๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Zadul Mead => Konuyu başlatan: Safiye Gül üzerinde 05 Ağustos 2011, 13:29:13



Konu Başlığı: Bayram namazına çıkışı
Gönderen: Safiye Gül üzerinde 05 Ağustos 2011, 13:29:13
2— Bayram Namazına Çıkışı:

 

Bayram namazına çıkarken en güzel elbisesini giyerdi. Bayramlarda ve cumada giydiği, özel takım elbisesi vardı. Bazan iki yeşil bürdesini[1078] bazan da kırmızı bürdesini giyerdi. Bazılarının zannettikleri gibi bu bürde, tek renkten oluşan saf kırmızı bir giysi değildi. Onda Yemen bürdelerinde olduğu gibi kırmızı çizgiler vardı. Bu yüzden ondaki bu özellik gözönüne alınarak "kırmızı" denildi. Peygamber'in (s.a.) kırmızı ve usfurla boyalı elbise giymeyi yasakladığı sahih yoldan nakledilmiştir. Bu nakle karşı ko­yacak başka bir nakil de yoktur. Abdullah b. Ömer'in üzerinde kırmızı iki elbise görünce ona bu elbiseleri yakmasını emretmişti.[1079] Hz. Peygam­ber (s.a.) kırmızıya karşı bu denli sert bir tutum takmarak mekruh gördü­ğünü belirtirken sonra kalkıp kendisinin giymesi düşünülemez. Şer'î delil, kırmızı giymek haram mıdır yahut tahrîmen mekruh mudur, konusu üze­rinde durmaktadır.

Hz. Peygamber (s.a.) Ramazan bayramına çıkmadan önce, sayısı tek olmak üzere, birkaç tane hurma yerdi. Kurban bayramında ise musalladan dönmeden hiçbir şey yemezdi. Döndüğünde kesilen kurbandan yerdi.

Bayramlarda guslederdi. Bu konuda rivayet edilen hadis sahihtir. İki de zayıf hadis vardır: 1- Cubâre b. Mugallis'ten gelen İbn Abbas hadi­si,'[1080] 2- Yusuf b. Hâlid es-Semtî'den gelen Fâkih b. Sa'd hadisi.[1081] Ancak sünnete son derece bağlı olan İbn Ömer'in bayram günü namaza çıkmadan önce guslettiği sahih yoldan nakledilmiştir.[1082]

Hz. Peygamber (s.a.) yaya olarak namaza çıkar, önünden küçük bir mızrak götürülür, musallaya varınca bu mızrağa doğru namaz kıldırması için Peygamberimizin önüne dikilirdi. Çünkü o zamanlar musalla açık alan­dan ibaretti; orada ne bir bina, ne de bir duvar vardı. Kısa bir mızrak sütre vazifesi görürdü.[1083]     


[1078] "Takım elbise" diye tercüme ettiğimiz kelime "hülle" karşılığıdır. Hülle, üstten giyi­len ridâ ve belden aşağı giyilen izârdan oluşan elbiseye denir. Bürde ise yemen işi olup bîr tür çizgili kumaş adıdır. Cübbe ve hırka anlamına da gelir. Hz. Peygamber'in (s.a.) giydiği elbiseler konusunda bu kitabın baştaraflarında geniş bilgi verilmiştir.

[1079] Müslim, 2077 (22); Nesâî, 8/203.

[1080] İbn Mâce, 1315. Metni şöyledir: "Allah Rasûlü (s.a.) Ramazan ve Kurban bayramı günleri guslederdi. " Senedi çok zayıftır.

[1081] İbn Mâce, 1316. Yusuf b. Halid es-Semtî hakkında tbn Hibbân: "O, hadis uydururdu" demiştir.

[1082] Mâlik, Muvatta,  î/177; Abdürrezzak, Musannef, 5754. İsnadı sahihtir.

[1083] Buharı,  13/14; Ibn Mâce, 1304.

İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/413-414.