Konu Başlığı: Sebebi Med Gönderen: Zehibe üzerinde 20 Nisan 2010, 17:15:37 SEBEB-İ MED
Harf-i medden sonra gelip, asli meddi (yani bir elif miktarı olan tabii meddi) bir elif miktarından daha fazla çekmeyi gerektiren sebebe: “Sebeb-i med” denir. Sebeb-i med ikidir: l- Hemze: ( ء) Hemze, kendi aslî imlasıyla yazıldığı gibi, kelime içindeki yerine göre elif şeklinde de yazılır. Binaenaleyh, harekesi olan bütün elifler hemzedir. Hemze, kelimenin başında, ortasında ve sonunda vaki olabilir. Kelimenin başında vaki olan hemze iki kısma ayrılır: a- Hemze-i kat'ı: Hem yazıda ve hem de okunuşta daima (yani, ibtida= başlangıç ve vasl=ulama halinde) bulunan hemzedir. ( (أَبَدٌ -مَاأَناَ gibi. b- Hemze-i vasıl: Yazıda mevcut, ibtida (okunmaya kendisi ile başlanma) halinde okunan, fakat vasl (kendisinden önce harekeli bir harf gelme) halinde okunmayan hemzedir. ( اَلْعَصْر وَالْعَصْرِ ) gibi. Bu hemzelerden sadece: Harf-i medden sonra gelen ve kat’ı hemzesi olan hemze sebeb-i med olabilir. ( مَاأَناَ -جَآءَ ) gibi. Kelime başlarında dikey olarak, yani elif şeklinde yazılmış olan hemzelerden hemze-i vasl'a alamet olmak üzere, elifin üstüne yarım bir sad ( ا), hemze-i kat’a alamet olmak üzere de, üstün ve ötre halinde elifin üzerine bir hemze ( أ), esre halinde de elifin altına bir hemze ( (إ yazılması itiyad edilmiştir. ( والْعَصْرِ -إِلَهٌ –أُذُنٌ –أَآَلَ ) gibi. 2- Sükûn: Harekesizlik demektir, alameti de cezim ( —ْ ) dediğimiz işarettir. ( لَمْ يَلِدْ ) gibi. Bu alâmeti taşıyan harfe, sakin harf denir. Sakin harf, harf-i med ise bu işarete gerek yoktur. ( اَلْمِيزَانُ –اَلرُّوحُ ) gibi. Bir kelimede, med harfinden sonra sükûnlu bir harfin bulunması, med sebebi olur. Sükûn iki çeşittir: a- Sükûn-u lâzım: Vakfen (durulunca) ve vaslen, (geçilince sabit olan sükuna: “Sükûn-u lâzım” denir ( لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ) kelimelerindeki mim ve dal harflerinin sükunu gibi. Çünkü biz bu kelime üzerine vakf yapsak veya diğer bir kelimeye vasl yapsak, sükunlar oldukları gibi durur. Hiç değişmez. b- Sükûn-u arız: Vakfen sabit, vaslen sakıt (düşen) olan sükûna: “Sükûn-u arız” denir. Yani asılda olmayıp, arızî bir sebeple meydana gelen sükûndur. Bu arızî sebep de vakıftır. Mesela: ( يَعْلَمُونَ ) kelimesi üzerinde vakf yapılırsa nûn harfinin üstünü düşer, yerine cezim gelir. يَعْلَمُونْ) ) gibi. İşte bu sükûn arızîdir. Çünkü bu kelime üzerinde vakf yapılmasaydı, böyle bir sükûn meydana gelmeyecekti. Ayet sonlarındaki sükûnların çoğu böyledir. Arapça’da hareke üzerinde vakıf yapmak caiz olmadığından, vakıf halinde kelimenin son harekesi daima sükûna çevrilir. Sükûnu lazım, kelime ortasında veya sonunda vaki olabilir ,( (اَلْحَمْدُ لَمْ يَلِدْ) ) kelimelerindeki mim ve dal harflerinin sükûnu gibi. Sükun-u arız ise, sadece kelime sonunda vaki olabilir. Kelime başında ise bu sükûnlerin hiçbirisi bulunamaz. Çünkü sakin harf ile ibtida (okumaya başlamak) mümkün değildir. Konu Başlığı: Ynt: Sebebi Med Gönderen: burkay üzerinde 15 Nisan 2011, 18:10:45 SEBEB-İ MED Harf-i medden sonra gelip, asli meddi (yani bir elif miktarı olan tabii meddi) bir elif miktarından daha fazla çekmeyi gerektiren sebebe: “Sebeb-i med” denir. Sebeb-i med ikidir: l- Hemze: ( ء) Hemze, kendi aslî imlasıyla yazıldığı gibi, kelime içindeki yerine göre elif şeklinde de yazılır. Binaenaleyh, harekesi olan bütün elifler hemzedir. Hemze, kelimenin başında, ortasında ve sonunda vaki olabilir. Kelimenin başında vaki olan hemze iki kısma ayrılır: a- Hemze-i kat'ı: Hem yazıda ve hem de okunuşta daima (yani, ibtida= başlangıç ve vasl=ulama halinde) bulunan hemzedir. ( (أَبَدٌ -مَاأَناَ gibi. b- Hemze-i vasıl: Yazıda mevcut, ibtida (okunmaya kendisi ile