Konu Başlığı: Savaş Esnasında Hırsızlık Yapanın Eli Kesilir mi? Gönderen: Zehibe üzerinde 04 Şubat 2012, 15:31:28 19. Savaş Esnasında Hırsızlık Yapanın Eli Kesilir Mi? 4408... Cünâde b. Ebi Ümeyye şöyle demiştir; Büsr b. Ertat ile birlikte denizde (deniz yolculuğunda) idik. Büsr'e Mısdar adında birisi getirildi. Dişi bir deve çalmıştı. Büsr: "Rasûlullah (s.a)'ın "Yolculuk esnasında eller kesilmez" buyurduğunu işittim. Eğer bunu duymasaydım elini keserdim" dedi.[147] Açıklama Tirmizi bu hadis için "hasen garib" demiştir. Metinde "dişi deve" diye terceme ettiğimiz "buhtiyye" kelimesini Hora.san devesi diye açıklayanlar da vardır. Hadisin Tirmizi'deki rivayeti, ""Savaş esnasında eller kesilmez" şeklindedir. Bu ifade, bab ismine daha uygundur. Tıbî, Ebû Davud'un rivayetindeki "Sefer esnasında eller kesilmez" ; sözünü "gazve esnasında eller kesilmez" şeklinde anlamak gerekir," I demiştir. Azizi de Camiussağır Şerhi'nde: "Seferde" kelimesinin "savaş şeferinde" manasında olduğunu söyler. Bu izahlardan sonra Ebû Davûd'taki metnin konu başlığı iîe alakası daha iyi anlaşılmaktadır. Tirmizî, rivayetinin sonundaki ta'lîkda şöyle demektedir: "İçlerinde Evzai'nin de bulunduğu bazı alimler bu görüştedir. Bunlar kendisine had uygulanan şahsın düşmana katılabileceği endişesiyle savaşta düşman karşısında had uygulanmayacağını söylerler. Ama devlet başkanı düşman ülkesinden çıkıp dar-ı İslama dönünce suçluya haddi uygular. Evzai böyle demiştir." Hattabi'nin bu konu ile ilgili sözleri de şöyledir: "Şayet bu hadis sabit ise, yolculuk esnasında hırsızlık yapandan haddin düştüğü anlaşılmaktadır. Çünkü, orada devlet başkanı yoktur. Emîr veya ordu komutanı vardır. Bazı fakihlere göre ordu komutanı dar-ı harpte hadleri ikame edemez. Ama ordunun başında halife varsa veya emîr, Irak, Şam ve Mısır gibi geniş bir memleketin emîri ise müstesna; o zaman askeri içerisinde hadleri uygular. Bu Ebû Hanife'nin görüşüdür. Evzâî, askerin komutanı sınırdan dönünceye kadar hırsızın elini kesmez, dönünce keser demiştir. Fakihlerin çoğunluğu, haddi uygulamak için dar-ı harple dar-ı İslam arasında fark görmezler. İster dar-ı İslamda olsun ister dar-ı harpte ibadetler ve farzların vücublanna kail oldukları gibi suç işleyenlere de hadlerin vücubuna kaildirler." Hattabi bu sözleri ile sanki hadisin sıhhatinden endişe ettiğini hissettiriyor. Münziri de Yahya b. Main'in Busr b. Ertat'ı pek iyi anmadığım bunun ona göre Büsr'ün sahabi olmadığına delalet ettiğini söyler. Yine Münziri, bu zatın sahabeliğinde ihtilaf edildiğini, Rasûlullah vefat ettiğinde iki yaşında olduğunu, kendisinin meşhur haberleri bulunduğunu bildirmektedir. Yukarıya aktardığımız nakillerden anlıyoruz ki, içlerinde Evzai ve İmam Azam'ın da bulunduğu bazı alimlere göre savaş esnasında ve dar-ı harpte had uygulanmaz. Azîzî'nin dediğine göre uygulanmama konusunda hadler arasında fark yoktur. Yani bu hüküm hırsızlık haddine has değildir. Zina haddi, kazf haddi gibi diğer hadler de uygulanmaz. Ancak, Evzai'ye göre, dar-ı İslâm'a döndükten sonra had uygulanır. Hanefi mezhebine göre dar-ı İslama döndükten sonra da had uygulanmaz. Hidaye'de şöyle denilmektedir: "Bir kimse dar-ı harbte veya dar-ı bağyde zina eder sonra dar-ı İslama gelirse had uygulanmaz. "Hidaye sahibi Hanefi mezhebinin bu görüşüne Beyhaki'nin rivayet ettiği "Dar-ı harbte had uygulanmaz" mealindeki hadisi gösterir. Ayrıca görüşün mantıki izahı da şudur: Hadde güdülen gaye, insanları o suçu işlemekten sakındırmaktır. İslam Devlet Başkanı 'nin dar-ı harbte velayet yetkisi yoktur. Öyle olunca, orada had uygulamak faydasız olmuştur. Dar-ı İslam'a geldikten sonra da uygulanamaz. Çünkü suç, haddi gerektirir bir vasıfta işlenmemiştir, sonradan haddi gerektirir bir şekle dönüşmez.[148] Şayet halife ve büyük şehrin emiri gibi haddi uygulama yetkisini haiz olan kişi ordunun başında olursa, ordugahında haddi gerektiren bir suç işleyen kişiye haddi uygular. İster dar-ı İslamda ister dar-ı harbte olsun savaş esnasında da barış esnasında da had uygulanır, diyen cumhurun delili Ubâde (r.a)'den rivayet edilen şu hadistir: "Allah yolunda yakın ve uzak tüm insanlarla cihad ediniz. Kınayanın kınamasına aldırmayın. Hazarda ve seferde Allah'ın hadlerini uygulayın."[149] [147] Tirmizi. hudûd 20; Nesai, katu's-sarik 16 Ahmed b. Hanbel, IV, 181. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 15/90. [148] Mergnıânî, el-Hidaye, II, 103. [149] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 15/90-92. Konu Başlığı: Ynt: Savaş Esnasında Hırsızlık Yapanın Eli Kesilir mi? Gönderen: Ramazan. üzerinde 13 Mayıs 2017, 22:40:09 Es Selamün ALeyküm . Savaş esnasında ve yolculukta bu ayrıcalığın tanındığını ilk defa duyuyorum .
Rabb'İm bizleri doğru yoldan ayırmasın . ALLAH cc razı olsun Konu Başlığı: Ynt: Savaş Esnasında Hırsızlık Yapanın Eli Kesilir mi? Gönderen: Ceren üzerinde 13 Mayıs 2017, 22:42:19 Aleykumselam.yolculuk esnasinda ve savas sırasında hırsız yapan kisinin eli kesilmez.Rabbim razi olsun bilgilerden....
Konu Başlığı: Ynt: Savaş Esnasında Hırsızlık Yapanın Eli Kesilir mi? Gönderen: Sevgi. üzerinde 14 Mayıs 2017, 05:37:20 Ve Aleykümüsselam ve Rahmetüllahi. Savaş esnasında hırsızlık yapan kişinin elinin kesilmiceği belirtilmiş.
Bilgiler için Allah Razı olsun... Konu Başlığı: Ynt: Savaş Esnasında Hırsızlık Yapanın Eli Kesilir mi? Gönderen: Mehmed. üzerinde 14 Mayıs 2017, 16:47:55 Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doğru işler yapanlardan eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Savaş Esnasında Hırsızlık Yapanın Eli Kesilir mi? Gönderen: Mustafa/Samed üzerinde 14 Mayıs 2017, 16:48:22 Ve Aleykümüsselam. Bunu bilmiyordum. Paylaşım için Rabbim razı olsun.
|