> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Sünnet ve Bidat > Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri  (Okunma Sayısı 839 defa)
29 Aralık 2011, 20:47:03
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« : 29 Aralık 2011, 20:47:03 »



1- Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri


Bu görüşe göre, Sünnet de Cenâb-ı Hak'kın Hz. Pey­gamber (s.a.)'e indirdiği bir çeşit vahydir. Fakat bu vahy şekli Kur'an vahyinden farklıdır. Bu farklılığı ifade için el-Vahyü'l-Metlüv (okunan vahy: Kur'an) ve el-Vahyü'1-gayru'l-Metlüv (okunmayan vahy: Sünnet) ayırımı yapılmış­tır.[118]

Okunan vahy (el-Vahyu'l-metlüv)'in özellikleri[119]:

a) Hz. Peygamber (s.a.)'e uyanıkken Cebrail (a.s.) va­sıtasıyla gelmiştir.[120]

b) Gerek namazda gerekse namaz dışında okunarak ibadet edilir.

c) Yalnız manâsıyla rivayeti caiz değildir.

d) Tağyir ve tebdil edilmekten korunmuştur.

e) Abdesti olmayanın dokunması haramdır.[121]

f) Gusül abdesti alması gereken kimse onu okuya­maz. "[122]

g) Her harfini okumanın on sevabı vardır.

h) Belli kısımlarına ayet ve sure adı verilir.

Okunmayan vahy (el-vahyu'l-gayru'l-metlüv)'in özel­likleri.[123]

a) Yalnız manası Allah tarafından vahyedilmiştir, söz­leri Rasûlüllah (s.a.)'e aittir.[124]

b) Mânâyı iyi anlayanların onu yalnız manasıyla nak­letmeleri caizdir.

c) Lafzı mu'ciz değildir.

d) Okunarak ibâdet edilmez.

e)  Uykuda, uyanıkken, melekle, meleksiz, her türlü vahy şekilleriyle gelmiştir.

f) Kur'an için yukarıda sayılan özellikler burada aran­maz.

Zikredilen bu özellikleriyle el-Vahyu'l-gayru'l-metlüv (:Sünnet), Kur'an'dan ayrılmaktadır. Hz. Peygamber (s.a.)'den sâdır olan bütün sözler, fiiller ve takrirler bu anla­yışa göre vahy eseridir. Bunun delillerine gelince:

1. "O hevâ ve hevesinden konuşmamaktadır, o ancak vahyedilen bir vahydir"[125] ayeti, Sünnet'in vahy mahsûlü olduğuna işarettir. Çünkü ayetle geçen (Hüve) zamiri, Hz. Peygamber (s.a.)'e, O'nun konuştuğu şeye râcîdir.

2. "Allah sana Kitap ve Hikmeti indirmiş ve sana bil­mediğini öğretmiştir"[126] mealindeki ayette, açık bir şekilde Hz. Peygamber (s.a.)'e Hikmet'in verildiğinden bahsedilmek­tedir. Buradaki Hikmet'ten maksat ise Sünnettir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.) bir hadislerinde "Bana Kur'an ve onun bir misli verildi"[127] buyurmuştur. Burada kasdettigi Hikmet, Sünnettir.

3. Gerek es-Saffât: 37/102. ayette, gerekse el-İsra: 17/60. ayette zikredilen Peygamberlere gösterilen rüyaların, ilham olduğu, bunun da bir çeşit vahy olduğu ifade edilmektedir. Mezkûr ayetlerin manası şöyledir:

"Bir zaman sana: "Rabbin insanları kuşatmıştır (herkes O'nun, kudreti içindedir, kimse O'nun hükmünden kaçamaz) demiştik. (Bu söz, Bedir olayının müjdesi idi). Sana gösterdiğimiz rüyayı ve Kur'an'da lanetlenmiş ağacı insanla­rın (imanını) sınama (aracı) yaptık. Biz onları çeşitli şekil­lerde korkutuyoruz. Fakat bu, onlara, sadece büyük bir az­gınlık artırmaktan başka bir katkıda bulunmuyor."[128]

"(Çocuk) onun yanında koşma çağına erişince (İbrahim ona): "Yavrum, dedi, ben uykuda görüyorum ki seni kesiyorum, (düşün) bak, ne dersin?" (Çocuk): "Baba­cığım, sana emredileni yap, inşaallah beni sabredenlerden bulacaksın! dedi."[129]

4. Hz. Peygamber (s.a.)'in zaman zaman bir takım olaylar sırasında veya kendisine sorulan sualler sırasında vahy beklemesi.[130]

5. "İnsanlara, kendilerine indirileni açıklaman için sana bu zikri indirdik"[131] ayetinde geçen "zikr" den maksad, hem Kur'an'a hem de Kur'an'ı açıklama görevi kendisine verilen Hz.Peygamber'in sünnetidir.

Sünnet'in vahy mahsûlü olduğunu ispat sadedinde ileri sürülen deliller bunlardan ibaret değildir. Hz. Peygamber (s.a.)'in daha pek çok uygulamalarından örnekler verilerek mesela, Zeyneb validemizle nikahlanışı, kıblenin tahvili gibi konulara işaret eden ayetlerden hareket edilerek, ileri sürülen görüşlerini desteklemektedirler. Bu görüşleri savunanların başında İmam Şafiî (204/819), İbn Hıbban (354/965), İbn Hazm (456/1063), Gazzâlî (505/1111) gibi İslâm bilginleri gelmektedir.[132]


[118] Muhammed Ebü Zehv, el-Hadîs ve'I-Muhaddisûn, s.12-15.

[119] Kasımı, Kavâidu'd-Tahdîs, s.65; Muhammed Ebû Zehv, a.g.e., s.14.

[120] Her ne kadar İmam Müslim'in Enes bin Malik'ten yaptığı rivayette (Müslim, Salat, 53) Kevser suresinin uykuda geldiği şeklinde bir rivayetten söz ediliyorsa da, aslında buradaki "igfa"' kelimesi, bilinen manadaki uyuklama -uyku hali- (nevm) değil, vahyin nüzulü sırasında Hz. Peygamber (s.a.)'in vahyin şiddetinden dolayı hissettiği ağırlıktır şeklinde yorumlanarak, Kevser suresinin de uykuda gelmediği ifade edilmiştir. (Bkz. M. Ebû Zehv, a.g.e., s.14)

[121] "Ona temiz olanlardan başkası dokunamaz" Vakıa: 56/79 ayeti kerimesi üzerinde farklı yorumlar yapılmıştır. Ayette bahsedilen ve ancak temiz kimselerin dokunabileceği kitabın Kur'an değil, Levh-i mahfuzdaki kitap olduğu veya temiz olmaktan maksat, abdestsizlik hali olabildiği gibi, abdestsizlik değil cünüplük kasdedildiği veya bütün bunlar değil, müşriklik kasdedildiği şeklindeki değişik görüşler ve bunlarla ilgili deliller ileri sürülmektedir. (Bkz. Ebû Bekir Ahmed er-Râzî el-Cessas, Ahkâmu'I-Kur'an, 111, 415-416, Dâru'l-fikir, ts.; Ebû Bekir Muhammed bin Abdillah, İbn el-Arabî, Ahkâmu'l-Kur'an, IV, 1737-1738, Tahkik: Ali Muhammed el-Becâvî, Dâru'l-marife, Beyrut, 1378/1959, 2.baskı).

[122] Bu konuda daha geniş bilgi için; bakz. Cezîrî, K.Fıkh alâ Mezâhibi'l-Erbea, I, 47.

[123] Muhammed Ebû Zehv, a.g.e., s.15.

[124] Kutsî hadisle Nebevi hadis arasındaki fark ise, Kutsî hadisi naklederken Hz. Peygamber (s.a.), onun Cenâb-ı Hak'tan olduğunu bizzat O'na izafe ederek ifâde eder. Allah Teâlâ buyuruyor ki ... gibi. Ama Nebevî hadislerde böyle bir izafe etme yoktur. (Bkz. Kâsımî, a.g.e., s.66).

[125] Necm: 53/4.

[126] Nisa: 4/112.

[127] Suyûti, Miftâhu'l-Cenne, s.11, 1409/1988, Medine,  Ebû  Dâvud, Sünnet, 6 (No. 4604)

[128] İsra: 17/60.

[129] Saffat: 37/102.

[130] lfk olayında olduğu gibi.

[131] Nahl: 16/44.

[132] Kırbaşoğlu, M.H., İslâm Düşüncesinde Sünnet, s.259; Şafii, er-Risâle, s.22; Gazzâlî, el-Mustasfâ  min İlmi'1-Usûl, 1, 83, Mısır, 1322/1904; İbn Hazm, el-İhkâm fi Usûli'l-Ahkâm,  I, 93,  Kahire, 1404/1984; İbn Hıbban, el-Ihsân fi Takribi Sahihi İbn Hıbban (bi tertibi Ali bin Belbân el-Fârisî, 1/189, Beyrut, 1988,'dan naklen.). Ali Çelik, Kavram ve Mahiyet Olarak Sünnet ve Bid’at, Beyan Yayınları, İstanbul, 1997: 53-57.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri
« Posted on: 26 Nisan 2024, 19:48:09 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri rüya tabiri,Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri mekke canlı, Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri kabe canlı yayın, Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri Üç boyutlu kuran oku Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri kuran ı kerim, Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri peygamber kıssaları,Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleri ilitam ders soruları, Sünnet Vahy Mahsûlüdür Diyenlerin Görüşleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes