> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Akaid Eserleri > Tekfir Meselesi > Cahilî toplum
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Cahilî toplum  (Okunma Sayısı 2152 defa)
27 Ekim 2010, 14:57:19
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 27 Ekim 2010, 14:57:19 »



Cahilî Toplum


Seyyid Kutub, bizim toplumumuzu Cahilî Top­lum, olarak adlandırdığından dolayı da eleştirilmiş bulunuyor.

"Müslümanları tekfir etme ithamı" bölümünü okuyan bir kimse için bu konu anlaşılır birşeydir.

Merhum Seyyid Kutub, bu toplumları Cahilî Top­lum olarak kabul ederken temel bir düşünceden ha­rekete koyulur. Bu temel düşünce ise; "cahiliye"nin yalnızca İslam'dan önceki tarihi bir dönemin adı ol­mayıp, aksine zaman ve mekanı göz önünde bulundurmaksızın, şayet İslam'dan önceki tarihî döneme benzeyen bir durum ile karşı karşıya kalınacak olur­sa aynı adlandırma o dönem için de tümüyle söz ko­nusu olabilir şeklindedir.

İşte onun herhangi bir toplumu Cahilî Toplum ol­makla nitelendirmesindeki hareket noktası budur.

"Cahiliye"nin sınırlarının belirlenmesine gelince; o, İslam'dan önceki putperest Arap toplumunun üze­rinde yükseldiği temel esası bilmemiz halinde, bu sı­nırların belirleneceği görüşündedir. Bu temel esas ise; kulların kullar üzerinde hükümranlık sahibi olup, Yüce Allah'ın kulları üzerindeki mutlak haki­miyetini reddetmektir. Yani hakimiyeti kabul edilen ilah şu veya bu şekli ile, "insanın hevası" olup, ha­kim kılınan da Allah'ın emirleri değildir.

"Cahiliyenin bu şekilde sınırlandırılması sonu­cunda İslam'ın tümüyle kabul görmediği herbir top­lum, Cahili Toplum kapsamına girer:

a- Mesela komünist devletler gibi, ateist her top­lum Cahili Toplum'un kapsamı içerisindedir.

b- Hind, orta Afrika, Japonya ve Filipin gibi put­perest her toplum da onun kapsamı içerisindedir.

c- Genel olarak, kapitalist toplumların oluşturdu­ğu vaktiyle Kitap Ehli olan veya halen Kitap Ehli sa­yılan her bir toplum.

d- Müslüman toplumların peşinden gelip de onla­rın egemen oldukları topraklara, ülkeye ve isimleri­ne mirasçı olan her bir toplum."

Merhum Şehid şöyle söylemektedir: "Son olarak kendilerinin müslüman olduklarını delilsiz olarak ileri süren bu toplumlar dahi Cahili Toplum çerçevesinin içerisine girer.”

"Bu toplumlar Cahili Toplum'un bu çerçevesine Allah'tan başkasının ulûhiyetine inandığı için veya aynı şekilde Allah'tan başkasına ibadetlerini sundu­ğu için değil; fakat, hayat pratiğinde yalnızca Allah'a ubudiyet etmediğinden dolayı girmektedir. Bu top­lumlar Allah'tan başkasının ulûhiyetine itikad etme­mekle birlikte, ulühiyetin en belirgin özelliğini Al­lah'tan başkasına vererek, Allah'tan başkasına bo­yun eğmektedir. Yapısını, değerlerini, ölçülerini, ge­lenek ve göreneklerini, hemen hemen hayatının bü­tün esaslarını bu kaynaktan almaktadır. Şanı Yüce Al­lah ise, bu tür insanlar hakkında şöyle buyuruyor: "Kim Allah'ın indirdikleriyle hükmetmezse, işte on­lar kafirlerin ta kendileridir."

Yönetilenler hakkında ise şöyle demektedir; "Sa­na, indirilene ve senden önce indirilenlere iman ettik­lerini ileri sürüp de ona kafir olmakla emrolundukları halde tağûtun hükmüne başvurmak isteyenleri görmez misin?" buyruğundan başlayıp; "Hayır, öyle değil, Rabbine and olsun ki onlar aralarında çıkan anlaşmazlıklarda senin hükmüne başvurmadıkça, sonra da verdiğin hükümde kalplerinde herhangi bir sıkıntı duymaksızın tam anlamıyla teslim olmadıkça iman etmiş olamazlar." [113] buyruğuna kadar ki ayetler­le yönetilenler hakkındaki hükmünü bildiriyor.

