๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 11 Ocak 2012, 08:14:46



Konu Başlığı: Cemaat Üç Kişi Olduğu Zaman Nasıl Saf Tutarlar?
Gönderen: Zehibe üzerinde 11 Ocak 2012, 08:14:46
70.  Cemaat Üç Kişi Olduğu Zaman Nasıl Saf Tutarlar?

 

612. ...Enes b. Mâlik'den; demiştir ki:

(Enes'in) ninesi Müleyke, Resûl-i Ekrem (s.a.)'i hazırladığı bir yemeğe çağırdı. Resûl-i Ekrem yemekten yedi ve sonra; "kalkın size namaz kıldırayım" buyurdu. Enes dedi ki; uzun müddet kullanılmaktan kararmış bir hasınmız(ı sermek) için kalktım ve üzerine su serp(erek onu sil)dim. Resûl-i Ekrem (s.a.) kalktı, ben ve bir yetim çocuk onun arkasında saf olduk, yaşlı kadın da bizim arkamıza durdu ve Resûlullah (s.a.) bize iki rekât namaz kıldırdıktan sonra ayrılıp gitti.[232]

 

Açıklama
 

Hadis"i Serifte sözu geçen yetimden maksat Damîre b. Sa'd el-Himyerî, yaşlı kadından maksat da Hz. Enes (r.a.)'in ninesi Müleyke'dir. Hadis-i şerifte geçen "size namaz kıldırayım" sözünün an­lamı, "cemaat içerisinde kadınlar da bulunduğu zaman, nasıl saf teşkil edilerek namaz kılınacağını öğretmek için size namaz kıldırayım" demektir. Resul-i Ekrem evlerde bu şekilde cemaat teşkil ederek namaz kıldırmakla camiye gelemeyen kadınlara da cemaatle namazın nasıl kılınacağını öğretmiş olurdu. Hasırın üzerine Hz. Enes'in su serpmesi onu yumuşatmak ve tozunu al­mak için olabildiği gibi, uzun müddet kullanılması sebebiyle bir pisliğin isa­bet etmiş olması ihtimalinden dolayı da olabilir. Nitekim Kadı îyaz'a göre, "Hz. Enes hasırın üstüne suyu bu maksatla serpmiştir. Çünkü pislik isabet etmiş olma ihtimali bulunan bir şeyin üzerine sadece su serpmekle o şey te­mizlenmiş olur". Burada geçen kelimesi, su serpmek anlamına geldi­ği gibi, yıkamak anlamına da geldiğinden Hz. Enes'in hasırı yıkamış olması da mümkündür. Ancak birinci ihtimal daha kuvvetlidir.[233]

 

Bazı Hükümler
 

1. Resûl-i Ekrem çok mütevâzi idi. Uygun sebepler dışında bile her davet eden kimsenin evine gider, ye­meğini yerdi. Hatta çağıran kadın bile olsa yine giderdi. Ancak kadının da­vetine icabet ederken fitne korkusundan emin olmak lâzımdır.

2. Nafile namazı cemaatle kılmak caizdir.

3. Davete gidilen yerde öğretmek maksadıyla veya berekete nail olmak gayesiyle nafile namaz kılmak müstehabtır.

4. Çocuklarla beraber erkeklerin bir safta namaz kılmaları caizdir.

5. Kadınlar cema'atle kılınan namazda safların gerisinde ayrıca saf teş­kil ederler.

6. Başka kadın bulunduğu zaman bir kadının tek başına bir saf teşkil etmesi caizdir.

7. Gündüzün nafile namazı iki rekât olarak kılmak caizdir.

8. Hasır üzerinde namaz kılmak kerâhetsiz olarak caizdir.

Bu hadisle ilgili olarak merhum Hattâbî şunları söylemektedir: "Bu hadis-i şerif ifâde edildiği şekilde safların yerlerinin belirlenmesi­nin müstehab oluşuna bir delildir. Buna göre faziletçe üstün olanlar diğerle­rinin önüne geçmelidirler. Nitekim Resül-i Ekrem bu gerçeği şöyle ifâde buyurmuştur: "Benim arkama sizden âkil ve baliğ olanlar dursunlar."[234] Buna kıyas edilerek şu hükme varılabilir: Çok sayıda cenaze üzerine na­maz kılmak gerektiği zaman imamın önüne önce erkekler, sonra çocuklar, sonra hünsâlar (yani kadın veya erkek olduğuna kesinlikle hükmedilemeyenler) sonra da kadınlar konulurlar. Eğer hepsi bir kabre konulmak istenirse kıb­leye yakınlık dereceleri de bu şekilde sıralanır.[235]

 

