๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni İbni Mace => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 27 Aralık 2011, 17:03:25



Konu Başlığı: Ebu Ümame (Radıyallahü anh)den rivayet edildiğine göre
Gönderen: Ekvan üzerinde 27 Aralık 2011, 17:03:25
4117) "... Ebu Ümame (Radıyallahü anh)den rivayet edildiğine göre

4117) "... Ebû Ümame (Radıyallahü anh)den rivayet edildiğine göre; Resûlullah (Sallallahü A leyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:

Benim itikadıma göre hâline insanların en çok imrenmeleri uy­gun olan kişi şu sıfatlan taşıyan kimsedir: (Yükü ve) Hâli hafif, na­mazdan pay sahibi, insanlar içinde gizli kalan (pek tanınmayan) ve (toplumda) kendisine değer verilmeyip iltifat edilmeyen mü'min. Onun rızkı yetecek kadar olup buna sabretti. Ölümü de çabuk oldu, mîras olarak geriye bıraktığı mal az, (arkasında) ağlıyan kadınları da azdı."

Not: Zevâid'de şöyle denilmiştir : Râvl Eyyûb bin Süleyman'ın zayıflığı se­bebiyle bunun senedi zayıftır. Ebû Hâtem onun meçhul olduğunu söylemiş, Zehebl de Tabakat'ta ve başka kitablarmda bu hususta Ebû Hatem'i te'yid etmiştir. Râvi Sadaka bin Abdillah'm zayıflığı hususunda da ittifak vardır. Zevâid'in sözü burar da bitti. (Sindi demiştir ki) Ben derim ki: Ebû Ümâme (R.A.)'ın bu hadîsini Tir-mizî, hasen saydığı başka bir senedle ve daha uzun bir metin hâlinde rivayet et­miştir.[18]

 

İzahı
 

S i n d î' nin belirttiği gibi T i r m i z î bu hadisi Zühd kita­bında "El-Kifâf ve's-Sabrü Aleyh" babında rivayet etmiştir. Tuhfe ya­zarının beyânına göre bu hadîsi Ah'ued de rivayet etmiştir. Bu hadîs T i r m i z İ tarafından da rivayet edildiğine göre Zevâid ne­vinden sayılmaması gerekir, kanısındayım.

Bu hadîste, hâline gıbta edilecek, imrenilecek mü'minin sıfatları sıralanmıştır. Bu sıfatları sırayla ele ahp açıkhyalım:

1. Hafif halli olmaktır. Hadîste geçen Haz % Hâl diye yorumlan­mıştır. Tuhfe yazarı: Hafif halliden maksad, malı ve bakmakla yü­kümlü bulunduğu aile ferdlerinin azlığı dolayısıyla sırtındaki manevî yükü hafif olandır.   T ı y b î   de :  Yâni bakmakla yükümlü olduğu yakınları ve fazla meşguliyeti olmayan, demektir, der.

2. Namazdan pay sahibi olmaktır. Bu sıfat da müteaddid şekil­lerde yorumlanmıştır.   Sindi:   Yâni huşu ve huzur ile namaz kıl­mak veya bol bol namaz kılmakla bundan payını alır. Bir kavle göre kasdedilen mânâ şudur: Yâni namaza durmakla dünya sıkıntıların­dan kurtulup Allah'a yakarışta bulunmak suretiyle huzur ve rahata kavuşur, demiştir.

Tuhfe yazan da: Yâni Allah'ın huzuruna çıkmakla manevî zevk, lezzet ve rahatlık bulur. Çünkü şuurlu mü'min namaza durduğu za­man bütünüyle Allah'a yönelir, dünyanın bütün meşguliyetlerinden tamamen sıyrılır. Murakabe, münâcat ve müşahede deryasına dalar. Nitekim bir hadîste vârid olduğuna göre "Resûl-i Ekrem (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) : «Yâ Bilâl! Bizi namaz (a çağırmak) İle rahata ka­vuştur», buyurmuştur" der.

3. İnsanlar içinde gizli kalmaktır. Yâni şöhret ve nam sahibi ol­mamak, insanlar tarafından tanınmamaktır.

4. Toplumun kendisine kıymet vermemesi, iltifat etmemesidir. Yâni o kimse dünyayı ve dünya ehlini tamamen bıraktığı, inzivaya çekildiği, tamamen Allah'a kulluk etmeye yöneldiği için hiç kimse onunla ilgilenmez, toplumda ona yer verilmez ve hiçe sayılır.

5. Rızkının yetecek kadar olmasıdır. Yâni ne ihtiyacından az ne de fazladır.

6. Rızkına kanaat etmek, sabretmek ve fazlalaşmasını isteme­mektir. Sabırla ilgili cümlenin yalnız nzık hususuna tahsis edilmeyip yukarda geçen bütün sıfatlarla ilgili olarak yorumlanması da müm­kündür. Yâni sayılan bütün hâl ve durumlarına sabreder, hâlinden şikâyetçi değildir.

7. ölümünün çabuk olmasıdır. Bu da müteaddid şekillerde yo­rumlanmıştır.   S i n d î :   Yâni halk arasında tanınmayan, meşhur olmayan bir kimse olması hasebiyle hastalığı uzun sürse bile pek kim­se farkına varmaz ve bir de bakılır ki vefat etmiştir, der.

Tuhfe yazarının beyânına göre el-Mecma'de: Yâni dünya ile il­gisinin azlığı ve âhirete şevkinin ağır basması dolayısıyle ruhunu çabuk teslim eder. Maksad şu olabilir: Bu mü'minin dünyada iken yükü ve masrafı az olduğu gibi ölümünde de yükü ve masrafı az olur, denilmiştir.

8. Miras olarak geriye bıraktığı malının azlığıdır.

9. Öldüğünde onun için ağlayan kadınların azlığıdır.



Konu Başlığı: Ynt: Ebu Ümame (Radıyallahü anh)den rivayet edildiğine göre
Gönderen: Mehmed. üzerinde 14 Mart 2018, 15:07:30
Esselamu aleyküm Rabbim bizleri hayır üzere yaşayan ve hayır üzere can veren kullarından eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Ebu Ümame (Radıyallahü anh)den rivayet edildiğine göre
Gönderen: Ceren üzerinde 14 Mart 2018, 15:18:27
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri onun rızası dairesinde emrinde yaşayan ve hakkiyla mumin olup rahmete erişen kullardan olalim inşallah. ..


Konu Başlığı: Ynt: Ebu Ümame (Radıyallahü anh)den rivayet edildiğine göre
Gönderen: Sevgi. üzerinde 15 Mart 2018, 00:48:50
Aleyküm Selam. Herdaim Rabbimizin emir ve yasaklarına uymaya gayret edenlerden olalım çünki biliyoruzki bu hayat gelip geçici ancak Rabbinin dediğini yapanlar kurtuluşa erecekler.