ikindi namazından güneş batıncaya kadar.

2)  Zeval vaktinde. İbnü'l-Münzir, bu görüşü Hasan el-Basrî ve Ebu1!-Âliye'nin görüşü olarak vermiştir.

3)  Müezzin cuma namazı ezanım okuduğunda. İbnü'l-Münzir, bu gö­rüş bize Hz. Âişe'den (r.anha) nakledilmiştir, diyor.

4)  İmam minberde hutbe okurken oturup (namazdan) ayrılıncaya ka­dar, İbnü'l-Münzir, bu görüş Hasan el-Basrî'den nakledilmiştir diyor.

5)  Ebu Bürde'nin görüşü: Allah'ın namaz için tercih ettiği saat.

6)  Ebu's-Sevvâr el-Adevî'nin (V.101/719) görüşü: Diyor ki: Güneşin zevalinden itibaren namaz vakti girinceye kadar bu arada dua kabul olu­nur, derlerdi

7)  Ebu Zerr'in görüşü: Güneşin bir karış yükselmesinden itibaren baş­layıp bir kulaç yükselinceye kadar devam eden müddet.

8)   İkindi namazı ile güneşin batımı arasındaki müddet. Bu görüşte olanlar: Ebu Hureyre, Atâ, Abdullah b. Selâm, Tavus. Buraya kadar olan bütün bu görüşleri İbnü'l-Münzir nakletmiştir.

9)  İkindi (namazından) sonraki en son saat. Bu görüş İmam Ahmed ile sahabe ve tabiînin cumhurunun görüşüdür.

10)  İmamın minbere çıkmasından namazı bitirinceye kadar geçen müd­det. Nevevî ve diğer bazı âlimler nakletmişlerdir.

11)  Gündüzün üçüncü saati. el-Muğnî sahibi (ibn Kudâme) adı geçen eserinde nakletmiştir. Kâ'b der ki: "Bir insan, cuma günlerim zaman di­limlerine ayırsa, o saati yakalar." [939]Hz. Ömer de: "Bir günde bir ihti­yaç talebi pek kolaydır." demiştir.

Bütün bu= görüşlerin en ağır basanları, sabit hadislerin de ihtiva ettiği iki görüştür; herbiri diğerinden daha ağırlıklıdır:

Birincisi: İmamın iki hutbe arasında oturmasından namaz bitinceye kadar geçen müddet. Bu görüşün delili, Müslim'in Sahih'inde Ebu Musa el-Eş'arî'nin oğlu Ebu Bürde'den naklettiği şu hadistir: İbn Ömer, Ebu Bürde'ye soruyor: "Cuma saati hakkında baban, Hz. Peygamber'den (s.a.) nakille sana bir şey söyledi mi?" "Evet, diyor Ebu Bürde. Allah Rasûlü'-nden (s.a.) işittiği şu hadisi anlatırken babamın ağzından duydum: O saat, imamın hutbede oturmasından namaz kıiıncaya kadar geçen müddettir,"[940]

İbn Mâce ve Tirmizî, Amr b. Avf el-Müzenî'den Hz. Peygamber'in (s.a.) şöyle buyurduklarım rivayet ederler: "Cuma gününde bir saat vardır ki, o saatta kul Allah'tan ne dilerse muhakkak Allah ona dilediğini verir." Sordular: "Ey Allah'ın Elçisi! Hangi saattir, o?" Cevap verdi: "Cuma namazının kılınmaya başlamasından itibaren namazdan çıkıncaya kadar geçen süredir."[941]

İkincisi: İkindiden sonra. İki görüşün en ağır basanı da budur. Abdul­lah b. Selâm, Ebu Hureyre, İmam Ahmed ve daha pek çok kimse bu gö­rüştedir. Bu görüşün delili; İmam Ahmed, Müsned'inde Ebu Saîd (el-Hudrî) ve Ebu Hureyre'den naklen Hz. Peygamber'in (s.a.) şöyle buyurduklarını rivayet eder: "Cuma günü öyle bir saat vardır ki, müslüman bir kul Al­lah'tan bir hayır dilemeyi o saate rastgetirirse mutlaka Allah, onun dileğini yerine getirir. O saat, ikindiden sonradır." [942]

Ebu Davud ve Nesâî, Câbir'den naklen Hz. Peygamber'in (s.a.) şöyle buyurduklarını rivayet ederler: "Cuma günü, on iki saattir. O günde bir saat vardır ki, o saatte bir müslüman Allah'tan bir şey dilerse muhakkak Allah, onun dileğini yerine getirir. O saati, ikindiden sonraki en son saatte arayınız. "[943]

Saîd b. Mansûr, Sünen'indc Ebu Seleme b. Abdurrahman'dan nakle­der ki; Hz. Peygamber'in (s.a.) ashabından bazı zatlar bir araya gelip cu­ma günü içindeki "saati" görüştüler. Dağıldıklarında bu saatin, cuma gü­nünün en son saati olduğunda aralarında bir görüş ayrılığı yoktu.

