๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 05 Ağustos 2011, 13:28:11



Konu Başlığı: Bayram namazını kıldırışı
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 05 Ağustos 2011, 13:28:11
3— Bayram Namazını Kıldırışı:

 

Ramazan bayramında namazı geciktirir; kurban bayramında ise daha erken kildınrdı. Sünnete son derece bağlı olan İbn Ömer, güneş doğmadan namaza çıkmaz ve evinden musallaya varıncaya kadar tekbir getirirdi.

Hz. Peygamber (s.a.) musallaya varınca ezansız, kâmetsiz[1084] ve "esSalâtü câmiaten = Haydin cemaatle namaza!" dedirtmeden doğrudan doğ­ruya namaza başlardı. Bunlardan hiçbirini yapmamak sünnettir. Ne Pey­gamberimiz, ne de ashabı musallaya vardıklarında; ne namazdan önce, ne de sonra herhangi bir namaz kılarlardı[1085]

Hutbeden önce namazı kıldırmakla işe başlar, iki rekât namaz kıldınr-dı. Birinci rekâtta başlangıç tekbiriyle birlikte peşpeşe yedi tekbir alır her iki tekbir arasında çok az bir müddet susardı. Tekbirler arasında belli bir zikir söylediği nakledilmemiştir. Ancak Hallâl'ın nakline göre İbn Mes'ûd bu aralarda Allah'a hamdeder, O'na övgüde bulunur ve Hz. Peygambere (s.a.) salât ü selâm getirirdi. Gereğini yapmak için sünneti araştıran İbn Ömer, her tekbirde ellerini kaldırırdı.

Hz. Peygamber (s.a.) tekbirleri bitirince kıraate başlardı. Fâtiha'yı okur sonra rekâtların birisinde "Kâf" diğerinde de "Kamer" sûresini okurdu.[1086] Bazan da "A'lâ" ve "Gâşiye" sûrelerini okurdu[1087] Her iki rivayet de sahihtir. Bunlar dışında, Hz. Peygamber'in (s.a.) başka sûreler okuduğuna dair, hiçbir sahih rivayet yoktur.

Kıraati bitirince tekbir alır, rükûa giderdi. Sonra birinci rekâtı tamam­layıp secdeden kalkar, peşipeşine beş kere tekbir alırdı. Tekbir almayı biti­rince kıraate başlardı. Öyleyse her iki rekâtta da ilk yaptığı şey tekbir getir­mektir. Kıraatin peşini rükû izliyordu. Hz. Peygamber'in (s.a.) iki kıraati birbiri ardınca yaptığı, önce tekbir aldığı sonra kıraat eyleyip rükûa gittiği, ikinci rekâtta kalkınca okuduğu, tekbiri kıraatten sonraya bıraktığı nakle-dilmekteyse de bu nakil sabit değildir. Çünkü Muhammed b. Muâviye en-Nisaburî tarafından rivayet edilmiştir. Beyhakî onun hakkında: "Pek çok­ları onu yalan söylemekle suçlamıştır." diyor.

Tirmizî, Kesîr b. Abdullah b. Amr b. Avf —babasıAbdullahb. Amr-dedesi Amr b. Avf yoluyla rivayet eder ki: Hz. Peygamber (s.a.) bayram namazlarının ilk rekâtinde kıraatten önce yedi diğer rekâtta yine kıraatten önce beş tekbir ahrdı.[1088] Tirmizî diyor ki: "Bu hadisi Muhatnmed'e, yani

Buharî'ye sordum. Bana "Bu konuda bu hadisten daha sahihi yoktur" cevabını verdi. Benim görüşüm de budur. Bu konuda Abdullah b. Abdur-rahman et-Tâifî - Amr b. Şuayb - babası - dedesi yoluyla rivayet edilen hadis de sahihtir."

Ben derim ki: Tirmizî, Abdullah b. Abdurrahman hadisiyle şu hadisi kastediyor; "Hz. Peygamber (s.a.) bayram namazında ilk rekâtta yedi, ikin­cide beş olmak üzere toplam on iki tekbir aldı. Ne öncesinde, ne sonrasın­da namaz kıldı. " İmam Ahmed: "Ben de bu görüşü savunuyorum" diyor. Yine aynı İmam Ahmed, Müsned'mde, bu Kesir b. Abdullah b. Amr'in hadisine çatmış ve: "Onun naklettiği hadisin hiçbir değeri yoktur' demiş­tir. Tirmizî de bazan onun naklettiği hadisi sahih sayarken, bazan da hasen sayıyor. Oysa Buharı bu konuda naklolunan en sahih hadisin bu olduğunu belirtmiş, bizzat Tirmizî'de Amr b. Şuayb hadisinin sahihliğine hükmedip kendisinin de Buharî'nin görüşünde olduğunu haber vermiştir. En iyi bilen Allah'tır. [1089] 


[1084] Buharî,  13/7; Müslim, 886 (6) ve 887; Ebu Davud,  1148; Tirmizî, 532.

[1085] Buharı,  13/26; Tirmizî, 537; Nesâî, 3/193;  îbn Mâce,  1291.

[1086] Müslim, 891; Nesâî, 3/183; Tirmizî, 534; îbn Mâce,  1282.

[1087] Müslim, 878; Tirmizî, 533; Nesâî, 3/184; İbn Mâce,  1281; Abdürrezzak, 5706.

[1088] Tirmizî, 536; îbn Mâce, 1279; Dârakutnî, 1/181; Tahâvî, 2/399; Beyhakî, 3/286. İs­nadı zayıfsa da pek çok destek hadis bulunduğu için Tirmizî hadisi hasen saymıştır. Bu konuda şu kaynaklarda hadisler mevcuttur: Ebu Davud, 1149, 1151; îbn Mâce, 1278,  1280; Tahâvî, 2/399; Hâkim,  1/298; Ûarakutnî,  1/181;Ahmet 2/180 Bk. Nasbu'r-Râye, 2/216, 219.

[1089] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/414-416