başlanma) halinde okunan, fakat vasl (kendisinden önce harekeli bir harf gelme) halinde okunmayan hemzedir. ( اَلْعَصْر وَالْعَصْرِ ) gibi. Bu hemzelerden sadece: Harf-i medden sonra gelen ve kat’ı hemzesi olan hemze sebeb-i med olabilir. ( مَاأَناَ -جَآءَ ) gibi. Kelime başlarında dikey olarak, yani elif şeklinde yazılmış olan hemzelerden hemze-i vasl'a alamet olmak üzere, elifin üstüne yarım bir sad ( ا), hemze-i kat’a alamet olmak üzere de, üstün ve ötre halinde elifin üzerine bir hemze ( أ), esre halinde de elifin altına bir hemze ( (إ yazılması itiyad edilmiştir. ( والْعَصْرِ -إِلَهٌ –أُذُنٌ –أَآَلَ ) gibi. 2- Sükûn: Harekesizlik demektir, alameti de cezim ( —ْ ) dediğimiz işarettir. ( لَمْ يَلِدْ ) gibi. Bu alâmeti taşıyan harfe, sakin harf denir. Sakin harf, harf-i med ise bu işarete gerek yoktur. ( اَلْمِيزَانُ –اَلرُّوحُ ) gibi. Bir kelimede, med harfinden sonra sükûnlu bir harfin bulunması, med sebebi olur. Sükûn iki çeşittir: a- Sükûn-u lâzım: Vakfen (durulunca) ve vaslen, (geçilince sabit olan sükuna: “Sükûn-u lâzım” denir ( لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ) kelimelerindeki mim ve dal harflerinin sükunu gibi. Çünkü biz bu kelime üzerine vakf yapsak veya diğer bir kelimeye vasl yapsak, sükunlar oldukları gibi durur. Hiç değişmez. b- Sükûn-u arız: Vakfen sabit, vaslen sakıt (düşen) olan sükûna: “Sükûn-u arız” denir. Yani asılda olmayıp, arızî bir sebeple meydana gelen sükûndur. Bu arızî sebep de vakıftır. Mesela: ( يَعْلَمُونَ ) kelimesi üzerinde vakf yapılırsa nûn harfinin üstünü düşer, yerine cezim gelir. يَعْلَمُونْ) ) gibi. İşte bu sükûn arızîdir. Çünkü bu kelime üzerinde vakf yapılmasaydı, böyle bir sükûn meydana gelmeyecekti. Ayet sonlarındaki sükûnların çoğu böyledir. Arapça’da hareke üzerinde vakıf yapmak caiz olmadığından, vakıf halinde kelimenin son harekesi daima sükûna çevrilir. Sükûnu lazım, kelime ortasında veya sonunda vaki olabilir ,( (اَلْحَمْدُ لَمْ يَلِدْ) ) kelimelerindeki mim ve dal harflerinin sükûnu gibi. Sükun-u arız ise, sadece kelime sonunda vaki olabilir. Kelime başında ise bu sükûnlerin hiçbirisi bulunamaz. Çünkü sakin harf ile ibtida (okumaya başlamak) mümkün değildir. Konu Başlığı: Ynt: Sebebi Med Gönderen: ღ۩Bilgin۩ღ üzerinde 09 Mart 2013, 21:32:09 Elhamdulillah ne güzel şu konular hazirlanmış onkarca tecvid kitabinda olmayan konular tecvid öğretiyoruz bölümü altinda var bu konular çok hayra vesile oluyor çok zamaninda bu konularin açılmasini sağlmanin esaslari simdi daha iyi anlasiliyor.allah cc vesile olandandanda razi olsun.
Konu Başlığı: Ynt: Sebebi Med Gönderen: Zehibe üzerinde 09 Mart 2013, 23:49:48 Evet elhamdülillah siz Kuran Öğretiyoruz bölümü açınca benim de aklıma hemen neden tecvid öğretiyoruz bölümü olmasın diye soru gelmişti ve güzel bir kaynakla açmıştık. Tecvid kitaplarında gerçekten deyindiğiniz gibi bu kadar ayrıntı bilgi yok konu çok güzel anlatılmış ve anlaşılıyor...
Konu Başlığı: Ynt: Sebebi Med Gönderen: Pelinay üzerinde 09 Temmuz 2014, 22:05:02 Esselamü aleykum ve rahmetullah...çok faydali bilgiler..
Bu kadar ayrintili bilmiyodum konuyu.anlatimi açiklayici ve anlaşilie olmuş..Mevlam razi gelsin .. Konu Başlığı: Ynt: Sebebi Med Gönderen: Sefil üzerinde 09 Eylül 2015, 23:20:32 Ve aleykum selam ; Maşaallah barekallah Kuranı daha güzel ve tilavetiyle okumak için dersler ve okuyuş biçimleri inşaallah öğrenip kitabı mübini daha güzel okuyanlardan oluruz.
Allah razı olsun Konu Başlığı: Ynt: Sebebi Med Gönderen: ✿ Yağmur ✿ üzerinde 02 Ağustos 2016, 11:14:45 Esselamu aleykum
Uzatma konusunda sıkıntım vardı ...Allah a şükür bu konuda daha iyi bilgi öğrendim ....Rabbim razı olsun inşallah....Rabbim Kiran i daha iyi öğrenenlerden etsin inşallah... |