> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Dokuz Eylül İlitam > Tasavvuf > Ünite 10 Ders Özetleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ünite 10 Ders Özetleri  (Okunma Sayısı 1386 defa)
11 Kasım 2013, 17:11:39
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 11 Kasım 2013, 17:11:39 »



10. ÜNİTE / TASAVVUFTA VARLIK VE İNSAN

1.)TASAVVUF KAVRAMI OLARAK VÜCÛD NE DEMEKTIR?
Cevap:Tasavvuf kavramı olarak vücûd: varlığı kendi zâtında ve kendi zâtıyla olan varlık demektir.

2.) TAAYYÜN EDEN ILE TAAYYÜN ARASINDAKI FARKLAR NELERDIR?
Cevap: Allah Teâlâ suret ve şekilden münezzehtir. O, suret ve şekillerle tecellî eden zât ve hakikattir; suret ve şekil değildir. Allah Teâlâ kendi zâtıyla kâim –var
olması ve varlığını devam ettirebilmesi için başkasına muhtaç olmayan- kadîm, vâcib, değişme, parçalanma ve eksilmeden münezzeh, bâkî ve tektir. Eşya ise
kendi zâtıyla ma'dûm, hâdis -sonradan olmamümkün, değişen, parçalanıp eksilebilen, fâni, çeşitli ve çoktur (taaddüd ve kesret). işte eşyaya nisbet edilen bu
vücûd, gerçek vücûd olmayıp, O'nun, esmâ ve sıfâtının tecellîlerinin çeşitli şekillerdeki görüntüsünden ibarettir.

3.) VARLIK YANI VÜCÛDUN ZIDDI OLAN KELIME HANGISIDIR ?
Cevap: Yokluk yani adem dir.

4.) TERIM OLARAK YOKLUK (ADEM)NE DEMEKTIR?
Cevap: zihinde meydana gelen zulmânî bir mânâdır.

5.)YOKLUK (ADEM)KAÇA AYRILIR VE BUNLAR NELERDIR?
Cevap: Mutlak" ve "izafî" (itibari) olmak üzere ikiye ayrılır.

6.) İZAFÎ VÜCÛD NE DEMEKTIR?
Cevap: Gerçek bir "asl"a dayanıp, o asıldan meydana gelen vücûd demektir.

7.)VARLIK MERTEBELERI (MERÂTİB-İ VÜCÛD)SAYINIZ?
Cevap: a) Lâ-Taayyün (Ahadiyet) Mertebesi
b) Birinci Taayyün (Vahdet) Mertebesi
c) İkinci Taayyün (Vâhidiyyet) Mertebesi
d) Ruhlar Mertebesi
e) Âlem-i Misâl Mertebesi
f) Şehâdet Mertebesi
g) Mertebe-i insân (insân-ı Kâmil)

8.) LÂ-TAAYYÜN (AHADIYET) MERTEBESININ ÖZELLIĞI NEDIR ?
Cevap: Vücûd bu mertebede sıfat ve vasıf bağından ve bütün kayıtlardan münezzehtir. Bu mertebeye "Ahadiyyet mertebesi" ismi verilmiştir. Bu mertebe Allah
Teâlâ'nın künhü ve hakikatidir, bunun üstünde bir mertebe yoktur.

9.)TAAYYÜN NE DEMEKTIR?
Cevap: (meydana çıkma), kayıtlanma ve farklı olma (temeyyüz) manasınadır. "Lâ-taayyün" meydana çıkmamak, tenezzül ve tezahür etmemek demektir.

10.) BIRINCI TAAYYÜN (VAHDET) MERTEBESININ ÖZELLIĞI NEDIR?
Cevap: Vücûd bu mertebede, kendisindeki sıfat ve isimleri mücmelen bilir. Sıfat bu mertebede kendisinin aynı olduğundan, bu ilim, kendi Zâtından olan
ilminden ibarettir. Vücûd bu mertebede bütün isim, sıfat, müsemmâ ve mevsûf ile muttasıf olduğundan "Allah" isminin
mertebesidir.

