๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 16 Şubat 2012, 21:37:15



Konu Başlığı: Sünnet Olmak
Gönderen: Zehibe üzerinde 16 Şubat 2012, 21:37:15
166-167. Sünnet Olmak
 


5271... Ümmü Atiyye el-Ensariyye'den (rivayet edildiğine göre) Me­dine'de kızları sünnet eden bir kadın varmış da Peygamber (s.a.) ona:

"Çok derinden kesme, çünkü bu kadına daha çok tat verir. Koca­sı için de daha hoştur" buyurdu.

Ebu Davud dedi ki: Bu hadisin manası aynı senetle Ubeydullah b. Amr vasıtasıyla Abdülmelik'den de rivayet edilmiştir. Bu hadis sağlam değil­dir. Mürsel olarak da rivayet edilmiştir, {Kavilerden) Muhammed b. Has­sanın kimliği) meçhuldür. (Binaenaleyh) bu hadis zayıftır.[426]

 

Açıklama
 

Hitan: Kız ve erkeği sünnet etmek anlamına geldiği gibi, sünnet edilen yerlere ad olarak da bilinmekte­dir. Örfte ise erkek çocukların tenasül organının "haşefe" denilen uç kıs­mının üzerini kaplayan ve "gulfe" adı verilen deriyi yedi günlükten itibaren bulûğ çağına kadar geçen zaman arasında kestirme işlemine "(hıtân) sünnet ettirme" adı verilir.

Sünnet ameliyesi, tarihin başlangıcından beri insanların bilip, İslam di­ni gelinceye kadar yapageldikleri eski bir ameliyedir. İbrahim aleyhisselam'ın ilk sünnet olan kimse olarak bilinmesi bu ameliyyenin ne kadar es­ki bir sünnet olduğunu ortaya koymaktadır.[427]

Sünnet olmak vacib midir, sünnet midir? Kelime-i şehâdette olduğu gi­bi müslümanla kâfiri birbirinden ayıran bir alamet olarak telakki edilen sünnet ameliyesi bazı alimlerce vâcib[428] ve hattâ farz[429] denecek kadar mü­him dini bir emir kabul edilmiştir. Şafiîler "bulûğ yaşına ermezden önce çocuğu sünnet etmek velisine vacibdir" derler.[430]

Bir kısım alimler de sünnet olmadıkça mühtedinin müslümanlığınm, nakıs olacağına, sünnetsizin namazının caiz olmayacağına, kestiğininin yenilmeyeceğine, Kabe'yi tavaf edemeyeceğine hükmetmişlerdir.[431]

Hadis de bu hususta "İslama girince küfür tüyünü at, sonra sünnet ol"[432] diye emreder.[433]

Biz fıkıh alimlerinin bu mevzudaki görüşlerini bu eserimizin birinci cildinde 54 nolu hadisin şerhinde açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.

Kızların Sünnet Edilmesi: Kızların da sünnetinden bahs eden bir hadis-i şerifte "Hitan (sünnet olmak) erkekler için sünnet, kadınlar için

mekrume (şeref verici)dir."[434] denmektedir. Senedindeki zayıflığa rağ­men hükmüyle amel eden Ebu Hanife hadisin zahirine bakarak, sünnet erkekler için mendup Şafiî ise her ikisi için de vacib olduğu hükmünü çı­karmıştır. Her halükarda sünnet mevzuunda kadınlarla ilgili olarak da İs­lam alimleri farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Bir kısmı bu meyanda meş-rık kadınları ile mağrib kadınlarının fizyolojik bakımından farklı oldukla­rını kabul ederek maşrık kadınlarındaki yaratılışdan gelen fazlalık sebe­biyle, sünnetle yükümlü olduklarına, öbürlerinde ise böyle bir fazlalığın bulunmayışı sebebiyle sünnetle yükümlü olmadıklarına hükmetmişler­dir.[435]

Hafız İbn Hacer'in açıklamasına göre müstehab olan erkeklerin sünne­tini aşikâre kızlannkini ise gizli yapmaktır.[436]

 

Hitanın Sıhhî Yönden Faideleri:
 

Hitan sahibini birçok hastalık ve ihtilaftan koruyan büyük bir sıhhî tedbirdir. Dr. Fritz Kalın, Tenasül Hayatımız adlı eserinde sünnet olmanın faidelerini şu şekilde sıralamıştır.

1. Yağ ifraz eden gulfenin çıkartılmasıyla, bu rahatsız edici ifrazat da ortadan kalkmış olur.

2. Gulfe sürtünmelerin ve phimoslerin önüne geçilmiş olur.

3. Tenasül hastalıklarının, bilhassa frenginin bulaşması güçleşir. Çün­kü uçdaki hassas deri parçası hastalık mikroplan için başlıca giriş teşkil etmektedir.

4. Uzvun ucunda derinin bulunmayışı tenasülü uyandıran teharrüşleri de ortadan kaldırır ve çocuklarda istimna hevesi azalır.

5. Kanser hastalığının isabetini azaltır. Çünkü gulfelerini daraltan kim­selerde, kanser illeti çok fazla görüldüğü tesbit edilmiştir. Şeriatı sünnet olmayı emreden topluluklarda ise daha az görülmektedir.

6. Çocuklar ne kadar erken yaşta sünnet ettirilirse yatağa işemeleri de o nisbette azalmış olur.[437]

[426] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/632.

[427] Duman M. Zeki, Adabı Muâşere, 383.

[428] Nevevî, Şerhü Müslim.

[429] Aynî, Umdetü'1-Kari, XXII, 45.

[430] Nevevî, Şerhu Müslim, III, 148.

[431] el-Mubarekfurî, Tuhfetu'l-Ahvezi, VIII, 35.

[432] Sünen-i Ebu Davud, tahare 128.

[433] Cana, Doç. Dr. İbrahim, Hz. Peygamberin Sünnetinde Terbiye, 89-90.

[434] Aliyyül Kâri, Şerhu Ayni'I-İIim, I, 245.

[435] Canan. İbrahim, a.g.e. s. 91.

[436] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/632-634.

[437] Duman Dr.  M. Zeki, Kur'an-ı Kerimde Adabı Muaşeret, s. 385.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/634.