Konu Başlığı: Elbiseye Bulaşan Meninin Hükmü Gönderen: Zehibe üzerinde 19 Kasım 2011, 20:44:50 134. Elbiseye Bulaşan Meninin Hükmü 371. ...Hemmam b. Haris[322] ten rivayet edilmiştir: "(Bir gün) Hemmâm Hz. Âişe'nin yanında (misafir) iken ihtilâm olmuştu.Elbisesini veya[323] elbisesindeki.cenabet eserini (meniyi) yıkarken Hz. Âişe'nin cariyesi onu gördü ve Hz. Âişe'ye haber verdi. Bunun üzerine Aişe (r.anha) şöyle dedi: (Şu anda) Resûlullah (s.a.)'m elbisesinden onu ovaladığımı görür (gibiyim).[324] Ebû Dâvâd: "Bunu, Hakem rivayet ettiği gibi, A 'meş de rivayet etmiştir" dedi.[325] Açıklama Bu hadis-i şerîf, kurumuş olan meninin ovalamakla temizleneceği görüşünde olanların del iHeırindendir. Konu ulema arasında ihtilaflıdır. Şafiî, Dâvûd, İbn Munzir, Said b. el-Müseyyeb, Atâ İshak ve Ebû Sevr'e göre meni temizdir. İmam Ahmed'in iki rivayetinden esah olanı da bu şekildedir. Ancak Şafiî mezhebinin muteber kitaplarından Muğnî'l-muhtâc'ta "Bir kimse küçük abdestten sonra tenasül uzvunu yıkamazsa ondan çıkan meni pistir" denilmektedir. Bu görüşte olanların delili, meninin ovalanmakla izâle edilebildiğini, gösteren rivayettir. Pis olsaydı ovalamakla temizlenmezdi, demektedirler. Hanefî Mezhebine göre meni pistir. Yaşı ancak yıkamakla, kurusu ise, ovalamak suretiyle de temizlenebilir. Ancak küçük abdestinden sonra su ile temizlenmiş olması şarttır. Aksi halde ovalamakla da temizlenmez. Zira uzuv üzerinde kurumuş olan idrar ıslak meni ile yayıldığından temizlenmez. Üzerinde durduğumuz, Hz. Âişe'nin rivayeti, bu görüşün delilerinden-dir. Meninin ovalamakla izâle edilmesi, Onun temiz olmasını gerektirmez. Nitekim, ayakkabıya, bulaşan ve cüssesi olan pislik yere veya toprağa sürtmek suretiyle temizlenebilir, yıkamaya ihtiyaç göstermez. Su ile yıkanmadan silmek, tehavvül, kuruma vs. gibi daha birçok temizleme yollan vardır. İbn Abbâs'tan nakledilen ve meniyi bir burun akıntısına benzeten rivayeti ise, İshâk el-Ezrak'm Şureyk tarikiyle yaptığından başka ref eden olmamıştır. Gerçekte bu rivayet Beyhakî'nin dediği gibi mevkuftur, hüccet olmaz. Dârekutnî'nin Hz. Âişe'den rivayet ettiği, "Ben Resûlullah (s.a.)'nı elbisesindeki meniyi kuru ise ovalar, yaş ise yıkardım" şeklindeki hadis de açıkça bu görüşü takviye etmektedir.[326] Bazı Hükümler 1. Meni pistir 2. Elbiseye bulaşan meni kuru ise ovalayarak, temizlenebilir; yaşı ise yıkanır.[327] 372. ...Âişe (r.anha) şöyle demiştir: "Ben Resûlullah (s.a.)'ın elbisesinden meniyi ovalardım. Resûlullah da o elbisede namaz kılardı."[328] Ebû Dâvûd dedi ki: Hammâd'a bu rivayetinde Muğîre, Ebû Ma'şer ve Vâsıl muvafakat ettiler.[329] 373. ...Süleyman b. Yesâr Âişe (r.anhâ)'yı şöyle söylerken dinlemiştir: "Ben Resûlullah (s.a.)'ın elbisesinden meniyi yıkardım daha sonra elbisedeki temizleme izlerini görürdüm."[330] Açıklama Bu hadis-i şerif, meninin pis olduğu görüşünü kabul edenlerin delil gösterdikleri hadislerden biridir. Çünkü Hz. Âişe Efendimizin elbisesindeki meniyi kendi kendine değil, Resûlullah aleyhisselâmın emri ile yıkamıştır. Eğer meni pis olmasaydı Efendimiz onu yıkamayı emretmez, Hz. Âişe de yıkamazdı. Âişe validemizin meniyi ovaladığını gösteren hadisler ise, İmam-ı A'zam'ın kavline göre, meninin kuru oluşuna hamledilir. Meninin temiz olduğunu söyleyenler ise, buradaki yıkama işinin, istihbabâ delâlet ettiğini söylerler. Meninin temiz olup olmadığı hususunda ulemânın görüşleri 371. hadisin açıklaması içerisinde verilmiştik.[331] Bazı Hükümler 1. Meni pistir. 2. Kadının kocasına hizmet etmesi, elbiselerim yıkaması meşrudur."[332] [322] Tabiûndandır, İbn Mes'ûd, Ammâr b. Yâsir, Huzeyfe ve Hz. Âişe'den rivayette bulunmuştur. (Bilgi için bk. ibn Ebî Hatim, el-Cerh, IX, 106). [323] Buradaki şüphe, râvilerden birine aittir. [324] Müslim, tahâre 105, 106, 45; Nesâi, tahâre 187; ibn Mâce, tahare 82 (mânâ olarak); Tirmizî, tahâre 85 (mânâ olarak);Ahmed b. Hanbel, VI, 35 97, 135. [325] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/85. [326] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/85-86. [327] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/86. [328] Sadece Ebû Dâvûd rivayet etmiştir. [329] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/86. [330] Buhârî, vudû' 65; Müslim, tahâre 108 (benzeri); Tirmizî, tahare 86 (benzeri);Nesaî tahâre 186; İbn Mâce, tahâre 81 (benzeri); Ahmed b. Hanbel, VI, 142, 235. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/87. [331] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/87. [332] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/87. Konu Başlığı: Ynt: Elbiseye Bulaşan Meninin Hükmü Gönderen: Ceren üzerinde 15 Mayıs 2017, 23:33:03 Esselamu aleykum.elbiseye bulasan meni necis oldugu icin onun yıkanması yada degismesi gerekir.Rabbim razi olsun bilgilerden...
Konu Başlığı: Ynt: Elbiseye Bulaşan Meninin Hükmü Gönderen: Sevgi. üzerinde 16 Mayıs 2017, 00:46:06 Ve Aleyküm Selam. Mevlam bizleri herzaman Rızasına uygun doğru işler yapabilmeyi nasip etsin inşaAllah
Konu Başlığı: Ynt: Elbiseye Bulaşan Meninin Hükmü Gönderen: Mehmed. üzerinde 16 Mayıs 2017, 21:11:09 Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Rabbim bizleri Peygamberimizin yolundan ayırmasın Rabbim paylaşım için razı olsun.
|