๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 07 Ocak 2012, 03:59:02



Konu Başlığı: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
Gönderen: Zehibe üzerinde 07 Ocak 2012, 03:59:02
106. Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı

 

695. ...Sehl b. Ebi Hasme, Peygamber (sallellahüaleyhi vesellem)in şöyle buyurduğunu haber vermiştir: "Sîzden biriniz sütreye doğru na­maz kıldığı zaman ona yaklaşsın ki, şeytan namazında ona vesvese ver­mesin."[506]

Ebû Dâvûd dedi ki: Bu hadisi(aynı zamanda) Vâkid b. Muham­med, Safvân'dan (o da) Muhammed b. Sehl'den (o da) babasından veya Muhammed b. Sehl (doğrudan doğruya) Peygamber (s.a.)'den rivayet etmiştir. Bazıları da (bu hadisin) Nâfi' ö. Cübeyr vasıtasıyla Sehl b. Sa'd'den (nakledildiğini) söylemiştir. Ve bu hadisin senedinde ihtilâf edilmiştir.[507]

 

Açıklama
 

Hadis-i şeriften namaz kılmak isteyen kimsenin önüne sütre dikmekle mükellef olduğu anlaşılmaktadır. Sütre koymak kişinin istek ve arzusuna bırakılmış değildir. Çünkü hadis-i şerifte geçen "her ne zaman” manasına gelen edatı, kişinin her namaz kılışında önüm sütre ayması gerektiğini ifâde eder. Bu sayede namaza şeytanın vesvese­sinin karışması önlenmiş olur. Bir başka açıdan şeytanın bazı kişileri aldatarak namaz kılan kimsenin önünden geçirtmesi engellenmiş olur.

Bilindiği gibi namaz kılan kimsenin önünden geçilince eğer namaz kı­lan kişinin önünü kesen, kadın, eşek veya köpekse bazı âlimlere göre bu kim­senin namazı gerçekten bozulur. Bazılarına göre ise namazın özünü teşkil eden huzur ve huşu bozulmuş olur.

Bazı âlimler de buradaki şeytandan maksat namaz kılan kimsenin önün­den geçen her yaratıktır. Çünkü Peygamber (s.a.) namaz kılan kimsenin önün­den geçen her yaratık için şeytan tâbiri kullanmıştır, nitekim 697 numaralı hadis-i şerifte gelecektir.

Sütreye yakın durmanın hükmü mendubtur. Hanefi âlimlerinden M.Zihni Efendi Ni'met-î İslâm'ın da, "Sünnet olan, sütreye yakın dumaktır" sözle­riyle Hanefi ulemasının bu mevzudaki görüşlerini dile getirmiştir.

Sütreye yakınlığın ölçüsünü Atâ, İmam Şafiî ve İmam Ahmed (r.a.) üç zira' olarakk tesbit etmişlerdir. İmam Mâlik hiç bir ölçü getirmemiştir. Ba­zılarına göre bir karış bazılarına göre de altı zira'dır.[508]

Müellif Ebû Dâvûd hadisin sonundaki mütaleasmda bu hadisin zayıf olduğunu ifâde etmiştir.

Burada kadının eşek ve köpekle bir tutulduğu zannedilmemelidir. Çün­kü eşekle köpeğin namaz kılan kimsenin huzurunu bozma sebebi ile kadının bozma sebebi tamamen ayrı şeylerdir. Eşekle köpeğin huzuru bozması yara­tı Iışlanndaki fevkalâde dikkat çekici özelliklerle ilgili iken, kadının huzur boz­ması onun cinsî cazibesi ve erkekler için zaaf kaynağı olmasıyla ilgilidir. Namaz kılan bir erkeğin önünden geçen bir kadının, o erkeğin içinde ne gibi fırtınalar doğuracağını kimse kestiremez. Namazda gaye, İbâdet olması, Al­lah'a bağlılık ve Peygambere sadakatle tâbi olması hasebiyle, kadının geç­mesi ile bütün bu sevgiler kadın sevgi ve ilgisi ile karışırsa namazın hikmeti ortadan kalkacağı malumdur. İşte bunda kadının zikredilmesi bundan baş­ka bir şey ile tefsir edemez. Nitekim 702 no'lu hadiste gelecektir.[509]

