Konu Başlığı: Vitirden Sonra Dua Etmek Gönderen: Zehibe üzerinde 25 Aralık 2011, 13:04:00 6. Vitirden Sonra Dua Etmek 1430. ...Ubey b. Ka'b (r.a.)'den; demiştir ki: Resulullah (s. a.) vitir namazında selâm verince = Ayıplardan âri, melik olan Allah'ı her türlü noksandan tenzih ederim" derdi.[53] Açıklama Hadis-i şerifin Nesâfdeki rivayeti buradakinden dan; uzuncadır. Orada Ebû Davud'un rivayet ettiği kısmın evvelinde Hz. Peygamber'in vitir namazında A'lâ, Kafirim ve İhlâs surelerini okuduğu, sonunda da ibaresini üç defa söylediği, bir başka rivayetinde de bunu söylerken sesini yükselttiği zikredilmektedir. Üçüncü bir rivayetinde ise, Hz. Peygamberin üçüncü söyleyişinde sesini uzattığı ifade edilmektedir.[54] 1431. ...Ebu Said el-Hudrî (r.a.)'den; demiştir ki: Resulüllah (s.a.) şöyle buyurdu: Her kim vitrini kılmadan uyuyakalir veya onu unutursa hatırladığı zaman kılsın."[55] Açıklama Hadis-i şerifin Tirmizî'deki rivayeti "Her kim vitri kılmadan uyuyakahrsa, sabah olunca kılsın"; Hâkim'inkinde ise, "Kim vitrini klimadan uyuyakalırsa veya onu unutursa, onu sabah olunca veya hatırlayınca kılsın" şeklinde vârid olmuştur. Bunlara göre hadisin Ebû Dâvûd'daki bu rivayetini de "vitrini kılmadan uyuyakalan veya onu unutan kimse hatırladığı (ya da uyandığı) zaman kılsın" şeklinde anlamak gerekir. Hadis-i şerîf vitrin vâcib olduğunu söyleyen Ebû Hanife'nin delillerin-dendir. Çünkü "vâcib olmayan bir şeyin kaza edilmesi meşru değildir." Yine bu hadis-î şerif, vaktinde kıhnamayan vitir namazının kaza edilmesi gerektiğine delâlet etmektedir. Bu, sahâbilerin, tâbiûnun ve onlardan sonrakilerin cumhurunun görüşüdür. Sufyân es-Sevrî, Ebû Hanife, İmam Mâlik, el-Evzâî, İmam Şafiî, Ahmed b. Hanbel ve İshak'ın mezhepleri de bu merkezdedir. Ancak âlimler kaza vaktinde ihtilaf etmişlerdir. İbn Abbas, Mesrûk, Hasen el-Basrî, ibrahim en-Nehaî, Mekhûl, Katâ-de, İmam Mâlik, İmam Ahmed ve îshak'a göre fecrin doğuşundan sonra fakat sabah namazı kılınmadan önce kaza edilmelidir. Delilleri Tirmizî'nin merfu' olarak rivayet ettiği "Sabah namazından sonra vitir yoktur..." mealindeki hadistir. Tirmizî, bu hadisi verdikten sonra "Ulemadan çoğu bu görüştedir. Şafiî, Ahmed ve İshak da böyle diyorlar" der. Hz. Peygamber'in sabah vakti girdiği halde vitir kıldığını bildiren birçok hadis vârid olmuştur. Beyhakî'nin İbn Ömer'den rivayet ettiği "Nebi (s.a.) sabah vakti vitir kıldı", Ahmed ve Taberânî'nin Aişe (r.anha)dan rivayet ettikleri "Resulüllah (s.a.) sabahleyin vitir kılardı", Hâkim'in Ebû'd-Derdâ'dan rivayet ettiği, "Bazan cemaat sabah nama/ı için kalktığı halde ResûlullatTı vitir kılarken gördüm" tarzındaki ri\ âyetler, sabah olunca \ ıtri kaza etmenin meşru olduğunu gösteren delillerdendir. Yukarıda isimlerini saydığımız âlimlere göre şayet vitir namazı sabah namazından evvel kıhnmamışsa, artık kaza edilmez. Fakat nafile olarak sonradan kılınsa iyi olur. İbrahim en-Nehaî'ye göre, sabah namazı kılınmış bile olsa, güneş doğmadan önce vitir kaza edilebilir. Şâbî, Hasen, Tâvûs, Mücâhid