๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Tahavi Şerhi => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 10 Ocak 2012, 20:10:25



Konu Başlığı: İlahi Takdir ve Kazadan Razı Olunan
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 10 Ocak 2012, 20:10:25
İlahi Takdir ve Kaza’dan Razı Olunan ve Olunmayan


"Küfür Allah’ın kaza ve kaderi ile olduğuna; bizler de Allah’ın kazasına razı olmakla emrolunduğumuza göre bunu nasıl inkar ederiz, nasıl hoşlanmayabiliriz? diye sorulacak olursa buna şöyle cevap veririz:

1- Bizler Allah’ın kaza ve kaderi ile takdir ettiği herşeye razı olmakla emrolunmuş değiliz. Bu hususta ne Kitapta, ne sünnette herhangi bir nass varid olmamıştır. Aksine ilahi kazanın kimilerinden razı olunur, kimilerine gazap edilir ve hoşlanılmaz. Nitekim hakimde O’nun kazalarına (bir takım kimselerin suç işlemelerine karşı aleyhteki hüküm vermek suretiyle) razı olmamaktadır. Aksine bir takım kazalar gazaplandırabilir, öfkelendirebilir. Nitekim muayyen kazalar dolayısıyla gazaplanılır, onlara öfke duyulur, lanetlenir ve yenilirler.

2- Burada iki husus vardır. Allah’ın kazası ki bu Yüce Allah’ın zatı ile kaim bir fiildir. Diğeri ise kaza olunan şey, bu da ondan apayrı ve kendisinde kazanın cereyan ettiği husustur. Kaza tümüyle hayırdır, adalettir, hikmettir. Onun tümüne rıza gösterilir. Makzi (kaza ile hükm olunan) da iki kısımdır. Bunların bir bölümüne razıdır, bir bölümünden de razı değildir.

3- Kazanın iki yönü vardır. Birincisi Yüce Rabba taalluk edip O’na nisbet edilmesi. Bu yönüyle kul o kazaya razıdır. İkinci yönü ise kula taalluku ve ona nisbet edilmesi. Bu bakımdan da kaza onun razı olduğu ve kendisinden razı olmadığı şey olmak üzere ikiye ayrılır. Mesela can öldürmenin iki ayrı değerlendirmesi vardır. Yüce Allah’ın kaderi, kazası, yazması ve onu dilemiş olması bakımından ve onu maktulün eceli, ömrünün sonu olarak takdir etmiş olması bakımından; biz bu kazaya razı oluruz. Fakat katil tarafından bu fiilin işlenip yerine getirilmesi ve onun kazancı olup kendi iradesiyle buna kalkışarak, fiiliyle Allah’a asi olması açısından da bu fiile gazaplanırız ve buna razı olmayız.

"Bu hususta derinlemesine dalmak ve kafa yormak ilahi yardımdan mahrum kalmaya götüren bir yoldur" sözlerine gelince...