11.) BIRINCI TAAYYÜNÜN DIĞER ADI NEDIR?
Cevap: Birinci taayyüne "Ceberut" âlemi ismi de verilmiştir.

12.) İKINCI TAAYYÜN (VÂHIDIYYET) MERTEBESI NEDIR?
Cevap: İkinci taayyüne "insân-ı kâmil" mertebesi de denir. Kevnî hakikatlerin (suver-i ilmiyye) isti'dâdları, meydana çıkarılmış değildir (gayr-i mec'ûl). Bunlara
"ezelî istidâdlar"ismi verilmiştir. Bu mec'ûl olmayan kabiliyetler Hak'tan hâl lisanıyla zuhur taleb etmişlerdir.

13.) “HALK-I CEDÎD’ NE DEMEKTIR?
Cevap: Allah ile mahlûkat arasında irtibat, hulul ve ittihâd olmaksızın devam eder. Bu irtibatın devamına tasavvuf ıstılahında “halk-ı cedîd” veya “teceddüd-i
emsâl” ismi verilmiştir.

14.) BIR TASAVVUF TERIMI OLARAK "A'YÂN-I SÂBITE"NE DEMEKTIR?
Cevap: Bir tasavvuf terimi olarak "a'yân-ı sâbite" "ilahî tecellîlerin zuhur mahalli" anlamına gelir. Diğer bir ifadeyle a'yan-ı sâbite dış âlemde var olan eşyanın
Allah'ın ilmindeki hakikatleri olup hariçte mevcud değildir. Bunlar "Allah'ın ilminde sabit olan yoklardır."

15.)İBNÜL-ARABI YARATIKLARIN VE EŞYANIN ÜÇ SAFHASINDAN BAHSEDER.BUNLAR NELERDIR?
Cevap: 1) Eşya birbirinden ayırd edilmeksizin ve aralarında bir farklılaşma olmadan, Allah'ın ilminde külli olarak vardır. Buna "şuûn-ı sâbite" veya "taayyün-i evvel"
denilir.
2) Eşya "a‟yân-ı sâbite" halindedir. Birbirinden ayrılmış ve farklılaşmış bir vaziyette Allah'ın ilminde bulunur. Bu safhada varlıklar müşahhas şeyler olup buna
"taayyün-i
sânî" de derler.
3) Eşya âyân-ı hâriciyye halinde olup dış âlemde tecellî ve zuhur etmiştir. Buna "taayyün-i haricî" de denir. Yaratma (halk), bu üç mertebeden ibarettir.

16.) VÜCÛD SIFATI YEDI ZÂTÎ SIFATLA MUTTASIF OLMUŞTUR.BU SIFATLAR NELERDIR?
Cevap:Bunlar İlim, İrâde, Kudret, Sem‟, Basar, Kelâm ve Tekvin” sıfatlarıdır.

17.) ÂLEM-I MISÂL MERTEBESI’NE MISAL ALEMI DENMESININ SEBEBI NEDIR?
Cevap: Rûh âleminden meydana gelen her bir ferdin, cisimler âleminde kazanacağı surete benzeyen bir suretin bu âlemde meydana gelmesidir.

18.) "MISÂL-I MUTLAK VE "HAYÂL-I MUNFASIL" NEDIR?
Cevap: İnsanî olan hayalî kuvvetle ki rüya ve hayâlde meydana çıkar. Bu idrâkte bazen isabet, bazen de hatâ olur. (2) Aynada ve bazı şeylerde görünen suretler
gibi idrâkte hayâl kuvvetinin şart olmadığı âlemdir. Misalin bu kısmına "misâl-i Mutlak" ve "hayâl-i munfasıl" denir.

