๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Sünnet ve Bidat => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 29 Aralık 2011, 20:27:34



Konu Başlığı: Makbul Olup Olmayış İtibariyle
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 29 Aralık 2011, 20:27:34
5. Makbul Olup Olmayış İtibariyle


Amel edilip edilmemesi ile ilgili genel olarak belirlen­miş bir taksimdir. Aslında yukarıda zikredilen hadis taksim­lerinde veya çeşitlerinde hüccet olup olmadıkları, amel edilip edilmeyecekleri konusu anlatılmıştır. Ancak bazı Usûl-ü Hadis müelliflerinin yapmış oldukları bir taksim olması ha­sebiyle buraya almayı uygun gördük. İbn Hacer'in taksimine göre Mütevâtir dışında kalan haberler ya Makbuldür veya Merdud'dur.

a. Makbul Hadisler: Kendisiyle amel edilmesini ge­rektiren hadislerdir. Genellikle sahih hadisin mürâdifi olarak kullanılmıştır.

b. Merdud Hadisler: Ravisinin doğruluğu kabul edil­meyen ve kendisiyle amel etmek gerekmeyen hadistir.[237]

Mevzu Hadisin hükmü: Peygamber'e iftira atmak, O'nun adına yalan uydurmak demek olduğundan haramdır, hatta Ahmed Naim'in ifadesiyle "eşna'ı haram oldu­ğunda şüphe yoktur." Yani hadis uyduran kişi en kötü ha­ramı işlemiş demektir. Küfürden sonra en büyük günahlar­dan birini işlemiş fâsık demektir.[238]


[237] Koçyigit, T., a.g.e., s.208, 214.

[238] Ahmed, N., a.g.e.. I, 292-293. Ali Çelik, Kavram ve Mahiyet Olarak Sünnet ve Bid’at, Beyan Yayınları, İstanbul, 1997: 87.