๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 12 Haziran 2011, 18:01:05



Konu Başlığı: Hz Peygamberin sürme kullanması
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 12 Haziran 2011, 18:01:05
F) HZ. PEYGAMBERİN (S.A.) SÜRME KULLANMASI

 

Hz. Peygamberdin (s.a.) göz sağlığının korunmasındaki tutumu ürme) şöyledir:

Ebu Davud, Sünen'inds Abdurrahman b. en-Nu'mân b. Ma'bed b. Hevze el-Ensârî—babası—dedesi senediyle Rasûlullah'm (s.a.), uyurken misk sürül­müş sürme taşı sürülmesini emrettiğini ve: "Oruçlu bundan kaçınsın." bu­yurduğunu rivayet eder.[872] Ebu Ubeyd der ki: "Muravvah", miskle karışık demektir.

İbn Mâce'nin Sünen'inde ve başkalarında İbn Abbas'ın şöyle dediği ri­vayeti vardır: "Rasûlullah'ın (s.a.) her göze üç kez sürdüğü sürmeliği vardı."[873]

Tirmizî'de İbn Abbas'tan şu rivayet vardır: "Rasûlullah, sürme çekince sağdan başlar, üç kere sürer, sağ tarafında bitirirdi. Sola iki kez sürerdi."[874]

Ebu Davud, Rasûlullah'ın şöyle buyurduğunu rivayet eder: "Sürme çe­ken, tek rakamda biraksm."[875] Tek rakam, her iki göze birden mi aittir, böy­lece birinde üç, ötekinde iki olur, sağdan başlamak tercihli ve üstündür, yok­sa her iki göze de ayrı ayrı mıdır, böylece üç biri, üç öteki olur?. Bu konuda Ahmed ve diğerlerinin mezhebinde iki görüş vardır.

Sürmede, göz sağlığının korunması, gören kısmın güçlendirilmesi ve ci-lalanması, süslemesinin yanısıra kötü maddenin inceltilmesi ve dışarı çıkarıl­ması sözkonusudur. Uyku sırasında sürmeyi kuşatması, ardından zararlı ha­reketten korunması ve tabiatın ona hizmeti dolayısıyla üstünlüğü vardır. Misk sürülmüş sürme taşının özelliği vardır.

İbn Mâce'de, Salim—babası senediyle merfûan şu hadis yer alır: "Misk sürülmüş sürme taşı kullanın. Çünkü o gözü cilalar, saçı bitirir."[876]

Ebu Nuaym'ın kitabında şu vardır: "Çünkü o saçı bitirir, kiri giderir, gözü temizler."[877]

İbn Mâce'nin Sünen'inde îbn Abbas'tan merfûan şu hadis vardır: "En iyi sürmeniz, misk sürülmüş sürme taşıdır. Gözü cilalar, saçı bitirir.[878]


[872] Ebu Davud, 2377. Nu'man b. Ma'bed b. Hevze, meçhuldür, Ebu Davud şöyle diyor: "Yahya b. Maîn bana: 'O münker bir hadistir1 dedi."

[873] İbn Mâce, 3499; Tirmizî, 1757; Ahmed, 1/384; Tirmizî, Şemail, 1/125, 126. Abbâd b. Man-sur'un kötü hıfzı, tedlis ve tağyiri dolayısıyla zayıf oluşu yüzünden isnadı zayıftır.

[874] Tirmizî'deki bu tbn Abbas hadisine göre, Rasûlullah her gözüne üç kez sürerdi. Şu rivayeti ise, Ebu'ş-Şeyh, Ahlâku'n-Nebî{183)'de Enes'ten rivayet eder: "Rasûlullah (s.a.) sağ göz­üne üç kere sürme çeker, sol gözüne iki kez misk sürülmüş sürme taşını sürerdi." Senedi ceyyiddir, râvileri sikadır. Taberanî, Kebîr (3/119)'de İbn Ömer'den merfûan: "Sürme çe­kince sağ gözüne üç kez, sol göze iki kez sürerdi, sürmeyi tekli rakamda bırakırdı." Sene­dinde iki zayıf râvİ vardır.

[875] Ebu Davud, 35; Dârimî, 1/169,170; îbn Mâce, 337. Ebu Hureyre'den. Senedinde el-Huseyn el-Cubrânî vardır,

tbn Hacer, onun hakkında şöyle der: "Meçhuldür, ondan rivayet eden Ebu Saîd de meçhuldür." Bununla birlikte, İbn Hibbân (132) ve Aynî (Umde, 1/732) bu­nu sahih görür. Ibn Hacer ise bu konuda çelişkilidir. Fethu'l-BârVde (1/225) hasen, Tel-hîs'de (1/103) de zayıf görür.

[876] îbn Mâce,' 3495. Senedinde Osman b. Abdülmelik vardır, o Ieyyinu'1-hadis'tİr. İsnadın di­ğer kısmındaki râviler sikadır. İbn Abbas'm bundan sonraki hadisi onun şahididir.

[877] Ebu Nuaym, Hilye, 3/178; Taberâni Kebîr, 183. Hz. Ali'den. Senedi basendir, el-lrakî, senedi ceyyid demiştir. Münzirî ile İbn Hacer ise hasen demişlerdir. Önceki İbn Ömer ve sonraki İbn Abbas hadisleri şahididir.

[878] 1bn Mâce, 3497. Ahmed, 3036, 3426; Ebu Davud, 3878; Beyhakî, 3/245. İsnadı sahihtir, îbn Hibbân (1439, 1440) sahih görmüştür.

İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 4/483-484.