๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 09 Nisan 2012, 19:01:31



Konu Başlığı: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: Zehibe üzerinde 09 Nisan 2012, 19:01:31
61. (Çirkin) İsimleri (Güzel İsimlerle) Değiştirmek

 

4948... Ebu'd-Derdâ'dan (rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.) (şöyle) buyurmuştur:

"Siz kıyamet gününde kendi isimlerinizle ve babalarınızın isimle­riyle çağrılacaksınız. Öyleyse isimlerinizi güzel koyunuz."[608]

Ebu Davud der ki; ibn Ebî Zekeriyya, Ebu d-Derdâ'ya yetişmemiştir.[609]

 
Açıklama

 

Hadis-i şerifte, insanlar, kıyamet gününde kendi  isimleriyle birlikte babalarının da isimleriyle çağrılacakları gerekçesiyle, müslümanların kendi çocuklarına, akraba ve hiz­metçilerinin çocuklarına güzel isimler vermeleri emr edilmektedir.

Binaenaleyh mevzumuzu teşkil eden bu hadis, insanların kıyamet gü­nünde annelerinin ismiyle çağrılacaklarını ifade eden hadisi[610] reddetmek­tedir. Nitekim insanların kıyamet gününde babalarının isimleriyle çağrıla­cağını ifade eden daha başka hadisler de vardır.[611]

Her ne kadar insanların "ey falancanın oğlu falan" şeklinde annesinin ismiyle çağıracağına dair Taberanî'nin Mu'cem'inde Said İbn Abdullah el-Evdî'den rivayet edilen bir hadis-i şerif[612] varsa da ulema sahih hadis­lere aykırı olduğu için bu hadisin delil olamayacağını ittifakla kabul etmiş­lerdir. Eğer bu hadisin şahinliği kabul edilirse "mevzumuzu teşkil eden ha­dis-i şerif babalan belli olan kimseler hakkındadır. Annelerin ismiyle çağ­rılacağını ifade eden hadislerde babalan olmayan, ya da belli olmayan kimseler hakkındadır" denebilir. Yahutta mevzumuzu teşkil eden hadis-i şerifte geçen babalarınız tabirinden maksat anneler ve babalardır; tağlib yoluyla babalar, denmiştir Mecazen "anneler ve babalar" anlamına gelir.

Bu te'vile itibâr etmek mümkün olursa, o zaman kıyamet gününde in­sanlar bazan annelerinin ismiyle bazan da babalarının ismiyle, bazı yerler­de annelerinin bazı yerlerde de babalarının ismiyle çağrılacaklar demektir.

Hafız Münzirî'nın -Musannifimiz Ebû Dâvûd ile aynı kanaati paylaştığını ortaya koyan- açıklamasına göre, bu hadisin ravisi Abdullah İbn Zekeriyya, Ebu'd-Derda (r.a.)'den hadis almadığından, mevzumuzu teşkil eden bu hadis munkatıdır. Ayrıca, konumuzu teşkil eden bu hadisin bab başlığıyla bir ilgisi yoktur. Çünkü bu hadiste isimleri değiştirmeden söz edilmemektedir. Ancak, bu hadis, ismini dini bir mülahaza ile değiştirecek kimselere bir irşad olarak kabul edilirse; bu yönden bab başlığı ile ilgili görülebilir.[613]

 

4949... (Abdullah) İbn Ömer'den (rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.):

"Yüce Allah'ın en hoşuna giden isimler (Allah'a kulluk ifade eden) Abdullah ve Abdurrahman (gibi adlar)dır"[614] buyurmuştur.[615]

 

4950... Sahabilerden olan Ebu Vehb el-Cüşemî'den (rivayet edildiği­ne göre) Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:

"(Çocuklarınızı) Peygamberlerin isimleriyle isimlen(dir)iniz.İsimlerin Allah'a en hoş olanları Abdullah ve Abdurrahman'dır. En doğ­ru olanları Haris ile Hem mâm'dır. En çirkin olanları da Harb ile Mürre'dir."[616]

 
Açıklama

 

Bilindiği gibi Abdullah, Allah'ın kulu, Abdurrahman’a Rahmân'ın kulu, anlamına gelmektedir, Bu bakımdan bu isimlerde Allah'ın rububiyetinin, bu ismi alan kimselerin de kulluklarının itirafı vardır. Binaenaleyh bu isimleri taşıyan kimselerin her çağınlışlarında bu iki gerçek dile getiriliş olur. Yüce Allah'ın Kur'an-i Keriminde Rasûlunden "abd-kul" ismiyle bahsetmesi[617] de bu ismi ne ka­dar çok sevdiğinin bir delilidir.

Sindî'ye göre, mevzumuzu teşkil eden hadis-i şeriflerde anlatılmak is­tenen "Peygamberin isimlerinden sonra Allah'a en sevimli gelen isimle­rin Abdullah ve Abdurrahman isimleri olmasıdır."

Netice itibariyle Allah'a en sevimli gelen isimler, Peygamber isimleri­dir. Sonra Abdurrahman ve Abdullah gibi Allah'a izafe edilmiş abd keli­mesi taşıyan isimlerdir.

Metinde geçen "esdaku" kelimesi en doğru anlamına gelir. Buna gö­re müsemmasını (sahibini) ifade etmesi bakımından "en doğru" isim gerçekten Haris ve Hemmâm isimleridir. Çünkü "Haris", kazanan de­mektir. Nitekim Hars kelimesi, Şura suresinin 20. âyetinde de bu manada kullanılmıştır. İnsanın en belirgin vasfı kazamcıhğıdır. Bilindiği gibi kul, kâsib (kazanıcı)dır. Allah ise halik (yaratıcı)dır. Hiçbir kul, bu Özellikten ayrılamaz. Bütün hareketlerinde, müsbet veya menfi olarak kazamcı ol­maktan uzak kalamaz. Yani ya hayır, ya da şerr kazanmış olur.

Harb, savaş anlamına gelir. Mürre ise acılık demektir. Savaşın yüzü soğuk, acılığın yüzü ve sevimsiz olduğundan bu isimler yüce Allah'ın ho­şuna gitmemişlerdir.[618]

 

4951... Hz. Enes'den demiştir ki:

Abdullah İbn Ebî Talha, dünyaya geldiği zaman, Peygamber (s.a.)'e götürdüm. Peygamber (s.a.) bir "aba içerisinde devesini katranlıyordu. (Bana):

Yanında kuru hurma var mı? diye sordu.

Evet, dedim. Kendisine bir miktar (kuru) hurma verdim. Onları ağzı­na atarak çiğnedi. Sonra çocuğun ağzını açtı ve hurmayı ağzının ortasına yerleştirdi. Çocuk, (hoşlandığından dilini dolandırmaya başladı. Bunun üzerine Peygamber (s.a.):

"Ensarın hurmayı (ne de çok) sevdiğine bakın!" buyurdu ve adını Abdullah koydu.[619]

 
Açıklama

 

"Ensarın hurmayı ne kadar sevdiğine bakın!" cümlesinde geçen "hubb" kelimesini hâ'nın zam­mıyla okumak caiz olduğu gibi kesriyle okumak da caizdir. Kesre ile okunduğu takdirde mahbûb manasına gelir ve kelimenin sonu merfu okunarak bir mübteda haber cümlesi meydana gelir ki, "ensarın sevgilisi hurmadır" demek olur. Bu kelime hâ'nın zammı ile "hubb" şeklinde okunursa, masdardır. Bu takdirde sonunu mansub ve merfu okumak caiz­dir. Mensub kıraati daha meşhurdur. Mansup okunduğu takdirde cümle "ensarın sevdiği kuru hurmaya bakın" diye takdir olunur ki, bizim verdiğimiz mana buna göredir. Temr kelimesi de mansup okunur. Hubb kelimesini merfu okuyan onu mübteda yapmış olur. Haberi mahfuztur. "Lazımdır yahut âdettir" gibi bir haber takdir olunur.[620]

 
Bazı Hükümler

 

1. Yeni doğan bir çocuğa tatlı bir şey çiğneyerek yalatmak, bilittifak sünnettir. Bunu salihlerden bir kimsenin yapması menduptur.

2. Tahniki (çocuğun damağına tatlı çalma işini) kuru hurma ile yapmak müstehabtır. Gerçi kuru üzüm ve şeker gibi her nevi tatlı ile tahnik yap­mak caiz ise de efdal olan kuru hurmadır.

3. Aba giymek caizdir.

4. Büyük bir zatın tevazu göstererek kendi işlerini kendi görmesi müs­tehabtır. Bu onun kıymetini düşürmez.

5. Doğan çocuklara Abdullah ismi vermek müstehabtır.

6. Çocuğun ismini salah ve takva sahibi birine koydurmak müstehabtır.

7. Çocuğa doğduğu gün isim koymak caizdir.[621]

[609] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/181.

[610] Azmabadi, Avnü'l-Mâbud, XIII, 291.

[611] Buhari, cizye 22, edeb 99, hıyel 9, fiten 21; Müslim, cihad 10-17; Ebû Davud, cihad 150.

[612] Azimâbadî, Avnü'l-Mâbud, XIII, 292.

[613] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/181-182.

[614] Müslim, adab 2; Buharı, edeb 105-106; İbn Mace, edeb 30; Tirmizî, edeb 64; Darimî, isti­zan 20; Ahmed b. Hanbel, II. 24, 128.

[615] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/182.

[616] Buhârî, edeb (05-106. Müslim, adab 2, Tirmizî, edeb 64; Darimî, istizan; 20 Ahmed b. Hanbel, II, 24, 128, İbn Mâce, edeb 30.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/182-183.

[617] İsrâ (17), 1.

[618] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/183.

[619] Müslim, adab 22-23.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/183-184.

[620] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/184.

[621] A. Davudoğlu, Sahih-i Müslim Terecme ve Şerhi, IX, 540-541.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 16/184.


Konu Başlığı: Ynt: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: zehra7c üzerinde 16 Ekim 2014, 15:39:16
kıyamet gununde herkes kendi adıyla cagıracagı için  her aile çocuguna guzel isim vemelidir


Konu Başlığı: Ynt: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: -merve-7d- üzerinde 16 Ekim 2014, 16:46:45
Bence çok güzel bir paylaşım olmuş sonuçta anne ve babaların çocukları doğduktan sonra düşündükleri en önemli konulardan birisi bu umarım onlarada yardımcı  olur bu makale inşallah hayırlı isimler koyarlar :)


Konu Başlığı: Ynt: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: Sefil üzerinde 16 Ekim 2014, 17:13:35
Insaallah ismi gibi amelide duzgun insanlardan olur rabbimizin huzuruna tertemiz cikanlardan oluruz allah razi olsun


Konu Başlığı: Ynt: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: Rüveyha üzerinde 16 Ekim 2014, 18:32:18
Amin ecmain , Mevlam razı olsun..İnşaAllah Rabbim, evladına hayırlı güzel isimler koyanlardan kılsın..Rabbim anne babaların yardımcısı olsun inşaAllah..


Konu Başlığı: Ynt: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: ✿ Yağmur ✿ üzerinde 16 Ekim 2014, 18:35:58
Ve aleykum selam;
İnşAllah..Bizler Allah'ın kullarıyız,en yüksek mertebeli canlılarız...Bunu hak etmeliyiz..Adımız gibi kişiliğimizde Allah'ın kullarına yarışacak şekilde olmalı..Çocuklarımıza isim koyarken iyice araştırmalı,dinimize uygun isimlerden koymalıyız..Rabbim ismimiz gibi bizleri de doğru etsin...Mevlam razı olsun..


Konu Başlığı: Ynt: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: Ceren üzerinde 23 Kasım 2014, 00:17:05
Aleykümselam.Rabbim razı olsun bizi bilgilendirdiğin için Neslihan abla.İsim çok önemli Allah katında isim koyarken dikkatli olalım inşallah...


Konu Başlığı: Ynt: Çirkin İsimleri Güzel İsimlerle Değiştirmek
Gönderen: Pelinay üzerinde 23 Kasım 2014, 01:26:34
Aleykumusselam..çocuğa iyi bir isim koymak evladın baba üzerindeki haklarındandır...bu yüzden anne babaların bu hususta bilinçli olması gerek inşallah..
 Yeni doğan bir çocuğa tatlı bir şey çiğneyerek yalatmanın da sünnet olduğunu öğrenmiş oldum vesielenizle...bilgilendirici bir paylaşım olmuş.Allah razı olsun..