19.) ŞEHÂDET MERTEBESI’NE "ŞEHÂDET ÂLEMI"DENMESININ SEBEBI NEDIR?
Cevap: Müşahedeye çok müsait ve beş duyu ile hissedilir olmasındandır. Misâl âlemindeki bir sureti el ile tutup, başkalarına da göstermek mümkün olmadığı
halde, şehâdet âlemindekileri tutmak ve göstermek mümkündür.

20.) FILOZOFLAR ŞEHÂDET ÂLEMINDE BULUNAN VARLIKLARI KAÇA AYIRIR VE BUNLAR NELERDIR?
Cevap:Ruh sahibi olan ve ruh sahibi olmayan diye 2 ye ayrılır.

21.)ŞEHADET ALEMININ DIGER ADI NEDIR?
Cevap: "Kevn ü fesâd âlem’’i dir.

22.)VARLIK MERTEBELERINI KENDINDE TOPLAYAN VE BÜTÜN MERTEBELERIN ÖZETI OLAN MERTEBE HANGISIDIR?
Cevap:İnsân-ı kâmil mertebesidir.

23.)VAHDET-I VÜCUD NE DEMEKTIR?
Cevap: Varlığın, "Bir" olan Allah'ın eseri oluşu, gerek vahiy eseri olan âyetlerin ve gerekse kâinat kitabındaki âyetlerin daima "Bir"i anlatması, "varlıkta birlik"
anlayışını pekiştirmektedir. Farklı düşüncelerin "Bir"e giden yolda insana perde olması,
daima düşünceleri de "Bir"e indirmeyi gerekli kılmıştır.

24.) TEVHID-I KUSÛD NE DEMEKTIR?
Cevap: Kaygı ve maksatların birlenmesi, Hakk'ın iradesiyle kulun iradesinin bir olması anlamına gelir.

25.) TEVHID-I VÜCÛD NE DEMEKTIR?
Cevap:Bazan varlığın birlenmesi anlamına gelir.

26.) TEVHID-I ŞÜHÛD NE DEMEKTIR?
Cevap: Bir'i görmek anlamına gelir.

27.) ‘KADÎM'I MUHDESDEN AYIRMAK’ SÖZÜ NE ANLAMA GELIR?
Cevap: Bu sözün anlamı Kadîm olan Allah'tan başka her şeyi yok bilmek, yalnız Allah'ı var görmektir. Bunun bir başka adı da
"fenâfillah"dır.

28.) EHL-I SÜNNET TASAVVUFUNU SISTEMATIZE EDEN KIMDIR?
Cevap:Gazali

29.) İHYÂU ULÛMIDDIN ESERI KIME AITTIR?
Cevap:Gazali

30.) GAZZÂLÎ VARLIĞIN BIRLIĞI KONUSUNDA ILK MUTASAVVIFLARIN YOLUNU IZLEYEREK BIR TAKIM GÖRÜŞLER GELIŞTIRMIŞTIR.BU GÖRÜŞLERI KITAPLARINA
NASIL YANSIMIŞTIR?
Cevap: İhyâu Ulûmiddin adlı eserinde marifeti "Varlık âleminde Allah'tan ve O'nun fiillerinden baĢka bir Ģey yoktur. Bütün kâinat O'nun fiilleridir." der.
Mişkâtü'l-envâr adlı eserinde ise âriflerin mecaz çukurundan hakikat semasına yükselerek manevî miraçlarını tamamladıktan sonra, varlık âleminde Allah'tan
başka hiçbir şeyin olmadığını müşahede gözüyle gördüklerini söyler.

