๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni İbni Mace => Konuyu başlatan: Ekvan üzerinde 01 Ocak 2012, 12:38:13



Konu Başlığı: 4088) "... Abdullah bin el-Haris bin Cezi1 ez-Zübeydi (Radıyallahü anh)den
Gönderen: Ekvan üzerinde 01 Ocak 2012, 12:38:13
4088) "... Abdullah bin el-Haris bin Cezi1 ez-Zübeydi (Radıyallahü anh)den

4088) "... Abdullah bin el-Haris bin Cezi1 ez-Zübeydi (Radıyallahü anh)den rivayet edildiğine göre; Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) :

Doğudan bir takım insanlar çıkacak ve Mehdi için ortam hazirlıyacaklar, buyurdu. O, Mehdî'nin hükümdarlığını kasdeder.

Not: Zevâİd'de şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Amr bin Câbir el-Had-raml t© Abdullah bin Lehla bulunur, tkisi de zayıftır.[121]

 

İzahı
 

Bu babın Ebû Said-i Hudrî (Radryallâhü anh)'a âit 2. hadisinin benzerini T i r m i z I • ve Ahmed de rivayet etmiş­lerdir. Saîd bin el-Müseyyeb (Radıyallâhü anh) 'a âit 5. hadîsi Ebû Dâvûd da rivayet etmiştir. Diğerleri notta belir­tildiği gibi Zevâid nevindendir.

Hadislerde geçen ban kelimeleri açıklayalım ■• Birinci hadiste geçen "İğravrakat ı   Garkoldu, doldu, demektir. Teşrîds Kaçırmak, kaçmaya zorlamak, kovmak demektir.

Tatrid: Kovmak, sürmek demektir. Bu iki kelimenin mânâları birbirine yakındır. Bu hadîste geçen "Hayır" kelimesi ile kasdedilen mânânın hükümdarlık ve devlet yönetimi olduğu hadîsin son kısmın­dan anlaşılıyor kanaatındayım. Hayır kelimesi ile iyi ve dinen faydalı şeyler mânâsının kasdedilmiş olması ihtimâli ise uzak bir ihtimaldir.

Kist i Adalet, demektir.

İkinci hadiste geçen "Küdûs: Toplanıp birikmiş bol şey' demek­tir. Her iki hadiste geçen "Habıv: Emekleyerek yürümek demektir.

A1 i (Radıyallâhü anh) 'in 4085 nolu hadisinde Allah'ın M e h -d i' yi   bir gecede islah edeceği buyurulmuştur.   İbn-i   Kesir:

Yâni Allah M e h d î' yi bir gecede bağışlayıp kusurlarını afıv ona muvaffakiyet ve fazilet ihsan edecek, demiştir. El-Hafn, de Câmiü's-Sağîr'in haşiyesinde: Yâni Allah Teâlâ onu halka hüküm darlık yeteneğine ve ilmî faziletlere bir gecede kavuşturacak, demiş tir. Tercemede bu iki yoruma da işaret edilmiştir.

Saîd bin el-Müseyyeb'in 4086. hadisi ve benzeri hadîsler Mehdi' nin Hz. Fâtıma {Radıyallâhü anhâ) 'nm sülâlesinden olduğuna delâlet eder. Ancak onun Hasan (Radı­yallâhü anh) 'in mı, yoksa Hüseyin (Radıyallâhü anh) 'in mi torunlarından olacağı hususunda ihtilâf vardır. Avnü'l-Mabûd yazan konu hakkında: Bu ihtilâfa işaret ettikten sonra e 1 - K a r i' in: Mehdi' nin hem Hasan (Radıyallâhü anh) 'm hem de Hü­seyin (Radıyallâhü anh) 'in torunlarından olması mümkündür. Ri­vayetlerden anlaşılan en kuvvetli ihtimal onun baba tarafından H a -san (Radıyallâhü anh) 'a ve ana tarafından Hüseyin (Radı-yllâhü anh) 'a ulaşmasıdır, dediğini nakleder.

Tirmizi'nin İbn-i Mes'ûd (Radıyallâhü anhümâî'< rivayet ettiği bir hadîste Mehdi' nin isminin Peygamber (Aley­hi's-salâtü ve's-selâm)'in ismi olacağı bildirilmiştir. Ebû D A -v ü d' un rivayetinde ise hem kendisinin hem de babasının isimle­rinin Peygamber (Aleyhi's-salâtü ve's-selâm)'in ve babasının isimle­ri olacağı bildirilmektedir. Bu rivayetlere göre Mehdi' nin ismi Muhammed, babasının ismi de Abdullah olacaktır. Mehdi   kelimesi ise onun lâkabıdır.[122]

 



Konu Başlığı: Ynt: 4088) "... Abdullah bin el-Haris bin Cezi1 ez-Zübeydi (Radıyallahü anh)den
Gönderen: Ceren üzerinde 17 Kasım 2017, 15:11:20
Esselamu aleyküm.Rabbim razı olsun paylaşımdan kardeşim...


Konu Başlığı: Ynt: 4088) "... Abdullah bin el-Haris bin Cezi1 ez-Zübeydi (Radıyallahü anh)den
Gönderen: Sevgi. üzerinde 18 Kasım 2017, 03:31:27
Mevlam her iki cihanda da yar ve yardımcımız olsun inşaAllah.


Konu Başlığı: Ynt: 4088) "... Abdullah bin el-Haris bin Cezi1 ez-Zübeydi (Radıyallahü anh)den
Gönderen: Mehmed. üzerinde 18 Kasım 2017, 16:06:45
Ve aleykümüsselam Rabbim bizlere Hz. Mehdi yi görmeyi nasip eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun.