๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 21 Temmuz 2011, 02:19:27



Konu Başlığı: Çocuklara selam verişi
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 21 Temmuz 2011, 02:19:27
2— Çocuklara ve Kadınlara Selâm Verişi:

 

Rivayet olunduğuna göre Rasûlullah (s.a.), bir keresinde çocukların yanından geçti ve onlara selâm verdi. Bunu Müslim rivayet etmiştir.[956] Tir-mizî'nin, Cfrm'indeki rivayetinde ise Rasûlullah (s.a.) bir gün bir grup kadının yanından geçiyordu. Onlara mübarek eliyle işaret ederek selâm ver­di.[957] Ebu Davud, Esma bt. Yezîd'in (r.anha) şöyle söylediğini nakledi­yor: "Biz kadınların arasındayken Hz. Peygamber (s.a.) yanımıza geldi ve bize selâm verdi."[958] Bu kadın sahabî yukarıdaki Tirmizî hadisinin de râvisidir. Hâdise'nin aynı olduğu ve Rasûlullah'ın (s.a.) onlara eliyle işaret ederek selâm vermiş olduğu açıkça anlaşılmaktadır.

Sahih-i Buharî'dt rivayet olunduğuna göre sahabe-i kiram (r.anhum), bir keresinde cumadan dönerlerken yollan üzerinde bulunan yaşlı bir kadı­na rastladılar ve ona selâm verdiler. Bu yaşlı kadın da onlara arpadan ve silk (pazı tabir olunan bir bitki) kökünden pişirilmiş bir yemek takdim etti.[959] Bu olay, kadınlara selâm verme konusunda mahrem olmayanların dışında yaşlı ve mahrem olan kadınlara selâm verilmesini doğrulamakda ve teyid etmektedir.

Sahih-i Buharî \t diğer hadis kitaplarında Rasûlullah'tan (s.a.) naklo­lunduğuna göre, küçüğün büyüğe, yürüyenin oturana, binitlinin yürüyene, azınlığın çoğunluğa selâm vermesi gerekir.[960]

Tirmizî'nin Câmi'inde Allah Rasûlü'nden (s.a.) nakledildiğine göre; yürüyen kişi ayakta durana selâm verir.[961]

Bezzâr'm, Müsned'inde, Hz. Peygamber'den (s.a.) nakline göre; bi-nitli yürüyene, yürüyen oturana selâm verir. Yürüyen iki kişiden hangisi daha önce selâm verirse efdal olan onunkidir.[962]

Ebu Davud'un Soner'inde Allah Rasûlü'nden (s.a.) yapılan rivayete göre şöyle buyurmuştur: "Allah katında ikrama en lâyık olan kişi, ilkin selâm veren kişidir. [963]

Rasûlullah'ın (s.a.) selâm hususundaki âdeti, bir cemaatın yanma gel­diğinde ve ayrılırken selâm vermesiydi. Ayrıca şöyle buyurduğu da nakle­dilir: "Sizden biri oturduğunda selâm versin. Kalktığında da selâm versin. Çünkü ilk selâm ikincisinden (sevab yönünden) daha üstün değildir. [964]

Ebu Davud'un rivayetine göre Allah Rasûlü (s.a.) şöyle buyurdu: "Sizden biri arkadaşlarıyla karşılaştığında hemen selâm versin. Şayet aralarına bir  ağaç ve  duvar girer de  sonra bir  daha  karşılaşırlarsa yine  selâm

versin.[965]

Enes b. Mâlik diyor ki: Ashab-ı kiram (r.anhum) birlikte yürürlerdi. Karşılarına bir ağaç veya yüksek bir yer çıktığında sağa sola dağılırlardı. Engeli aştıktan sonra karşılaştıklarında birbirlerine selâm verirlerdi.[966]


[956] Müslim, 2168; Buharî, 79/15. Hadis muttefekun aleyhtir.

[957] Tirmizî, 2697.

[958] Ebu Davud, 5204; İbn Mâce, 3701; Buharî, Edebu'i-Müfred, 1047-l"048; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 4/357, 363; Îbn'üs-Sünnî, 221.

[959] Buharı,  11/40, 79/16.

[960] Buharî, 79/5; Müslim, 2160; Tirmizî, 2703.

[961] Tirmizî, 2705.

[962] Heysemî, Mecmau'z-Zevâid, 8/26. Râvileri sahih ricalindendir. Ayrıca İbn Hibbân'ın Sahih'inöe (1935) vardır.

[963] Ebu Davud, 5197. İsnadı sahihtir.

[964] Ebu Davud, 5208; Tirmizî, 2706.

[965] Ebu Davud, 5200.

[966] İbnü's-Sünnî, 245. Senedi sahihtir. Buharı, Edebu'l-Müfreâ, 1011. Münzirî, Terğîb'âe (3/268), Heysemî, Mecmau'z-Zevâid'de (8/34), Taberânî'nin Evsâfında olduğunu söy­lemiş ve isnadı hasendir, demiştir.

İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 2/422-424.