İbn Mâce'nin Sünen'inde Abdullah b. Selâm'ın şöyle dediği nakledili­yor: Allah Rasûlü'nün (s.a.) hazır bulunduğu bir toplantıda şunları söyle­dim: "Biz, gerçekten Allah'ın Kitabında (yani Tevrat'ta), cuma günü öyle bir saat vardır ki, o saate mü'min bir kul namaz kılarken rastgelir ve Al­lah'tan (c.c.) bir şey dilerse, Allah mutlaka onun arzusunu yerine getirir, diye bir hüküm buluyoruz." Abdullah diyor ki: Allah Rasûlü (s.a.) "yahut bir saatin bir parçası" diye bana işarette bulundu. Ben de: "Doğru söyle­din, ey Allah'ın elçisi! Yahut bir saatin bir parçası" dedim. "O, hangi saattir?" diye sordum. "Gündüz saatlerinin en sonuncusudur" cevabını verdi. "Ama o saat, namaz saati değil ki" dedim. "Evet, öyle. Mü'min kul, namazını kılar, sonra bir yere oturur ve oturmasına sebep de yalnız namazsa o kul, namazdadır." buyurdular.[944]

İmam Ahmed'in Mtisned'inde Ebu Hureyre'den yapılan bir rivayete göre Hz. Peygamber'e (s.a.) sordular: "Niçin bu güne cuma adı verildi?" Efendimiz (s.a.) buyurdular: "Çünkü o günde baban Âdem'in çamuruna şekil verildi. Bütün canlılar toptan o gün ölecektir. Yeniden diriliş o gün­dür. Allah'ın yakalaması o gündür. O günün sonunda üç saat vardır ki, bunlardan birinde Allah'a dua edenin duası kabul olunur."[945]

Ebu Davud, Tirmizî ve Nesâî Sünelerinde Ebu Seleme b. Abdurrah-man yoluyla Ebu Hureyre'den naklen Hz. Peygamber'in (s.a.) şöyle bu­yurduğunu naklederler: "Üzerine güneş doğan günlerin en hayırlısı cuma günüdür. Âdem o gün yaratılmış, o gün (yeryüzüne) indirilmiş, o gün tev-besi kabul edilmiş ve o gün vefat etmiştir. Kıyamet o gün kopacaktır. Cin­ler ve insanlar dışında bütün yaratıklar mutlak cuma günü tanyeri ağardık-tan gün doğuncaya kadar, kıyamet belki bu gün kopar korkusuyla kulak kabartırlar. O gün içinde öyle bir saat vardır ki, müslüman bir kul namaz kıldığı halde o saate rastlar da Allah'tan bir istekte bulunursa muhakkak Allah onun arzusunu yerine getirir." .... Kâ'b (el-Ahbâr): "Bu, her senede bir gündür." dedi. Bunun üzerine ben (Ebu Hureyre): "Hayır, her cuma­dadır." dedim. Kâ'b gitti. Tevrat'ı okudu ve: "Allah Rasûlü (s.a.) doğru söyledi" dedi... Ebu Hureyre der ki: Sonra Abdullah b. Selâm'la karşılaş­tım. Ona, Kâ'b'la yaptığım görüşmeyi anlattım. İbn Selâm: "O saatin hangi saat olduğunu biliyorum" dedi. "Öyleyse bana haber ver" dedim. "Cuma günü içindeki en son saattir." dedi. "Nasıl olur? Hz. Peygamber (s.a.): Müslüman bir kul namaz kıldığı halde ona rastlarsa... buyurdular; bu (en son) saatte ise namaz kılınmaz?" diye itiraz ettim. İbn Selâm: "Hz. Pey­gamber (s.a.): Namaz kılmak için bir yere oturup bekleyen kişi, namaz kıhncaya kadar namazdadır, buyurmadilar mı?" diye karşıladı. "Evet, öyle" dedim.  "İşte bu da böyledir." cevabını verdi.[946]

Tirmizî der ki: Bu hadis, hasen-sahihtir. Bir kısmı Sahihayn'da rivayet edilmiştir.

İcabet saati, imamın hutbeye başlamasından, namazı bitirinceye kadar geçen süredir diyenler, Müslim'in Sahih'inde Ebu Musa el-Eş'arî'nin oğlu Ebu Bürde'den rivayet ettiği şu hadisi delil olarak ileri sürerler: Ebu Bürde diyor ki: Abdullah b. Ömer bana sordu: "Cuma saati hakkında baban, Hz. Peygamber'den (s.a.) nakille sana birşey söyledi mi?" Ben de cevap verdim: "Evet, Allah Rasûlü'nden (s.a.) işittiği şu hadisi anlatırken baba­mın ağzından duydum: O saat, imamın hutbede oturmasından namazı kıl-dırıncaya kadar geçen süredir."[947]

Namaz saatidir diyenler ise Tirmizî ve İbn Mâce'nin Amr b. Avf el-Müzenî'den naklettikleri hadisi delil gösterirler. Amr diyor ki; Hz. Pey­gamber'in (s.a.) şöyle buyurduklarını işittim: "Cuma gününde bir saat vardır ki, o saatta kul Allah'tan ne dilerse muhakkak Allah ona dilediğini verir." Sordular: "Ey Allah'ın Elçisi! Hangi saattir o?" Cevap verdiler: "Cuma namazının kılınmaya başlanmasından itibaren namazdan çıkıncaya kadar geçen süredir."[948] Ancak bu hadis zayıftır.

Ebu Ömer İbn Abdilber (v.463/1070) diyor ki: Bildiğim kadarıyla bu hadisi yalnızca Kesîr b. Abdullah b. Amr b. Avf, babası yoluyla dedesinden nakletmiştir. Kesîr ise rivayet ettiği hadis delil olacak bir kimse değil­dir.

Oysa, Ravh b. Ubâde (V.205/820), Avf-Muâviye b. Kurre - Ebu Bür-de senediyle nakleder ki: Ebu Musa (el-Eş'arî), Abdullah b. Ö...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: İcabet saati
« Posted on: 28 Mart 2024, 13:50:22 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: İcabet saati rüya tabiri,İcabet saati mekke canlı, İcabet saati kabe canlı yayın, İcabet saati Üç boyutlu kuran oku İcabet saati kuran ı kerim, İcabet saati peygamber kıssaları,İcabet saati ilitam ders soruları, İcabet saatiönlisans arapça,
Logged
07 Ağustos 2011, 14:20:40
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« Yanıtla #1 : 07 Ağustos 2011, 14:20:40 »

Cuma günü içinde "saatü'l-icâbe" adı verilen bir an vardır ki, o anda müslüman bir kul ALLAH'tan bir şey dilese muhakkak ALLAH o dileğini verir.

Her an Rabbimize dua edelim inş ama bu özel saate daha çok dikkat edelim, kendimiz için ve birbirimiz için dua edelim, kardeşin kardeşe gıyabında yaptığı dua kabul olur inş.
Selam ve dua ile.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

07 Ağustos 2015, 23:07:10
Rüveyha
Forum Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 6.764


« Yanıtla #2 : 07 Ağustos 2015, 23:07:10 »

Öyle kardeşim,İnşaAllah duada birbirimize cömert olanlardan oluruz..Mevlam günlerin icin de cumayı üstün kılmış,o gün öyle bir saat varki duanın icabetine vesile olduğu mujdeleniyor.İnşallah Rabbim günlerimizi ,özelliklede cumayı en bereketli şekilde ,hakkıyla yaşayanlardan oluruz.Rabbim razı olsun kardeşim
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

21 Aralık 2018, 15:44:09
yigitaktar

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1


« Yanıtla #3 : 21 Aralık 2018, 15:44:09 »

İcabet saati çok kısa bir süre. Müslim'de geçen bir hadiste (940 ya da 941 nolu olabilir) tarif edilen sürenin içindedir anlamı çıkıyordu. Mesela hadis de hutbede oturmasından ile namaz bitişi diyorsa  bu iki sürenin içindedir gibi. Hadisdeki süreleri tam hatırlayamadım
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
21 Aralık 2018, 16:48:46
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.662


Site
« Yanıtla #4 : 21 Aralık 2018, 16:48:46 »

Rabbim bizleri duası kabul olan kullarından eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes