๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Tarihül-İslam => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 10 Nisan 2011, 15:25:28



Konu Başlığı: Ebu Mesud El Bedrî
Gönderen: Sümeyye üzerinde 10 Nisan 2011, 15:25:28
Ebu Mes'ud El-Bedrî[1165]

 

El-Bedrî (Bedirli) denilmesi Bedir mıntıkasındaki bir su başında oturduğu içindir. Bedir savaşına katılmamıştır. O Akabe biatına katılan (Yetmiş kişi)'lardan o vakit yaşları en küçük olanıdır.

Nesebi: (Asıl adı) Ukbe b. Amr b. Sa'lebe b. Üseyra b. Useyra b.

Atiyye b. Cidara b. Avf b. Haris b. El-Hazrec. Ensardan. Künyesi Ebu Mesud. Kûfe'ye yerleşenlerden biri olup[1166] ashabın fakihlerindendir.

Kendisinden oğlu Beşir b. Ebi Mesûd, Evs b. Dam'ac, Rıbî b. Hırâş, Alkame, Hemmam b. Haris, Kays b. Ebi Hazini, Ebu Vail (Salim el-Berrad, Halid b. Sa'd, Sa'lebe b. Zehdem, Hakim b. Eflah, Said b. Vehb, Süleyman b. Cehm, Amir b. Sa'd el-Becelî, Abdullah b. Yezid el-Ensarî el-Hatmî, Abdurrahman b. Bişr, Abdurrahman b. Zeyd b. Hattab, Abdurrahman b. Yezid en-Nehaî, Amr b. Meymun el-Evdî, Kurdus, Muhammed .b Abdullah b. Zeyd b. Abirabbih, Yezid b. Şerik, Ebu'l-Ahvas, Ebu Bekir b. Abdurrahman b. Haris b. Hişam, Ebu Amr eş-Şeybanî, Ebu Ma'mer el-Ezdî ve Eba Mühelleb el-Cermî gibi isimler hadis nakleder.)[1167]

Şu'be Hakem b. Uteybe'den "Ebu Mesud Bedr'e katılanlardandır." diye naklederken (yine Şu'be Said b. İbrahim'den "Ebu Mesud Bedir ashabından değildir." diye nakleder.)[1168]

İbnu Ebi Zi'b anlatıyor: Hz. Ömer, Ebu Mes'ud el-Ensari'ye: "Duyduğuma göre sen insanlar emir olmadığın halde fetva veriyor-muşsun. Öyle olunca idareciliğin sıcağını (şerrini) soğuk olanı yükle­nene (hayrını yüklenene) havale et." dedi.[1169]

Halife b. Hayyat der ki: Hz. Ali, Muaviye ile Sıffeyn'e savaşmaya giderken Ebu Mesud'u Küfe valisi yapmıştı.[1170]

Hammad b. Zeyd, Mücalit yolulya Şa'bi'nin şöyle dediğini nakleder: Hz. Ali Sıffeyn'e doğru yola çıkarken Kûfe'ye Ebu Mesud el-Ensarî'yi bıraktı. Ona gelip: "Vallahi Allah onun düşmanlarını helak edip Müminlerin emirini galip getirecek." diyorlar. O da: "Vallahi ben bu iki taraftan birinin diğerine galip gelmesini zafer sayam" dedi. Halk "Peki ne olsun" dediler. O da "Sulh olsun" dedi. Hz. Ali harpten geri gelince halk onun bu sözünü Hz. Ali'ye jurnallediler. Hz. Ali de: "Sen bizim valiliğimizi bırak" dedi. Ebu Mesut "neden" diye sorunca Hz. Ali "Biz

senin aklını kullanamadığını görüyoruz." dedi. Ebu Mesut da "Ama benim aklım da diğeri şer diye kaldı." dedi.

Ubeydullah b. Amr, Zeyd b. Ebi Üneyse -Amr b. Mürra isnadıyla Hayseme b. Abdurrahman'dan naklediyor:

-Ebu Mesut Küfe Minberinde ayağa kalkıp "Kim Hz. Ali'yle git­meyip de saklandı ise ortaya çıksın! Eğer çokluğu ise bizim ashabımız pek çok, şu iki grubun çarpışması zafer değildir. Şu öbürünü, öbürü berikini öldürecek. Sonra iki tarafın iyileri ölüp yerine süprüntüleri kalacak. İki gruptan biri galip geldi. Lakin bu nasıl fetih olur Allah onların kanlarını korusun, aralarını sulh etsin." dedi.

Medâinî ve diğerleri "Ebu Mesut (r.a.) hicri kırkıncı yılda öldü der­ken Halife b. Hayyat da "kırkıncı yıldan önce öldü" diyor.[1171]

Şeyh Muhyiddin Nevevî de Buharî'ye yaptığı Şerh'inde şöyle der: Cumhur alimlerine göre Ebu Mesud (r.a.), Bedir köyünde oturmuş ama Bedir harbine katılmamış. Dört tane büyük alim bunun böyle olduğuna şahitlik ediyor:

1- Zühri

2- İbni İshak

3- Buhari

4- El-Hakem

Vakidi der ki: O Muaviye'nin hilafetinin son yıllarında Medine'de öldü.[1172]

Ondan nakledilen yüz iki tane hadis vardır. Bunların dokuz tanesini Buhari ve Müslim ittifakla rivayet ediyor. Buhari bir yerde tek başına (infirad) kalırken Müslim yedi defa ondan tek başına rivayet ediyor.[1173]

 

Hz. Ali Dönemindeki Diğer Vefat Olayları Takriben Harf Sırasına Göre Rifâa B. Malik B. Aclan[1174]

 

Nesebi: Rifaa b. Malki b. Aclan b. Amr b. Âmir b. Zürayk el-Ensarî. Künyesi Ebu Muaz. Malik ve Hallad'ın kardeşi. (Annesi Ümmü Malik binti Übey b. Malik). Kardeşi Hallad ile beraber Bedir savaşına katıldı. Babası Rafi Ensar'dan Akabe gecesine Efendimize biata gelen on iki nakib (delege)'den biridir ve Bedr'e katılanlardandır.

Kifau'mn Peygamberimizden, Ebu Bekir'den ve Ubâde b. Es-Suınil'lcn rivayeti vardır.                                                                         

Kendisinden de oğulları Ubeyd ve Muaz yeğeni Yahya b. Hallad,     f Abdullah b. Şeddad b. El-Had'ın rivayeti vardır.

Kırkıncı yılın içinde vefat etti.

İbni Sa'd ise onun Muaviye'nin hilafet döneminin başlangıcında öldüğünü soyunun Medine ve Bağdat'ta hayli genişlemiş olduğunu anlatır.[1175]   

 

Sıjrâka b. Malık[1176]


Suraka b. Cu'şam el-Kinanî el-Müdlicî. Künyesi Ebu Süfyan. Taif kuşatmasından sonra müslüman oldu. Kimilerince Huneyn savaşına katıldığı söylenir. Peygamberimizin hicret esnasında atının ayaklarının kuma saptanmasıyla adı geçen odur. Hacda Temettu'un yani Umre'nin de hac ile beraber mevsim içinde meşru kılındığında Peygamberimize "Bu sadece bu sene için mi yoksa ebediyyen mi?" diye soran odur.

Silraka -mal sahibi olduğu için- Mekke ile Medine arasında suyu hayli bol olan Kudey'den göçerdi.

Hz. Osman'dan iki yıl sonra öldü. Bir rivayette de yirmi dördüncü yılda öldüğü söylenir ki biz ona işaret etmiştik.[1177]

 

Safvanb.Assal[1178]
 

Riibad b. Zahir b. Amir b. Avbesân b. Zahir b. Murad. Mıııadoğullarından. Kendi ifadesine göre Peygamberimizle beraber on iki harbe katılmıştır.

Safvan'ın Peygamber (s.a.v.)'den rivayeti vardır.

"M Safvan hakkında bilgi çok azdır. Sadece islam olduğundan bahsedilir. Nerede ne manian belli değil Ama Zir b. Hubeyş'in isnadı hasen sayılan bir haberde "Safvan'a Rasulullah'ı gördün mü?" dedim. "Evet onunla on iki gazaya katıldım."demesi onun bir hayli önce müslüman olduğunu gösterir. Zira Mekke fethinden    sonra sadece

Huneyn Taif ve Tebük gazveleri yapılmıştı.

Kendisinden: Zir b. Hubeyş, Abdullah b. Mesleme el-Muradi, Ebu'l-Gurayf Ubeydullah b. Halife, Ebu Seleme b. Abdurrahman, Abdullah b. Mesud rivayette bulunmuşlardır.

(Tirmizi, Nesai ve İbni Mace'de hadisleri vardır.)[1179]

 


[1165] Ebu Mesud için bkz: Vakidi (fihrist); İbni Sa'd 6/16; Halife, Tabakat 96, 136, Ta­rih 202; Yahya b. Main, Tarih 2/410; Buhari, Kebir 6/429; Ebu Zür'a, Tarih 1/576; İ. Ebi Hatem Razi el-Cerh 6/313

[1166] İbni Sa'd 4/16; Ebu Zür'a, Tarih 576

[1167] Tehzibu'l-Kemal 20/217. Parantez arası Mizzi'den ilavedir.

[1168] İstiab 4/1757

[1169] Bu meşhur arap atasöziidür. "Yani devletten menfaatlananlar yükünü de katlansın-sen neye fetva veriyorsun."demek istiyor.

[1170] Tarihi Halife s. 202; İbni Sa'd 4/16                                                                   

[1171] Halife b. Hayyat, Tabakat s. 96

[1172] İbni Sa'd 4/18; Bu yanlış olsa gerek. Çok kere katipler "başı" diyecek yerde "sonu" diyor.

[1173] İmam Zehebi, Tarihu’l-İslam, Cantaş Yayınları: 6/ 417-419

[1174] İbni Sa'd 3/596; Vakidi, Meğazi 54, 142, 151, 171; Halife, Tabakat 100, Tarih 205; Buhari, Kebir 3/319; Müsned 4/340; Fesevî 1/317-329; Taberi 2/671, 3/24; Taberani, Kebir 5/25, 41 Û2SL

[1175] İmam Zehebi, Tarihu’l-İslam, Cantaş Yayınları: 6/ 419-420

[1176] Bkz Süraka'nın Tercemesi orijinal 308'inci sayfada 15'inci yılda vefat edenler kısmında geçti.

[1177] İbni Sa'd 3/597

İmam Zehebi, Tarihu’l-İslam, Cantaş Yayınları: 6/ 420

[1178] M Savlan- İbni Sa'd 6/27, dördüncü tabaka 2/742 tere. No 256; Halife, Tabakat 74, 134;  Buhari, Kebir 4/304 no 2921; Müsned 47299; Fesevi, Tarih 3/400; 1. Ebi Hatem el-Cerh 4/420 no 1845; Taberani, Kebir 3/63 no 723

[1179] İmam Zehebi, Tarihu’l-İslam, Cantaş Yayınları: 6/ 420-421




Konu Başlığı: Ynt: Ebu Mesud El Bedrî
Gönderen: Mehmed. üzerinde 03 Mart 2022, 19:07:36
Esselamu aleyküm Rabbim bizlerin ilmini artırsın Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Ebu Mesud El Bedrî
Gönderen: Sevgi. üzerinde 04 Mart 2022, 00:17:03
Aleyküm Selam. Bu bilgileri bizlerle paylaştığınız için Allah sizlerden razı olsun kardeşim