๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 04 Ağustos 2011, 16:37:38



Konu Başlığı: Çocuğun cenaze namazını kılması
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 04 Ağustos 2011, 16:37:38
10— Çocuğun Cenaze Namazını Kılması:

 

Çocuğun cenaze namazım kılmak Hz. Peygamber'in (s.a.) yaptığı iş­lerdendir.  "Çocuğun cenaze namazı kılınır." buyurduğu da sahihtir.[1270]

Sünen-i îbn Mâce'dz merfû' olarak rivayet edildiğine göre Hz. Pey­gamber (s.a.): "Çocuklarınızın cenaze namazlarını kılınız. Çünkü onlar, önden gönderdiğiniz sevaplarınızdır." buyurmuştur.[1271]

Ahmed b. Ebî Abde anlatıyor: İmam Ahmed ile aramızda şu konuş­ma geçti. Ben sordum:

—Düşük bebeğin cenaze namazının kılınması ne zaman farz olur?

—(Anne karnına düştükten sonra) dört ay geçince. Çünkü o zaman ruh üflenir.

—Peki, Mugîre b. Şu'be'nin naklettiği; "Çocuğun ,cenaze namazı kılınır" hadisi?

Sahih ve merfudur.

__ Bunda ne dört ay ,ne de başka bir açıklama var.

__ Onu said b.el-Müseyyeb söyledi.

Soru: HZ. Peygmber (s.a.), oğlu İbrahim öldüğü gün onun cenaze namazını kırdırdı mı.

Hz. Aişe'nin (r.a.) şöyle dediğini aktarır: "Hz. Peygamber'in (s.a.) oğlu İbrahim 18 aylık iken öldü. Allah Rasûlü (s.a.), onun cenaze namazını kıldırmadı."[1272]

İmam Ahmed bu hadisi şu senedle rivayet etti: Yakub b, İbrahim -Babam (İbrahim) - İbn İshak - Abdullah b. Ebî Bekr b. Muhammed b. Amr b. Hazm - Amra - Âişe.

Hanbel'in rivayetine göre İmam Ahmed: "Bu cidden münker bir hadistir" demiş ve İbn İshâk'ı vâhî ( = zaîf) saymıştır.

Hallâl der ki: Abdullah'a şu hadis okundu: Babam (Ahmed b. Han-bel) - Esved b. Âmir - İsrail - Câbir el-Cu'fî - Âmir senediyle rivayet edildi­ğine göre Berâ b. Âzib şöyle demiştir:

"Allah Rasûlü (s.a.), 16 aylık iken ölen oğlu İbrahim'in cenaze namai-zmı kıldırdı."[1273]

Ebu Davud, el-Behiy'in şöyle dediğini nakleder: "Allah Rasûİü (s.a. oğlu İbrahim öldüğünde onun cenaze namazını oturaklarda kıldırdı." Bu hadis mürseldir.[1274]el-Behiy'in ismi Abdullah b. Yesâr'dır; Kûfelidir.

Yine Ebu Davud, Atâ b. Ebî Rabâh'ın: "Hz. Peygamber (s.a.), 70 gecelik ( = günlük) iken ölen oğlu İbrahim'in cenaze namazını kıldırdı." dediğini aktarır.[1275] Bu hadis mürseldir; Atâ burada yanılmıştır. Çünkü İb­rahim bir yaşını geçmişti.

Âlimler bu rivayetler konusunda farklı görüşleri benimsemişlerdir. Ki­misi çocuğun cenaze namazının kılınacağını söyleyip Hz. Âişe hadisinin sahihliğini kabul etmemiştir. Nitekim İmam Ahmed, vs. bu görüşte olup: "Bu mürsel hadisler, Berâ hadisiyle beraber birbirlerini kuvvetlendirirler? demişlerdir. Kimisi de Berâ hadisini Câbir el-Cufî'den dolayı zayıf saymış!, bu mürsel hadislerin zayıf olduğunu söylemiş ve: "İbn İshak hadisi bunlaf*-dan daha sahihtir" demiştir.

Sonra bu grup kendi aralarında Hz. Peygamber'in (s.a.) hangi sebep­ten dolayı çocuğunun cenaze namazını kılmamış olduğu konusunda görüş ayrılığına düşmüştür. Bir kısmı: "Allah Rasûlünün (s.a.) oğlu olmasından dolayı onun için şefaat olacak namaz ibadetine gerek duymamıştır. Nite­kim şehitliğinden Ötürü de şehidin cenaze namazını kılmaya gerek yoktur*"-'diyor. Başkaları da: "İbrahim, güneş tutulduğu gün ölmüştü. Bu yüzden Hz. Peygamber (s.a.) güneş tutulması namazı kıldırmakla meşgul olduğufl-dan, onun cenaze namazını kıldıramadı" diyorlar. Bir kısmı ise diyor ki: Bu rivayetler arasında bir çelişki yoktur. Çünkü Hz. Peygamber (s.a.) ço­cuğunun cenaze namazım kılmalarını ashabına emretmiştir. Artık buradan hareketle: "İbrahim'in cenaze namazı kılındı. Ancak Hz. Peygamber (s.a.) güneş tutulması namazıyla meşgul olduğundan bizzat kendisi o namaza katılamadı." denilmiştir. "Cenaze namazı kılınmadı" diyenler de vardır. Bir grup ise: "Kılındığını söyleyenlerin rivayetleri daha elverişlidir. Çünkü bu durumda fazla bir bilgi var demektir. Olumsuzluk ile olumluluk çelişti­ğinde olumluluk tarafı öne alınır" diyor. [1276]


[1270] Ahmed, 4/247, 248, 252; Ebu Davud, 3180; Nesâî, 4/55, 56; Tirmizî, 1031; İbn Mâce, 1481 ve 1507. Mugîre b. Şu'be'nin rivayet ettiği bu hadiste Hz. Peygamber (s.a.) buyuruyor ki: "Bir hayvana binmiş olan cenazenin arkasından gider. Yaya İse cenaze­nin arkasma-önüne, sağma-soluna yakın olarak yürür. Düşüğün cenaze namazı kılı­nır; ana-babası için bağışlanma ve rahmet dilenir." İsnadı sahihtir. Tirmizî, îbn Hib-bân (769) ve Hâkim (1/355, 363) hadisi sahih saymış; Zehebî de buna muvafakat etmiştir.

[1271] İbn Mâce, 1509. Hadis zayıftır.

[1272] Ebu Davud, 3187; Ahmed, 1/267. Râvileri sikadır. Hafız İbn Hacer, el-hâbe'de hadi­si hasen saymıştır.

[1273] Ahmed, Miisned, 4/283. Hadis zayıftır.

[1274] Ebu Davud, 3188. Bk. Nasbu'r-Râye, 2/279,280.

[1275] Ebu Davud, 3188; Beyhakî, 4/9.

[1276] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/489-491.