 

696. ...Sehl(r.a.)Men;demiştir ki: “Peygamber(s.a.)in namaz kıl­dığı yer ile kıble (duvarı) arasındaki (mesafe) bir dişi keçinin geçebile­ceği kadardı"[510]

Ebû Dâvûd dedi ki; bu haber Nüfeylî'ye aittir.[511]

 

Açıklama
 

Resul-i Ekrem (s.a.)'in "namaz kıldığı yer'den maksat, Kirmânî'ye göre, ayaklarının bulunduğu yerdir. Ancak Aynî merhum, "ayaklarının bulunduğu yerden secde ettiği yere kadar uzanan mesafe" olduğunu söylemiştir.[512]  Buna göre, namaz kılan kimse secdeye varınca sec­de halinde iken kıble duvarı ile arasında kalan mesafe bir keçinin geçebilece­ği kadar olmalıdır.

Ancak Ahmed b. Hanbel'in Hz. BilâTden rivayet ettiği; "Peygamber (s.a.) Kabe'ye girip namaz kıldı. Kendisiyle duvar arasında üç zira' bir me­safe vardı" hadis-i şerifi ise, Resûl-i Ekrem'in ayakta bulunduğu zaman du­varla kendisi arasındaki mesafeyi belirlemektedir. Davudî, mevzumuzu teşkil eden hadis-i şerifle Ahmed b. Hanbel hadisinin arasım şöyle uzlaştırmıştır: Namaz kılan kimse ile duvar veya kıble arasındaki mesafe en az bir keçi ge­çebilecek kadar olmalı, en çok   ise, üç zira olmalıdır.[513]

[506] Nesaî, kıble 5; İbn Mâce, ikâme 39; Ahmed b. Hanbel IV, 2; Beyhakî, es-Sunenu'l-kubrâ, II, 272.

[507] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 3/64.

[508] el-Aynî, Umdetü'l-Kârî, IV, 280.

[509] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 3/65.

[510] Buhârî, salat 91; Müslim, salât 263; Ahmed b. Hanbel, IV, 54.

[511] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 3/65-66.

[512] el-Aynî, Umdetu'l-Kaarî, IV, 279.

[513] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 3/66.



Konu Başlığı: Ynt: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
Gönderen: Ramazan. üzerinde 27 Nisan 2017, 23:27:13
Es Selamun Aleykum . Kisinin sutreye yakinligi arttikca vesvese azalirmis. 
Allah cc razi olsun


Konu Başlığı: Ynt: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
Gönderen: Sevgi. üzerinde 28 Nisan 2017, 00:44:41
Ve Aleykümüsselam. Mevlam bizlere Namazlarımızı adabına uygun vesvesesiz olarak  kılmamızı nasip etsin inşaAllah..
  Bilgiler için Allah Razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
Gönderen: Mehmed. üzerinde 28 Nisan 2017, 18:21:00
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri seytanin vesveselerine kanmayan kullarindan eylesin Rabbim paylasim icin razi olsun


Konu Başlığı: Ynt: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
Gönderen: Mustafa/Samed üzerinde 28 Nisan 2017, 18:24:51
Ve Aleykümüsselam. Rabbim yolundan ayırmasın. Paylaşım için Rabbim razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Namaz Kılan Kimsenin Sütreye Yakınlığı
Gönderen: Ceren üzerinde 28 Nisan 2017, 21:58:22
Aleykumselam.Rabbim bizleri peygamber efendimizin sunnetine tabi yasayan kullardan eylesin insallah...