ve Hammâd b. Ebi Süleyman'a göre ze-vâle kadar vitir kaza edilir. Zahirîlerden İbn Hazm, uyumaktan dolayı geçirilenle unutarak geçirilen ve kasden geçirilenin arasını ayırmış, her birini ayrı hükümlere tâbi tutmuştur. Uyuyarak veya unutarak geçirenin hatırlayınca veya uyanınca istediği zaman kaza edebileceğini, kasten geçirenin ise, kaza imkânının olmadığını söylemiştir. Şafiî mezhebinin meşhur görüşüne göre: Gece ve gündüz her an için vitir kaza edilir. Evzâî'nin sabah kılındıktan sonra güneş doğmadıkça kaza edilemeyeceği görüşünde olduğu nakledilmiştir. Hane filere göre mekruh vakitlerin dışındaki tüm vakitlerde vitrin kazası caizdir. Üzerinde durduğumuz hadis-i şerifin mutlak oluşu, bu görüşün delilidir. Fecir'den sonra fakat sabah namazından önce kılınacağı görüşün-dekilerin .delili olarak zikrettiğimiz hadisler, kazanın sadece o vakte tahsisini gerektirmez. Hz. Peygamberin o vakitte vitir kaza ederken görüldüğünü gösterir. Bu başka zamanda kazanın caiz olmadığını göstermez. Fecirden sonra vitrin olmadığını bildiren bazı rivayetler varsa da bunlar zayıftır. Her ne kadar hadis-i şerifte sadece uyuyarak ve unutarak geçirenin vitri kaza etmesi istemiyorsa da, kasden geçirenin kaza etmesi de öncelikle gereklidir. Cumhur bu görüştedir.[56] Bazı Hükümler 1. Vitir namazı vaciptir. 2. Vaktinde kılınmayan vitir namazının kaza edilmesi gerekir. Ne zaman kaza edileceğine dair ihtilaflar yukarıda özetlenmiştir.[57] [53] Nesâî, kıyamü'l-Ieyl 37, 47, 48, 50, 54; Ahmed b. Hanbel, III, 406, 407; V. 123. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/362. [54] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/362. [55] Tirmizî, vitir 10; tbn Mâce, ikâme 122; Ahmed b. Hanbel, III, 44; Hâkim, el-Mustedrek, I, 302. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/362-363. [56] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/363-364. [57] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 5/364. Konu Başlığı: Ynt: Vitirden Sonra Dua Etmek Gönderen: Ceren üzerinde 20 Haziran 2017, 16:06:18 Esselamu aleykum. Rabbim vitir namazini hakkiyla kilan ve sonrasinda diasini edip feyzine erisen kullardan olalim insallah...
Konu Başlığı: Ynt: Vitirden Sonra Dua Etmek Gönderen: Ramazan. üzerinde 20 Haziran 2017, 16:10:12 Ve Aleykum Selam . Amin ... InsAllah namazlarini dosdogru kilanlardan olalim . Cok Dua edelim ..
Allah cc razi olsun Konu Başlığı: Ynt: Vitirden Sonra Dua Etmek Gönderen: Sevgi. üzerinde 20 Haziran 2017, 16:12:53 Ve Aleyküm Selam. Mevlam bizlere hakkıyla ibadetlerini yapanlardan eylesin inşaAllah
Konu Başlığı: Ynt: Vitirden Sonra Dua Etmek Gönderen: Melda üzerinde 20 Haziran 2017, 18:10:10 Aleyküm selam . Peygamberimiz vitir namazından sonra dua edermiş . Dualarımızı eksik etmeyelim inşallah .
Konu Başlığı: Ynt: Vitirden Sonra Dua Etmek Gönderen: Mehmed. üzerinde 21 Haziran 2017, 15:25:49 Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri Peygamberimiz in sunnetlerini yasayanlardan eylesin Rabbim paylasim icin razi olsun
|