31.) VARLIĞIN BIRLIĞINE DÂIR ŞER'Î DELILLERE ÖRNEK VERINIZ?
Cevap: "Ektiğiniz şeyi siz mi yetiştiriyorsunuz; yoksa biz mi?" (el-Vâkıa, 56/63)
"Bana haber verin; içtiğiniz suyu buluttan siz mi indirtiyorsunuz, yoksa onu indiren biz miyiz?" (el-Vâkıa, 56/68)
"Bunlar Allah'ın âyetleridir. Onları sana doğruca okuyan biziz." (el-Bakara, 2/252)

32.) MARIFET NEDIR?
Cevap: Tasavvufî manada kelime olarak marifet bilgi, tecrübî ve amelî bilgi, tanımak ve aşinalık anlamlarına gelir. Sufilerin ruhani halleri yaşayarak manevî ve ilahî
hakikatleri tadarak iç tecrübe ile ulaştıkları vasıtasız bilgiye marifet denilir.

33.) İLIM ILE MARIFET ARASINDA FARK NEDIR?
Cevap: Marifetin kaynağı kalb, ruh, sır, ilham ve keşftir. ilmin kaynağı ise akılla istidlal, duyu organları, nazar ve nakildir. Durum böyle olunca bilgi cihetinden
Zahiri Ilim Sahiplerine Alim, Batinî Ilim Sahiplerine De Ârif Denilmiştir. İlim Bilmektir, Marifet Ise Tanimaktir

34.) GAZZÂLI'YE GÖRE BENLIĞINDEN GEÇMEYEN VE AŞAĞIDAKI HICAPLARI/PERDELERI YOK ETMEYEN MARIFETE EREMEZ. BU PERDELER NELERDIR?
Cevap: a) Eksiklik perdesi: Çocuklarlardaki perde.
b) Günah perdesi: Günah kalbi kirletir, paslandırır. Kirli bir aynanın net gösteremeyeceği gibi bu haliyle kalp hakikati alamaz, yansıtamaz.
c) Kalbe hükmedememe perdesi: Kalb yeteri derecede tezkiye ve tasfiye edilemediği için hakikate doğru istikamet belirleyemez.
d) Cehalet perdesi: Marifeti elde etme yollarının, usullerinin bilinmesi gerekir. Usulsüz vusûl olmaz.
e) İlim perdesi: Önyargılar ve taklidî olan bilgiler kalp gözünün görmesini engeller.

35.) MARIFETIN DÖRT MERTEBESI VARDIR.BUNLAR NELERDIR?
Cevap: 1- Salik birinci mertebede baktığı her şeyi Hak'la bağlantılı olarak görür.
“Bir Kitâbullah-ı a‟zamdır serâser kâinat Hangi harfi yoklasan manâsı hep Allah çıkar.”
2- Salik ikinci mertebede gördüğü her eserin Hakk'ın hangi sıfatıyla bağlantılı olduğunu bilir.
3- Salik üçüncü mertebede Hakk'ın sıfatlarla tecelli etmesinin hikmetini kavrar.
4- Salik dördüncü mertebede ilâhî ilmi kendi marifeti şeklinde algılar. Salik Hakk'a ne kadar yaklaşırsa marifeti o kadar artar.

36.) MARIFET ÜÇ DERECEDIR.BUNLAR NELERDIR?
Cevap: a)Muhâdara (ilme'l-yakîn): Kalbin huzur halinde olduğu birinci safhadır
b) Mükâşefe (Ayne'l-yakîn):Şüphenin yok olduğu, kul ile gayb arasında perdenin bulunmadığı ikinci safhadır.
c) Müşâhede (Hakka'l-yakîn): Bütün ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ünite 10 Ders Özetleri
« Posted on: 27 Nisan 2024, 11:00:16 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ünite 10 Ders Özetleri rüya tabiri,Ünite 10 Ders Özetleri mekke canlı, Ünite 10 Ders Özetleri kabe canlı yayın, Ünite 10 Ders Özetleri Üç boyutlu kuran oku Ünite 10 Ders Özetleri kuran ı kerim, Ünite 10 Ders Özetleri peygamber kıssaları,Ünite 10 Ders Özetleri ilitam ders soruları, Ünite 10 Ders Özetleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes