๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 22 Aralık 2011, 18:53:18



Konu Başlığı: Yolcunun Vakitten Şüpheli Olarak Namaz Kılması
Gönderen: Zehibe üzerinde 22 Aralık 2011, 18:53:18
4. Yolcunun, Vaktin Girip Girmediğinden Şüpheli Olarak Namaz Kılması

 

1204. ...(Mâlik b. Enes) dedi ki:

Biz Resûlullah (s.a.) ile beraber yolculukta bulunduğumuz za­man (acaba) güneş (batıya) meyletti mi, yoksa etmedi mi, derken (Re­sûlullah -s.a.-) öğleyi kılar, sonra yola düşerdi.[40]

 

Açıklama
 

Bu babın başlığından vaktin girip, girmediği kesin olarak bilinmediği halde yolcunun namazını kılabileceği anlaşılmaktadır. Hadisin bu başlıkla ilgili olan kısmı, "Biz acaba güneş (batıya) mey­letti mi, yoksa meyletmedi mi derken öğleyi kılardı" cümlesidir. Her ne kadar bu cümle "Biz öğle vaktinin girip girmediği hususunda mütereddit bir halde iken Resûl-i Ekrem (ş.a.) öğleyi kılardı. Biz de vaktin girip girmediğinden emin olmadan onunla birlikte kılardık" mânâsına geliyormuş gibi görünü­yorsa da aslında, mütereddidlik ezan okunmadan önceki anlarda olmuş ve ezan okununcaya kadar sürmüştür. Resûl-i Ekrem öğle namazı için ezan okun­masını emrettikten ve namaza durduktan sonra orada bulunanların hiçbi­rinde vaktin girdiğine dair en küçük bir şüphesi kalmamıştır.

Öyleyse hadisin başlığını "Yolculuk esnasında namazı ilk vaktinde kılmak" şeklinde tercüme etmek daha doğru olur. Bilindiği gibi aslında vaktin girdiği kesin olarak bilinmeden kılınan namaz fasittir. Bu konuda yolcu ile mukim arasında bir fark yoktur. Hatta bazı ulemaya göre böyle şüphe ile kılınan bir namaz sona erdikten sonra vakit içinde kılındığı anlaşılsa bile, yine de yeniden kılınması gerekir. Çünkü yüce Allah Kur'an-ı Kerim'inde; "muhakkak ki namaz, mü'minler üzerine vakitleri belli bir farz olmuştur"[41] buyruğundan namazın muayyen vakitleri olup onları ihlâl etmenin haram olduğu anlaşılır.[42]

 

1205. ...Dabbe oğullarından Hamz el-Âizî dedi ki:

Enes b. Mâlik'in şöyle dediğini işittim: Resûlullah (s.a.) bir yer­de konakladığında öğle namazını kılmadan yola çıkmazdı. Bir adam:

Gündüzün yarısında (zevalden önce) olsa da mı? deyince (Enes);

Evet, gündüzün yarısında da olsa diye cevab verdi.[43]

 

Açıklama
 

Resûl-i Ekrem yolculuk esnasında öğle namazını ilk vaktinde kılardı. İlk bakışta zahiren daha güneş batıya meyletmemiş gibi göründüğü zaman da bile öğle namazını kıldığı anlaşılmakta ise de doğ­ru olanı, güneşin batıya kaydığını görür görmez hemen namazını kılıp yola çıktığıdır.

İşte bu sebeple ulemâ gündüzün yarısında bile olsa güneş batıya mey­letmeden öğle namazının kılınamayacağında ittifak etmiştir.[44]

[40] Kütüb-u Sıtte'den sadece Ebû Dâvûd tarafından rivayet edilmiştir.

     Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 4/382-383.

[41] en-Nisâ(4), 103.

[42] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 4/383.

[43] Nesaî, mevâkît 3.

      Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 4/383-384.

[44] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 4/384.



Konu Başlığı: Ynt: Yolcunun Vakitten Şüpheli Olarak Namaz Kılması
Gönderen: Ceren üzerinde 01 Nisan 2018, 14:59:06
Esselamu aleyküm.Rabbim bizleri namazını hakkıyla ve vaktinde kılan kullardan eylesin inşallah.Rabbim razı olsun paylaşımdan kardeşim...


Konu Başlığı: Ynt: Yolcunun Vakitten Şüpheli Olarak Namaz Kılması
Gönderen: Sevgi. üzerinde 02 Nisan 2018, 00:39:19
Aleykümüsselam yolculukta olan insan vaktin girip girmediğinden şüphe etse bile namaz kılabilir inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Yolcunun Vakitten Şüpheli Olarak Namaz Kılması
Gönderen: Mehmed. üzerinde 02 Nisan 2018, 17:30:12
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namazı dosdoğru kilanlardan eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun