๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 29 Kasım 2011, 19:09:25



Konu Başlığı: Noksansız Abdest Almak
Gönderen: Zehibe üzerinde 29 Kasım 2011, 19:09:25
46. Noksansız Abdest Almak


 

97....Abdullah b. Ömer (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Resûlullah (s.a.) ökçeleri kuruluktan parlayan (abdest almış) bir topluluk gördü de; "Ökçeleri cehennemde yanacakların vay haline!... Abdesti tam alın" buyurdu.[456]  [457]

 

Açıklama

 

Hadis-i şerifte zikredilen topluluğun   ökçelerinin parlamasından maksat, ökçeleri yıkanmadığından kuruluğunun göze çarp maşıdır. Bu cemaat ya "bir abdest uzvunun ekseriyetinin yıkanmasının abdest için yeterli olduğu" inancını taşıdıklarından, veyahut da ikindi namazına yetişmek üzere acele etmeleri sebebiyle ökçeleri göze batacak şekilde kuru kalmıştır. Resulü Ekrem (s.a.) Efendimiz de ilk bakışta bu durumu fark etmiş ve işin tehlikesi­ni her zamanki i'cazkâr ifadesiyle dile getirmiştir.

Müslim'in rivayet ettiği aşağıdaki şu hadis-i şerif bu topluluğun ikindi namazına yetişmek için abdestlerini acele olarak almaları sebebiyle ökçeleri­nin bir kısmının kuru kaldığını gösteriyor:

"Abdullah b. Amr rivayet etmiştir; Resûlullah (s.a.) ile birlikte Mek­ke'den Medine'ye döndük. Nihayet yol üzerinde bir suya varınca cemaat ikindi zamanı acele ederek çarçabuk abdest aldılar. Biz de onların yanma vardık. Ökçelerine suyun değmediği görülüyordu. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.) "Vay Ökçelerin ateşten başına gelene... Abdesti doğru dürüst alın” bu­yurdular.[458]

Bu hâdise büyük bir ihtimalle Veda Haccında olmuştur.

Hadisteki "veyl" kelimesi ise helak, şiddetli azab anlamına gelen ve fii­lî olmayan bir mastardır. Bu kelimenin irinden ve kandan meydana gelmiş cehennemdeki bir dağ, cehennemde bir vadi gibi daha başka mânaları da vardır. "Veyl o ökçelere” denilince yıkanmayan ökçeleri bu azab ve tehli­kelerin beklediği anlatılmış olur.

Abdesti tam almaktan maksat ise, farzlarına ve sünnetlerine ayrıca âda­bına riâyet ederek almaktır. Yukarıdaki tehdit her ne kadar sadece ökçeler İçin olmuşsa da burada, sadece "ökçelerinizi yıkayın",denmeyip"abdesti dos­doğru, tastamam alınız” buyurulması, "bütün abdest organlarını aynı titiz­likle yıkayın yoksa sizin için "veyl" vardır" demektir ki, genellikle bu çeşit tehditler farzların terkinden dolayı vuku bulur.[459]

 

Bazı Hükümler

 

1. Abdestte yıkanması farz olan organların her tarafı­na suyu eriştirmek farzdır. Takva ehli olan fıkıh ule­mâsının tümü abdest alırken ayakları topuklara kadar yıkamanın farz olup çıplak ayağa meshetmenin caiz olmadığında ittifak etmişlerdir.[460] Hafız îbn Hacer'in Fethü'l-Bâri'deki açıklamasına göre sahabeden Hz. îbn Abbas ile Hz. Ali dışında bu görüşe itiraz eden yoktur. Sonradan onlar da bu görüşe dönmüşlerdir. Abdurrahman tbn Ebi Leylâ sahabenin bu konuda ittifak ettiklerini söylerken, İbn Hanbel ile Tahâvî çıplak ayağı meshetmenin sonra­dan neshedildiğini söylemiştir.[461]

2. Abdest organların  üzerinde yıkanmadık küçük bir yerin kalması abdeste mânidir.

3. Cahili öğretmek ve kendisi için daha hayırlı şeylere yöneltmek dinen makbul bir iştir.

4. Dinî konulara ters hareket eâenler ibir âlim gördüğü zaman ikaz edip uyarmalıdır. Başkalarının da duyması için bu uyan yüksek sesle yapılabilir.

5. Bu hadis cumhuru ulemâya göre, abdestte çıplak olan ayakların yı­kanmasına bir delil olduğu gibi aksini   söyleyenlerin görüşlerini de çürüten bir delildir.[462]

[456] Buhârî, İlim 3,30, vudû1 27, 29; Müslim, tahâre 625, 28, 30; Tirmizî tahâre 31; Nesâî, tahâre 88; Ibn Mâce, tahâre 55; Dârimî, vudû' 35; Muvattâ', tahâre 5; Ahmed b. Han-bel, II, 193, 201, 205, 211, 226, 228, 282, 284, 389, 406, 407, 409, 430, 467, 482, 498, III, 316, 390, 426; IV, 191; V, 425, VI, 81, 84, 99, 112, 192, 258.

[457] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 184.

[458] Müslim, tahâre 26, 27. 241.Nevevî, Şertıu Müslim, III,129.

[459] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 184-185.   

[460] Nevevi, Şerhu  Müslim, III, 129.

[461] es-Sa'âti, FethıTr-Rabbfini, II, 43.

[462] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 185-186.



Konu Başlığı: Ynt: Noksansız Abdest Almak
Gönderen: Ramazan. üzerinde 30 Nisan 2017, 23:23:42
Es Selamün Aleyküm . Abdestin farzlarını yaparken özellikle kuru yerin kalmamasına dikkat etmeliyız .
Kıyamet günü günde 5 vakit abdestini alan müslümanların uzuvları parıldayacaktır.

ALLAH cc razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Noksansız Abdest Almak
Gönderen: Sevgi. üzerinde 01 Mayıs 2017, 01:57:42
Ve Aleyküm Selam.Eğer abdestimizi güzel ve doğru bir şekilde alırsak Namazımızıda daha huşu içinde kılarız. Mevlam bizleri adaba uygun abdest alanlardan eylesin inşaAllah.


Konu Başlığı: Ynt: Noksansız Abdest Almak
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 01 Mayıs 2017, 02:10:40
Abdesti tam ve eksiksiz almak ibadetlerimizinde tam olması demektir güzel ibadetler eksiksiz abdest ile olur inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Noksansız Abdest Almak
Gönderen: Ceren üzerinde 01 Mayıs 2017, 21:14:54
Aleykumselam.Rabbim bizleri hakkiyla abdest alan kullardan eylesin insallah..