> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Süneni İbni Mace > Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı  (Okunma Sayısı 1386 defa)
11 Aralık 2011, 12:31:20
Ekvan
Varlıklar, alemler, dünyalar. (Evren).
Tecrübeli Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 19.233


« : 11 Aralık 2011, 12:31:20 »



Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı


Bu babın ilk hadîsi Zevâid nevindendir. Bu hadîste Kevser havu­zunun Mekke'deki Ka'be-i Muazzama ile Kudüs'­teki Mescid-i Aksa arasındaki mesafeden daha uzun oldu­ğu belirtilir. Beytü'I-Makdis, Kudüs'teki Mescid-i Aks â' nın   ismidir.

Huzeyfe (Radayallâhü anh) 'in 4302 nolu hadîsini Müs­lim de Taharet kitabının 12. babında rivayet etmiştir. Bu hadîste de Kevser havuzunun Eyle ile Aden arasındaki mesafeden daha uzun olduğunu ifâde eder.

Eyle: Ş â m dolaylarında deniz sahilinde bir şehirdi. Hâlen harabedir. N e v e v î' nin beyânma göre Eyle şehri, Şam'a 12, Medîne-i Münevvere'ye 15 ve Mısır'a 8 ko­nak mesafededir. Bu şehrin Hicaz ile Suriye arasmdaki sınır üstünde olduğu söylenmiştir. Aden ise Yemen'de Hind denizi sahilinde bir şehirdir.

Bu hadîs ile bu babın son hadîsinde geçen "Gurr" ve Muhaccel kelimelerinin gerekli açıklaması 284 nolu hadîsin izahı bölümünde geçmiştir. Tekrarlamaya gerek yoktur. Şunu belirtmekle yetineyim: Burada kasdedilen mânâ Peygamber (Aleyhi's-salâtü ves-selâm)ımızın ümmetinden olan kimselerin abdest izleri dolayısıyla âhiret günü yüzleri, kollan ve ellerinin nurlu olacağını ve bu nurun onlar için bir alâmet olacağını ifâde etmektir.

Bu hadiste Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm) 'ın bâzı adamları havuzundan kovacağı ifâde edilmektedir. Yabancı develerin kovulduğu gibi havuzdan kovulacak kimseler başka ümmetlerden olacaktır. Bunların kovulmasının sebebine gelince ya ümmet-i Muhammediyye'nin bir izdihama mâruz bırakılmamasıdır veya başka ümmetlerin bu havuzdan yararlanmaya haklarının olmamasıdır.

Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm)'in ümmetinin başka ümmetlerden en açık ayırıcı alâmeti ise, bu ve benzeri hadîslerde belirtildiği gibi Hz. Muhammed (Aleyhi's-salâtü ve's-se­lâm)'in ümmetinin abdest izlerinden dolayı yüzleri, kollan ve ayak­larının nurlu oluşudur.

Bu alâmetin bu ümmete mahsus olması, diğer ümmetlerde ya ab­dest alma ibâdetinin olmadığına veya olmuş olsa bile bundan dolayı söz konusu nurun onlara ihsan edilmeyeceğine delâlet eder.

4303 nolu Ebû Sellâm el-Hubşî (Radıyallâhü anh) 'm hadisini T i r m i z i, "Havuz kablan sıfatı" babında rivayet et­miştir. Tuhfe yazannın beyânma göre Hâkim ve Ahmed de rivayet etmişlerdir.

Bu hadîste geçen "Berîd" belirli konaklarda elçi için bekletilen binek hayvanıdır. Elçi, gerekli bilgiyi ilgili yere çok acele ulaştırabil­mesi için bindiği hayvanı vardığı konakta bırakır ve o konakta onun için bekletilen dinlenmiş binek hayvanına atlayıp yola devam eder. Sonra vardığı ikinci konakta da aynı şekilde o hayvanı bırakıp ye­ni bir hayvana biner ve böylece belirli konaklarda onun için bekle­tilen binek hayvanlarına sırayla binmek suretiyle gitmek istediği ye­re erken varmış olur. Berîd kelimesi bilâhare haberci kimseye de de­nilmiştir. Tuhfe yazarı Berîd'in asıl mânâsı katır olup bilâhare ona binen postacıya, haberciye de denilmiştir, der.

Bu hadiste geçen ve    Ebû     Sellâm'a   âit;

....... cümlesini "Fe eteytuhu alâ berîdin" şeklinde oku­yup "Ben de bir katır sırtında onun yanına gittim" diye terceme et­tim. Fakat Sindi bu cümleyi; = "Başımda bir pos­tacı - haberci bulunduğu halde ben onun yanına gittim" anlamını İfade edecek biçimde kayıtlamıştır. Buna göre mânâ şöyle olur: Yâni ben onun gönderdiği haberciyi binek hayvanımın, terkisine alarak veya onunla beraber gittim.

Bu hadiste geçen "Ekvİb" kelimesi "Ekvâb'ın çoğuludur. Ekvâb da "Kûb"un çoğuludur.

Kûb  Kulpsuz bardak demektir. Düns te Denesin çoğuludur. Denes, kir demektir. Şu's da: Eş'as'ın çoğuludur.

Eş'as t Saçı dağınık, karışık ve düzensiz kimse demektir. Münaamat: Münaarae'nin çoğuludur.

Münaamat  Aziz, mutlu ve bol nimetlenmiş eşraftan olan bayan demektir.

Süded  Südde'nin çoğuludur, kapılar demektir.

Ömer bin Abdilaziz, bu hadisi işitince ağlamış ve Kevser havuzuna ilk varanlardan olmayışının hasretini çekmiştir. Bu arada izzet ve ikbâl sahibi eşraftan kadınla evli olduğunu söylemiştir. Tuhfe yazarının beyânına göre hanımı Fatma, halife A b d ü 1 -m e 1 i k' in kızı idi. Dolayısıyla baba babası halife M e r v a n * in da torunu idi. Fatma' nın dört kardeşi Süleyman, Ye-z i d, Hişâm ve Velîd de halîfe idiler. Böylece Fatma, halîfenin, hanımı olduğu gibi bir halîfenin kızı bir halîfenin torunu ve dört halifenin kardeşi idi.

E n e s (Radıyallâhü anh) 'ın 4304 ve 4305 nolu hadîslerini Buh â r î ile Müslim de rivayet etmişler. Bunlardan birinci ha­dîste geçen San'â, Yeme a'de meşhur bir şehirdir. Amman da   Ü r d ü n' ün   meşhur başkentidir.   Nevevî,   Sindi   ve e l-Haf iz   hadîsteki;   ■ j>   kelimesini böyle tesbit etmişler ve el-Hâfız, ilim ehlinin çoğunluğu böyle kaydetmiş demiştir. Bâ­zıları da bu kelimeyi "Uman" diye okumuşlar ve Y e m e n' de bir köyün adı olduğunu söylemişlerdir.

Bu hadis Kevser hazuvunun iki kenan arasındaki mesafenin Medîne-i Münevvere ile San'a arası veya M e d i ne-i Münevvere ile Amman veya Uman arası kadar olduğunu ifâde eder. E b û S e ll â m (Radıyallâhü anh) 'in hadîsine göre havuz, Aden ile Eyle arasındaki mesafe ka­dardır, H u z e y f e (Radıyallâhü anh) 'in hadîsine göre ise havu­zun uzunluğu Aden ile Eyle arasındaki mesafeden daha faz­ladır.

Havuzun genişliğinin de uzunluğu kadar olduğuna dâir rivayet­ler mevcuttur. Yukardaki hadîslerde havuzun uzunluğu veya büyük­lüğüne dâir beyanlar arasında bir ihtilâf veya çelişki söz konusu de­ğildir, M ü s 1 i m' in Fadâil bölümünde Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) 'in havuzu ve sıfatlan hakkında açtığı bâbta riva­yet ettiği hadîslerin izahı bölümünde N e v e v i havuzun büyük­lüğüne dâir rivayetleri naklettikten sonra Kadı Iyâz: Havu­zun büyüklüğü ve genişliğinin miktarı ile ilgili gelen bu rivayetler arasında bir ihtilâf yoktur. Çünkü bu değişik beyanlar aynı hadiste değil muhtelif hadîslerde ve râvileri ayrı ayrı olan hadîslerde bulu­nur. Bu hadîsler sahâbîlerden bir cemâat tarafından muhtelif yerler­de ve meclislerde Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm) 'den işitilmistir. Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm) her mecliste havu­zun büyüklüğünü açıklarken orada bulunanların anlıyabilecekleri dil­le ve biribirinden uzak iki şehir arasını örnek olmak üzere bildirmiş­tir. Gaye verdiği mesafenin tâyin ve tahdidi, yâni havuzun yüzölçü­mü, veya uzunluğu tam şu kadardır, demek değildir. Maksad havu­zun büyüklüğünü belirtmektir. Durum böyle olunca rivayetler ara­sında bir ihtilâf ve farklılık kalmamış olur, demiştir, der. N e v e v î bu nakli yaptıktan sonra: Havuzun büyüklüğü ile ilgili vârid olan küçük mesafeler, büyük mesafelere dâir rivayetlere aykın olmaz. Çünkü küçük mesafe büyük mesafeye mâni değil ve büyük mesafe­lere âit rivayetler sabittir, der.