"Şanı Yüce Allah bundan önce Yahudi ve Hristiyanları şirkle, küfürle, Allah'tan başkasına ibadet etmekten yan çizmekle, Allah'ın dışında haham ve rahipleri rabbler edinmekle nitelendiriyor. Bunun biricik sebebi, onların haham ve rahipler hakkında kendilerini "Müslüman" diye adlandıran kimselerin kendileri gibi olan insanlara vermiş oldukları bir ta­kım sıfatlar dolayısıyladır. İşte Şanı Yüce Allah böy­le bir şeyi Yahudi ve Hristiyanların şirk koşması ola­rak nitelendirmiş ve onların Meryem oğlu İsa'ya iba­det ettikleri ve ilah olarak tanıyıp rab kabul ettikleri davranışları ile eşit olarak değerlendirmiştir. Yal­nızca Allah'a kulluk etmek çerçevesinin dışına çık­mak konusunda bunun ile öteki arasında herhangi bir fark yoktur. Bu da Allah'ın dininden ve Allah'tan başka ilah olmadığına şahitlik etmenin çerçevesinin dışına çıkmaktır.

"Bu toplumların kimisi, açıktan açığa din ile kesinlikle hiçbir ilişkisi bulunmadığını iletmiş, bir kısmı da dine saygılı olduğunu açıklamakla birlik­te kesinlikle dini hayatın realitenin dışına itmek­te ve "gaybîliği" inkar ettiğini söyleyerek düzeni­nin "bilimsellik" üzerine kurduğunu söylemekte ve bilimselliğin gaybîlik ile çeliştiğini kabul etmekte­dir. Böyle bir iddia ise ancak, cahillerin söyleyebi­leceği cahilce bir iddiadan başkası olamaz. Bazıla­rı ise dilediği şekilde kanunlar koyarak, bunlar hakkında: "İşte bu Allah'ın dinidir" diyebilmekte­dir. Bütün bunların yalnızca Allah'a ibadet etmek, kulluk etmek esası üzerinde yükselmemesi açısın­dan aralarında hiçbir fark yoktur.

"Durum bu şekilde olduğuna göre, İslam'ın bu toplumlara karşı tutumu tek bir ifadede belirlenebi­lir: İslam, kendi açısından bu toplumların İslamî ol­duğunu ve şer’i olduğunu kabul etmemektedir."

İşte Seyyid Kutub'un bu konudaki delili budur ve hiç şüphesiz ki bu delil, tercih edilebilecek bir de­lildir.

Bazı basit kimselerin anlamış olduğu gibi onun bu sözleri ile bu toplumlarda bulunan her ferdin ka­fir olacağını kastetmediği açıktır. Çünkü o, her bir ferdi başlı başına ve bağımsız olarak akidesiyle ve bu akideye uygun yaşayışı ile ele alıp değerlendirmek­tedir.

Bu toprakları harp diyarı olarak kabul etmesine gelince, onun bu kabulü de geçen bölümde sözünü et­miş olduğumuz ve bu bölümde de az önce sunmuş ol­duğumuz bir takım mukaddimeler üzerinde yükselir.

Müslüman fakihler dünyayı temelde iki ayrı di­yara ve bunlara bağlı olan bir takım diyarlara tak­sim etmişlerdir.

Asıl olan iki dar, Dâru'l-İslam ile Dâru'l-Harp'tir.

Bunlara bağlı olan diğer darlar ise: Dâru'l-Ridde, Dâru'1-Ahd ve Dâru'l-Bağiy'dir.

Dâru'l-İslâm, fukahânın icmâı ile İslam'ın ege­men olduğu ülkedir. Dâru'1-Harb ise yine fukahanın icmaı ile İslâm'ın hükümran olmadığı ülkedir." [114]

Muhammed Berekat'ın geniş alıntılar yaparak ortaya koyduğu bu fikirlere göre -yani Seyyid Ku­tub'un fikirlerine göre- toplumda her ferdi tekfir et­mek yanlış bir metottur.

Okuyucu kitabın bundan sonraki bölümlerinde aktarılan alıntılar ile bundan önceki alıntılar ara­sında farklılıklar bulunabileceğini anlayacaktır. Seyyid Kutub'un görüşleri ile bundan sonra bahse­deceğimiz İbn-i Hacer, İbn-i Cezvî, Kardavî... gibi alimlerin görüşleri arasında uyuşmayan noktaların bulunduğu gerçektir. Bizler okuyup anladığımız ka­darıyla her iki grubun görüşlerinde de hakkın bu­lunduğuna inanıyoruz ve yapmak istediğimiz şey ile ulaşmak istediğimiz sonuç da öncekiler ve sonraki­ler arasında bir bağlantı kurmaktır. Bu bağlamda Seyyid Kutub'un "küfür-fısk-zulüm" kavramlarının şeriattaki manaları konusunda selef ulemasından daha zayıf olduğuna selef ulemasınında "uluhiyet ve rububiyet" manaları konusunda S. Kutub'tan zayıf olduğuna inanıyoruz. İstiyoruz ki güvenilir bulduğu­muz alimlerin doğru yanlarını birleştirerek emin bir yol oluşturalım. Bu birleştirmeyi tevhîd yolunda ta­viz vermeden yürümeyi şiar edinen alimler arasında yapmaya çalışıyoruz. Bu tavra örnek olarak S. Kutub'un "Allah'ın hükümlerini uygulamamadan dola­yı oluşan küfür" konusundaki fikirleri ile İbn-i Kayyım'ın "Allah'ın hükümlerini inanmadan uygulama­ma ile oluşan küfür" konusundaki fikirleri arasında bir uzlaşmayı verebiliriz. [115]





TARİHİN ÇEŞİTLİ DÖNEMLERİNDE VE GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN BAZI ALİM VE
YAZARLARIN GÖRÜŞLERİ

 

Kitabın bu bölümünde daha önce bahsedilen ko­nulardan belki tekrar bahsedeceğiz. Ancak önemli görünen mevzular hususunda tekrar yapmanın ge­reğine inanıyoruz. Kaldı ki bizim bu tekrarımız ay­nı konuları değişik alim ve yazarlardan alıntı yap­mak şeklinde olacaktır. Ta ki tekfir konusunda aşırı gidenler veya onlara özenenler veya ifrat-tefrit ara­sında gidip gelenler kendileri gibi düşünmeyen ule­ma ve fukahanın ne kadar çok olduğunu görsünler. İşte bu ulemadan birisi bakınız kitabın başından be­ri konuştuğumuz mevzular hakkında neler söyle­mektedir: [116]

 

İslâm ve Müslüman
 

İslam; ALLAH'ın tevhididir, (La ilahe illallah)'tır. ALLAH kulunu bununla mükellef kılmıştır; "Ben insanları ve cinleri ancak bana ibadet etsinler diye yarattım."[117] ALLAH kuluna peygamberler gönde­rerek bu hakikati onlara söylemektedir. "Senden önce hiçbir peygamber göndermiş değiliz ki ancak O'na benden başka ilah yoktur ve bana ibadet ediniz diye vahyetmiş olmaya­lım."[118] (Lâilaheillallah) kelimesi İslam'ın tümünü içer­mektedir. Bu kelime ile İslama girildiği gibi bu keli­menin aksi ise İslamdan çıkarır. (Lâilahe) yani "hiç­bir ilah yoktur" demekle tüm küfürden sıyrılıyor da­ha sonra (illallah ) kelimesiyle, dine girilip usûl ve teferruatı ispat edilmiş olunuyor.

Tevhid kelimesi, İslam'ın kemaline tam uymanın tek şartıdır. Yani tevhidin tek rüknüdür. Tevhid keli­mesinin dışında kalan rükün ve erkanlar ise ameli esaslar olup o amelin zaman ve mekanıyla kayıtlı kı­lınmıştır. Mesela namaz ibadeti, vakti gelince farz­dır. Hacc ibadeti, vakti gelince farzdır. Hacc ibadeti ise belirli bir zamanda ve belirli bir mekanda farz kı­lınmıştır. Oruç ise gücü yeten için ve ramazan ayın­da olması şartı vardır (Ramazan orucu). Şayet bu ke­limenin mefhumu (ihtiva ettiği için anlam) İslam ile aynı ise bu kelimeyi söyleyen zaruri olarak müslümandır. Bu insan İslamın en edna (aşağı) sınırında olsa bile yine zahiri olara...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Cahilî toplum
« Posted on: 26 Nisan 2024, 21:17:32 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Cahilî toplum rüya tabiri,Cahilî toplum mekke canlı, Cahilî toplum kabe canlı yayın, Cahilî toplum Üç boyutlu kuran oku Cahilî toplum kuran ı kerim, Cahilî toplum peygamber kıssaları,Cahilî toplum ilitam ders soruları, Cahilî toplumönlisans arapça,
Logged
08 Nisan 2016, 22:30:26
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #1 : 08 Nisan 2016, 22:30:26 »

Esselamu aleykum.Islam dan yoksun allah inancindan yoksun toplum hem kendi toplumunu hemde cevresine etkisi altina alir.Düşünceleri ve sapkinliklari ile cahil bir yoplum olusturup onune gecilmeyecek sonuclar ortaya koyarlar.Rabbim bizleri bu dusuncelerden bu cahil toplumlardan uzak eylesin inşallah....
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

08 Nisan 2016, 22:54:59
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.663


Site
« Yanıtla #2 : 08 Nisan 2016, 22:54:59 »

Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Rabbim bizleri gerçek Müslümanlardan eylesin. Rabbim paylaşım için razı olsun.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

21 Mayıs 2021, 12:46:46
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.958


« Yanıtla #3 : 21 Mayıs 2021, 12:46:46 »

Esselamü aleyküm
Rabb'im bizleri cahil toplum olanlardan eylemesin, çünkü cahillik Rabb'imiz'in emir ve yasaklarını gözetmemize engel olur. Oyüzden hak İslâm yolunda güzel ilim öğrenip onunla amel etmek gerekir.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes