๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 11 Ocak 2012, 07:58:57



Konu Başlığı: Namazda Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
Gönderen: Zehibe üzerinde 11 Ocak 2012, 07:58:57
Namazda Yere Sürünecek  Kadar Elbiseyi Sarkıtmak[307]

 

637. ...İbn Mes'ûd (r.a.)den; demiştir ki; Resûlullah (s.a.)'ı şöyle buyururken dinledim: "Büyüklenerek na­mazda elbisesini yere sarkıtan kişinin Allah katında hiç bir değeri yoktur. (Yahut: Onu ne kötülük işlemekten korur ne de bağışlar.)"[308]

Ebû Dâvûd dedi ki: bu hadisi içlerinde Hammâd b. Seleme ve Hammâd b. Zeyd, Ebu'l-Ehvas ve Ebû Muâviye'nin de bulunduğu bir cemaat, İbn Mes'ûd'a (ulaşan) mevkuf bir hadis olarak nakletmiştir.[309]

 

Açıklama
 

Hadis-i Şerifte geçen cümlesine  İbn Reslân, “O kimse Allah katmda harama ve helâle iman etmemiş sayılır" diye mânâ vermiştir. "Allah onun kusurlarını affetmediği gibi, Allah katında bir değeri olmadığından Allah onu kötülüklerden korumaz" şeklinde mânâ verenler de vardır.

Nevevî merhum ise "Allah'dan uzaklaşmış ve dinini terketmiş olur" diye mana vermiştir.[310]

Bazıları da Allah (c.c.) Onun haram fiillerine de helal dairesinde işledi­ği fiillere de değer vermez[311] şeklinde anlamışlardır.

"O kimse helal dairesinde bulunmadığı gibi Allah katında kıymetli bir kişi de değildir" şeklinde mana verenler de vardır.

Bezlu'l-Mechûd müellifi ise şöyle mânâ vermiştir: "Kibrinden dolayı böy­le davranan kimse, kibir ve gururu helâl saymış olacağından din dairesinden çıkmış demektir ki bu kişiye helal ve haram hükümleri teallük etmez."[312]

Bu hadis-i şerif eskiden arablar arasında giyilmesi adet olan uzun etekli veya uzun paçalı elbiseleri giymek suretiyle kibir ve gurur duyarak namaz kılmaktan sakındırmak için gelmiştir. Bu mevzuda 643 no'lu hadisin açıkla­ma kısmına da müracaat edilmelidir.[313]

 

Bazı Hükümler
         

1. Büyüklenme hissiyle elbiseyi topuktan aşağıya sarkıtarak namaz kılmak haramdır.

2. Şâfiilerle Hanbelîler bu hadise göre hüküm vermişlerdir. Ancak Şâfiîler kibir hissetmeksizin namazda elbisenin paçalarını veya eteğini böylesi­ne uzatmanın mekruh olduğunu söylerler.  Hanbelilere göre ise,  kibir hissedilmiyorsa  bunda herhangi bir sakınca yoktur.

3. Hanefî ulemasına göre ise, kibir duygusuyla namaz kılacağı elbisele­rin eteğini veya paçasını uzatmak mekruhsa da kibir duygusu olmaksızın pa­çaları veya eteği uzatmakta sakınca yoktur.[314]

 

638. ...Ebû Hureyre (r.a.)den; demiştir ki:

Elbisesini (yere) sarkıtarak namaz kılmakta olan bir adama Re-sûlullah (s.a.), "Git abdest al" dedi. O da gitti abdest aldı ve biraz sonrar geldi. Resûlullah (s.a.) (tekrar); "Git abdest al" dedi. (O adam da tekrar) gitti abdest alıp geldi. (Bunu gören başka) bir adam:

Ya Resûlallah, o adama (abdestli olduğu halde) niçin abdest al­masını emrettin? dedi. (Resul-ü Ekrem de)

"O etekliğini (yere) sarkıtarak namaz kılıyordu. Şam yüce olan Allah elbisesini (yerde) sürünecek kadar sarkıtan kimsenin namazını kabul etmez" buyurdu.[315]

 
Açıklama
 

Resûl-i Ekrem'in bu ismi açıklanmayan sahabiye abdestli olduğu halde abdestini yenilemesini emretmesinin sebebi hadis-i şerifte açıklandığı üzere, haddinden fazla uzun elbise içerisinde namaz kıl­mak istemesidir. Etekliğin veya benzeri giyeceklerin aşağı sarkan kısımları­nın dinen tecviz ve tesbit edilen Ölçü ve sınırı topuklara kadardır. Bu sınırı aşmak ise, kibir alâmeti sayılmıştır.

Kibir ise, ibâdet ve itaata aykırı olduğundan Cenab-ı Hak böylesine uzun elbiseler içerisinde namaz kılan kimselerin namazını kâmil bir namaz olarak kabul etmemektedir. Bu bakımdan böyle namaz kılan bir kimse sanki ab-destsiz namaz kılan bir kimse durumuna düşmüş olur.

İşte Resûl-i Ekrem bu sebeble hadis-i şerifte ismi açıklanmayan kimse­ye haddinden fazla uzun bir elbise içerisinde namaz kılmak isteyince abdestini yenilemesini emretmiştir.

Resul-i Ekrem'in bu sahâbîye abdestli olduğu halde abdestini yenileme­sini emretmesindeki hikmeti şöyle açıklayanlar da vardır:

1. Resûl-i Ekrem abdestli olan bu kimseye abdestini yenilemesini em­retmekle bu kimseyi ister istemez hatası üzerine düşünmeye zorlamıştır. As­lında bu kimsenin abdesti vardır ve uzun etekle namaza durduğu için de bozulmuş değildir.

2. Belki de Resûl-i Ekrem'in emrinde Cenab-ı Hak (c.c.) bir bereket ya­ratmıştır da bu emre uyarak abdest alan mezkûr sahâbinin içindeki kibir ve benzeri manevî kirler bu abdestlerle yıkanmıştır.

Ayrıca maddi temizliğin iç temizliğine te'sir ettiği de bir gerçektir, tkin-ci abdest sayesinde kibrin de dahil olduğu manevî kirler dökülmüştür.

Resul-i Ekrim'in birinci emrine uyarak abdest alan sahâbî Efendimizin emrindeki hikmeti ve kendi hatasını anlayamadığı için ikinci defa tekrar ab­destini yenilemesi emredilmiştir.[316]

 

Bazı Hükümler
 

1. Uzun eteklikle bir elbise içerisinde namaz kılan kimsenin namazının kabul edilmeyeceğini ifade eden bu hadis zayıftır. Çünkü senedinde Ebu Ca'fer vardır. Bu râvinin kimliği meç­huldür.

2. Şayet bu hadis-i şerifin sahihliği farz edilse bile, mensûh olduğunu söylemek icâbeder. Çünkü uzun eteklik içinde namaz kılan kimsenin nama­zının sahih olduğunda icma vardır.

3. Uzun etekle namaz kılmakla ilgili yasak, esasen sadece erkeklere ait­tir. Kadınlarla ilgisi yoktur. Bu mevzuda mezheblerin görüşünü öğrenmek için bir Önceki hadisin şerhine de müracaat edilmelidir.[317]

[307] Concordance'de bu bâb'a numara verilmemiştir.

[308] Ebû Dâvûd, vitr 22; Beyhakî, es-Sünenu'1-kubrâ'

[309] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/496-497.

[310] es- Sehârenfûrî, Bezlu'l-mechiıd, IV, 297.

[311] es-Subkî, el-Menhel, V, 24.

[312]  Bezlu'l -mechûd, IV, 2907.

[313] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/496.

[314] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/497.

[315] Ebû Dâvûd, libâs 25; Ahmed b. Hanbel, IV, 67; V, 379.

    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/498.

[316] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/498-499.

[317] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/499.



Konu Başlığı: Ynt: Namazda Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
Gönderen: Ceren üzerinde 25 Nisan 2018, 16:10:08
Esselamu aleyküm.Namazda yere sürünecek kadar olan elbise ile namaz kılmak mekruhtur.Eğer elbisesini kibirden dolayı yerde sürünecek şekilde namaz kılıyorsa da dinen haramdır.Rabbim bizleri bu konuda dikkat eden kullardan eylesin inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: Namazda Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
Gönderen: sedanurr üzerinde 28 Nisan 2018, 14:35:02
Ve aleykümüsselam Rabbim namazımızı dosdoğru kılabilmeyi nasip eylesin. Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Namazda Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
Gönderen: Mehmed. üzerinde 29 Nisan 2018, 13:49:26
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namaza gereken önemi verenlerden eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Namazda Yere Sürünecek Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
Gönderen: Sevgi. üzerinde 27 Haziran 2018, 01:34:43
Aleyküm selam namaz kılarken elbisesini yere sarkıtan insanın Allah katında bir değeri yoktur