Konu Başlığı: Meddi Tazim ve Tebrie Gönderen: Zehibe üzerinde 28 Nisan 2010, 16:06:48 MEDD-İ TA'ZİM VE TEBRİE
Buraya kadar zikrolunan meddlerin hepsi, lafzî sebeplere göre olan medlerdir. Bir de manevi sebeplere göre meddler vardır ki, bunlar da iki tanedir. 1- Medd-i ta'zim: Bu medd, kelime-i tevhid ( لآ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ ) daki nafiye la ( لا) sına aittir. Buna: "Medd-i mübalağa" da denir. Çünkü buradaki meddin mübalağalı bir şekilde yapılması, ALLAH'tan başkasından ulûhiyyeti nefy içindir. Zaten, burası bizim kıraatta da medd-i munfasıl olmak üzere -4- elif miktarı çekilmektedir. 2-Medd-i tebrie : La-i tebriyyeye (cinsten hükmü nefyeden la'ya) ait bir meddir. ( لاَ شَرِيكَ لَهُ ) ,(لاَ رَيْبَ ) gibi. Bunlarda zahirde bir sebep olmadığı halde, aslından ziyade medd etmek caizdir. Fakat tevessut efdaldir. Med konusunda dikkat edeceğimiz hususlar : 1- Kur'an-ı Kerim'i okurken medler, okuyuş tarzıyla orantılı olmalıdır. Hadr tarzındaki bir okuyuşta medler en az ne kadar çekiliyorsa, o miktar çekilmelidir. Hadr ile okurken, medleri tertile göre çekmek; bir laubalilik ve başı bozukça bir harekettir. Adabına uygun olan: Medlerin, sükunların, idgamların hülasa bütün tecvid hükümlerinin aynı ölçüde ve birbirlerine mütenasib olmalarından ibarettir. Sağlam okuyan ve okuduğuna saygı gösteren okuyucunun aklı ağzında olmalıdır. 2- Medler mütevatir kıraat imamlarından nakledilen mertebelerde okunmalı. Mütevatir med miktarları, ictihadi bir durum değildir. Kur'an-ı Kerim okuyan, kimin kıraatına göre okuyorsa bütün okuyuş vecihlerinde ona uyması gerekir. 3- Kur'an-ı Kerim okuyan kimse, medlerde; imamının okuduğu bütün mertebeleri okuyabilir. Caiz gördüğü mertebeler arasında tercih yapabilir. Mesela İmam Asım kıraatı ve Hafs rivayetiyle okuyan kimse muttasıl, munfasıl, lazım meddleri dört elif okumak durumundadır. Arız med, yerine göre dört eliften bir elife kadar inebilir. 4- Medlerin okunuşunda tecvid kaidesini bozan musiki ve nağmeyi tecvide uydurmalı, tecvid kaidesini musikiye ve makama hakim kılmalıdır. 5- Medlerin icrasında, med sebeblerinin gösterilmesine itina edilmeli ve hassas davranılmalıdır. Med sebebi olan hemze ve sükunun iskatına, hazfine veya teshiline meydan verilmemelidir. VAZİFE: Meddler bahsi burada bitmektedir. Binaenaleyh, buraya kadar görülen konuları iki defa okuyunuz ve bir kere de anlatınız. Konu Başlığı: Ynt: Meddi Tazim ve Tebrie Gönderen: Hadice üzerinde 01 Eylül 2010, 07:43:34 Meddi tazimi bilmiyorum onuda uygularız işallah..
|