N e v e v i aynı bölümde şu noktayı da belirtir: Kadı Iyâz: Havuz hakkındaki hadîsler sahihtir. Buna imân etmek farzdır ve havuzun bulunmasını tasdik etmek imândan bir par­çadır. Ehl-i Sünnet mezhebine göre havuz hakkında gelen hadîsler zahiri mânâsı ile kabul olunmuştur, başka türlü te'vili söz konusu değildir. Havuz hadislerini rivayet edenler sahâbîlerden bir cemaat teşkil ettiği için mütevârir hadîslerden sayılır, demiş ve havuz hadîslerini rivayet eden sahâbîlerin isimlerini sırayla nakletmiştir.

Îbnü'l-Kayyim el-Cevzi de Sünen-i Ebû Davud'un haşiyesinde havuz hadîslerinin kırk sahibi tarafın­dan rivayet edildiğini açıklayarak bunların isimlerini sıralamıştır.

Bu konuda daha geniş bilgi almak isteyenler Kütüb-i Sitte'nin şerhlerine bakabilirler.

Bu babın son hadisini Müslim de Taharet kitabının 12. bâbında rivayet etmiştir. Bu hadîse göre bâzı adamlar Peygamber (Aley­hi's-salâtü ve's-selâm)'in havuzuna varmak isteyecekler de melekler tarafından kayıp deve gibi kovulacaklar ve Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm), o adamları havuza davet edecek ise de: Onlar senden sonra (dinde) değişiklik yaptılar, denilecek ve onlar gerisin geriye gidecekler. Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm) da on­lara : "Uzaklasın, uzaklasın", buyuracak veya: "Onlar uzaklaşsın, uzaklaşsın" buyuracaktır.

Önce havuza kabul olunmak istenip de sonra uzaklaştırılacak gurubun kimler olduğu yolunda değişik görüşler vardır. N e v e v î bu hadîsin izahı bölümünde özetle şöyle der:

Âlimler bu konuda ihtilâf etmişlerdir: Bir kavle göre bunlar mü­nafıklar ve mürtedler, yâni dinden çıkanlardır. Bu tip kişiler bir za­manlar abdest aldıkları için yüzleri, kol ve ayaklan müslümanlannki gibi muhtemelen nurlu görülünce Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm) bu alâmet dolayısıyla onları çağırır. Fakat durumları O'na açıklanacak ve onların küfür üzerinde öldükleri bildirilecektir.

İkinci bir kavle göre onlar Resûl-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm) hayatta iken müslüman olup O'nun vefatından sonra küfre gidenlerdir. Resül-i Ekrem (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm) böylelerini şahsen tanıdığı için havuza davet edecek, fakat mürted oldukları O'na bildirilince iş değişecektir.

Üçüncü bir kavle göre onlar büyük günahlar işleyen ve bid'atlara dalan müslümanlardır. Yâni küfrü gerektiren bir günah veya bid'at işlememekle beraber başka türlü büyük günahları ve bid'atları bulunduğu için havuzdan kovulurlar.[170]


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı
« Posted on: 28 Mart 2024, 13:17:12 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı rüya tabiri,Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı mekke canlı, Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı kabe canlı yayın, Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı Üç boyutlu kuran oku Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı kuran ı kerim, Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı peygamber kıssaları,Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahı ilitam ders soruları, Bu Bâbtaki Hadîslerin İzahıönlisans arapça,
Logged
30 Mart 2018, 15:38:17
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.662


Site
« Yanıtla #1 : 30 Mart 2018, 15:38:17 »

Esselamü aleyküm Rabbim bizlerin ilmini artırsın Rabbim paylaşım için razı olsun.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

30 Mart 2018, 17:22:36
Rüveyha
Forum Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 6.764


« Yanıtla #2 : 30 Mart 2018, 17:22:36 »

Ve aleykümselam. Rabbim razı olsun inşallah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

31 Mart 2018, 02:37:26
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.947


« Yanıtla #3 : 31 Mart 2018, 02:37:26 »

Aleyküm Selam. Bilgiler için Allah Razı olsun. ilim öğrenmek çok güzel Elhamdülillah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes