๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 23 Ocak 2012, 15:55:55



Konu Başlığı: İlim Öğrenmenin Önemi
Gönderen: Zehibe üzerinde 23 Ocak 2012, 15:55:55
24. İLİM BÖLÜMÜ
 

1. İlim Öğrenmenin Önemi

 

3641... Kesîr b. Kays'dan şöyle dediği rivayet olunmuştur: Ben Dımaşk mescidinde Ebu'd-Derdâ ile birlikte bulunuyordum.

Ona bir adam gelip:

Ey Ebû Derdâ, ben sana Peygamber (s.a)'in şehrinden bir hadis için geldim. İşittiğime göre bu hadisi Rasûlullah (s.a)'tan sen rivayet etmişsin. (Buraya) başka bir ihtiyaçtan dolayı gelmedim, dedi. Ebu'd-Derdâ da şöyle cevap verdi:

Gerçekten ben Rasûlullah (s.a)'i şöyle derken işittim: "Her kim ilim tahsil etmek amacıyla bir yola gidecek olursa Al­lah onu cennet yollarından bir yola sokmuş olur. Kuşkusuz ki melek­ler ilim yolunda olan bir kimseden hoşnutluklarından dolayı (ona) ka­natlarını sererler ve göklerde ve yerde bulunan (yaratık)larla suda bu­lunan balıklar (tümüyle Allah'tan) âlimin bağışlanmasını dilerler. Mu­hakkak ki âlimin âbide (olan) üstünlüğü ayın ondördüncü gecesinde-ki dolunayın diğer yıldızlara (olan) üstünlüğü gibidir. Âlimler, pey­gamberlerin vârisleridir. Peygamberler miras olarak dinar ve dirhem bırakmazlar, ilim bırakırlar. Kim o ilmi elde ederse çok büyük bir na­sip elde etmiş olur."[1]

 

Açıklama
 

Bu hadis-i şerifte, arayıcısını cennete götüreceğinden bahsedilen ilimden maksadın; öğrenilmesi farz-i ayın, farz-ı kifâye veya mendup olan ve dince övülen ilimler olduğunda şüphe yoktur.

Bu bakımdan hadis-i şerifte, Kur'an ve sünnet ilimlerinden bir ilim öğ­renmek için bir yola giren ya da uzak veya yakın bir yolculuğa çıkan bir kim­seyi tuttuğu bu yol sebebiyle Allah'ın cennete ulaştıracağına dair bir müjde bulunduğunu söyleyebiliriz.

Meleklerin ilim talibinden razı ve memnun olmaları sebebiyle onların yoluna kanat sermeleri hususunda Hattâbî şöyle diyor:

"Meleklerin ilim talibine kanatlarını sermesi çeşitli şekillerde yorumla­nabilir:

1- Meleklerin kanatlarını sermelerinden maksat ilim talibine tavazu gös­termeleri, onlara saygıya lâyık olmalarından dolayı boyun eğmeleri ve ilim­lerine saygı göstermeleridir denebilir. Nitekim bu kelime,"Onlara acımadan dolayı tevazu kanatlarını indir"[2] âyet-i kerimesinde de bu manaya gel­mektedir.

2- Meleklerin uçmayı bırakıp yere inmeleridir de denebilir. Nitekim bu kelime, "Allah'ı zikreden bir cemaat yoktur ki melekler onları kuşatmasın ve yerlerini rahmet kaplamasın"[3] hadis-i şerifinde de bu manaya gel­mektedir.

3- "Gerçekten meleklerin ilim talibini kanatlarının üzerine alıp onu gi­deceği yere götürebilmek için kanatlarım onların yoluna sermesidir." şek­linde yorumlayanlar da olmuştur. Bu sözleriyle meleklerin onlara yardım et­meyi arzu ettiklerine ifade etmek istemişlerdir.

Metinde geçen, "Göklerde ve yerde bulunan bütün yaratıklar ve balık­lar Allah'tan âlimin bağışlanmasını isterler" cümlesi hakkında Hattâbî şöy­le der:

"Allah, ulemanın ilmi vasıtasıyla hayvanlarda insanlar için pek çok fay­dalar ve maslahatlar bulunduğunu ortaya çıkarmıştır. Âlimler insanlara bu gerçekleri ve hayvanların hakkına riayet edilmemesi halinde doğacak zarar­ları, hayvanlara mutlaka iyi davranmaları gerektiğini anlatırlar. Allah da on­ların bu emeğine karşılık hayvanlara onlar için dua etmeyi ilham eder. On­ların hayvanlara olan iyiliklerini bu şekilde mükâfatlandırır. Nitekim, "el-cezâü min cinsil amel" buyurulmuştur.

Alimler, parlaklıkta ayın ondördüncü gecesindeki bir dolunaya benzetilirken, âbidin yıldızlara benzetilmesindeki hikmete gelince; âbidin ışığı yıl­dızlarınki gibi sadece kendine yetecek kadarken âlimin ışığı ise başkalarının yolunu da aydınlatması ve ayın ışığını güneşten aldığı gibi âlimin de bu ışığı­nı Hz. Peygamberden almış olmasıdır."

Peygamberler vefat ederken gerçekten yakınlarına bir miras bırakma­mışlardır. Çünkü eğer peygamberler maddî bir miras bırakıp gitselerdi in­sanlar onların hayatları boyunca yakınlarını zengin etmek için çırpındıkları­nı zannedebilirlerdi.

Bu sebeple onlar geride mal bırakmamışlar, ellerinde bulunan mallarını ümmetlerinin maslahatlarına tahsis edip gitmişlerdir.

Onların bıraktıkları en büyük miras ilim mirasıdır. Onu elde eden en büyük payı almıştır. Nitekim İbn Âbidin merhum, bir saat ilim müzâkere etmenin bir Kadir Gecesini ihya etmekten daha hayırlı olduğunu, sakalı çık­mış bir kimsenin anne ve babasının izni olmadan bile ilim tahsili için gurbe­te çıkabileceğini söylemiştir.[4]

 

3642... Eb'd-Derdâ (bir de) Peygamber (s.a)'den (bir önceki ha­disin) manasını rivayet etmiştir.[5]

 

3643... Ebû Hureyre'den (r.a) rivayet olunmuştur, dedi ki: Ra­sûlullah (s.a) şöyle buyurmuştur:

"İlim tahsil etmek için yola çıkan kimseye bu sebeple Allah cen­netin yolunu kolaylaştırır. Ameli, kendisinin (cennete erişmesini) ge­ciktiren bir kimseyi nesebi (cennete girmekte) çabuklaştıramaz."[6]

 

Açıklama
 

Bu hadis-i şerifte ilim yolunu tutan müsIüm anların cennete girmelerinin kolaylaşacağı ve cennetle arasına girecek engel lerin kalkacağı müjdelenmektedir.

Çünkü hangi maksatla olursa olsun ilim yolunu tutan bir kimseyi ilmin, sonunda bu maksadından çevirip Allah yoluna yönelteceği bu yolun öncüle­ri tarafından haber verilmiştir.

Fakat ilim ve taat gibi insanı cennete götüren sebeplere sarılmadığı için cennete girmeye hak kazanamayan bir kimseye şerefli bir aileye mensup ol­ması bir fayda vermez.

Nitekim, "Allah sizin suretlerinize ve mallarınıza bakmaz, amellerinize

Bakar.”[7] buyurulmuştur.[8]

--------------------------------------------------------------------------------

[1] Buharı, ilim 10; Tirmizî, Kur'an 10, ilim 19; İbn Mâce, mukaddime 17; Ahmed b. Han-bel, İl, 252, 325, 407.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 13/243-244.

[2] İsrâ, (17) 27.

[3] Müslim, tevbe 39.

[4] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 13/244-245.

[5] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 13/245-246.

[6] Müslim, zikir 38; Tirmizî, Kur'an 10; îbn Mâce, mukaddime 17; Dârimî, mukaddime 32; Ahmed b. Hanbel, II, 252, 407.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 13/246.

[7] Ahmed b. Hanbel, II, 285, 539.

[8] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 13/246.



Konu Başlığı: Ynt: İlim Öğrenmenin Önemi
Gönderen: Pelinay üzerinde 20 Şubat 2016, 19:30:29
"İlim tahsil etmek için yola çıkan kimseye bu sebeple Allah cen­netin yolunu kolaylaştırır."
Allahım bu ne büyük müjde öyle.
nolur bizleri de nail.eyle.bizi ilim öğrenemde,öğrendiklerimizle amel etmede gayretli kıl.amin amin amin..


Konu Başlığı: Ynt: İlim Öğrenmenin Önemi
Gönderen: Mehmed. üzerinde 20 Şubat 2016, 20:32:29
Efendimiz , "Ilim Çin de dahi olsa alınız ." buyurmuştur. Rabbim bizleri ilim öğrenenlerden ve öğretenlerden eylesin. Rabbim paylaşım için razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: İlim Öğrenmenin Önemi
Gönderen: İkraNuR üzerinde 20 Şubat 2016, 20:54:32
selamun aleyküm.
çok güzel bir paylaşım olmuş emeğinize sağlık.Rabbim bilzeri ilim yolundan ayırmasın.
Allah c.c razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: İlim Öğrenmenin Önemi
Gönderen: sedanurr üzerinde 03 Nisan 2018, 16:35:02
Ve Aleykümselam Rabbim bizlere hayırlı vd faydalı ilim nasip etsin İlmiyle amel edenlerden olalım inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: İlim Öğrenmenin Önemi
Gönderen: Sevgi. üzerinde 04 Nisan 2018, 02:13:35
Aleyküm Selam. Rabbim bizlere hayırlı ilimler öğrenmeyi nasip etsin inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: İlim Öğrenmenin Önemi
Gönderen: Ceren üzerinde 04 Nisan 2018, 14:43:02
Esselamu aleykum.ilim öğrenmek ve öğretmek farzdır.ıslam için iman için ilim öğrenen ve öğretildiği feyzine erisen kullardan olalim inşallah. ..