613. ...Abdurrahmân b. el-Esved'in, babası Esved'den rivayet et­tiğine göre (Esved şöyle) demiştir:

Alkame ve ben (Esved) Abdullah (b. Mes'ûd)'un huzuruna gir­mek için izin istedik. Kapısında uzun müddet oturduk. (Nihayet) ca­riyesi çıktı(ve dönüp Abdullah'dan) bizim (içeriye girmemiz) için izin istedi. O da girmemize müsaade etti (girdik). Sonra (Abdullah) kalktı ikimizin arasına durup namaz kıldı (ve şöyle) dedi: "Resûlullah (s.a.)ı işte böyle yaparken gördüm."[236]

 

Açıklama
 

Bu hadis-i şerifte el-Esved kendisinden Esved diye bahsetmekte, "biz izin istedik" diyecek yerde "Alkame ile Es­ved izin istediler" demektedir. Biz tercümemizde kavis içinde Ou noktaya işaret ettik. Ancak Abdullah (r.a.) ile namaz kılışlarını anlatırken ise kendi­siyle arkadaşından "biz" kelimesiyle bahsetmektedir.

Hadis-i şerifin zahirine göre imamla beraber iki kişi daha olduğu za­man, imamı aralarında almak şartıyle hepsi aynı safta ve hizada bulunarak namazlarını cemaatle kılarlar. Nehaî, Ebû Yûsuf, ve bazı Kûfeli âlimler bu görüşü benimsemişlerdir. Delilleri de, bu hadisle bareber "İmamı ortanıza durdunuzu ve saftaki boşlukları doldurunuz" mealindeki 681 no'lu hadisi şeriftir. Ulemanın büyük ekseriyetine göre cemaat iki kişi olduğu zaman imam öne durur, iki kişilik cemaat de imamın arkasına durur. Delilleri ise daha önce geçen (612) no'lu Enes b. Mâlik hadisiyle Müslim'in Câbir'den rivayet ettiği, "Resûl-i Ekrem namaz kılmak için kalktı, ben de gelip sol tarafına durdum. Bunun üzerine elimden tutarak beni çevirdi ve sağ tarafına dur­durdu. Sonra Cubar b. Sahr geldi o da Resul-ü Ekrem'in (s.a.) soluna dur­du. Bunun üzerine ikimizin de elinden tutarak arkasına durdurdu"[237] mealindeki hadis~i şerif ve Tirmizî'nin Semure b. Cundub'den rivayet ettiği "Resûl-i Ekrem (s.a.) üç kişi olduğumuz zaman namazda birimizin öne geç­mesini emretti”[238] mealindeki hadis-i şeriftir. Bu görüşte olan fıkıh âlimle­ri mevzumuzu teşkil eden Ebû Dâvûd hadisi üzerinde şu görüşleri ileri sürerler: Resûl-i Ekrem (s.a.)'in iki kişiyle beraber aynı safta ve aynı hizada, namaz kılması namaz kıldıkları yerin çok dar oluşundan ileri gelmiş olabileceği gi­bi, bu şekilde namaz kılmanın caiz olduğunu göstermek maksadıyla da ola­bilir. Nitekim Beyhakî'nin Abdulvehhab b. Atâ'dan rivayet ettiğine göre İbn Şîrîn, Resûl-i Ekrem (s.a.)'in namazı bu şekilde saf teşkil ederek kıldırması­nı mescidin darlığına bağlamıştır. Şevkânî ise, Neylu*l-Evtâr isimli eserin­de şunları söyler: "Ebû Ömer bu İbn Mes'ûd hadisinin mevkuf olduğunu söylerken bir çok ilim adamı da bu hadis-i şerifin mensûh olduğunu söyle­mektedirler. Çünkü Resûl-i Ekrem (s.a.) Medine'ye geldiği zaman bu uy­gulamayı terk etmiştir. Nitekim Hanefi âlimlerinden İbn Hümâm da bu hadis-i şerifin mensûh olduğunu söylemektedir, ileride gelecek olan 681 no'lu Ebû Hüreyre hadisi üzerinde de şu görüşleri ileri sürüyorlar: İmamın safın orta­sında bulunmasından maksat, saffın ortasında bulunan kişinin önünde dur­ması demektir. Ayrıca Arapçada "falan ortada bir kişidir" demek "kav­minin en hayırlısı" demektir. Buna göre "imamı ortanıza durdurunuz" sö­zünün anlamı, "en hayırlınızı imam tayin ediniz" demektir."[239]

 

Bazı Hükümler
 

İmamla beraber sadece iki kişi bulunursa imam ortalarında bulunmak şartıyla hep aynı hizada ve bir saf­ta namaz kılarlar. İmam önlerine geçmez.[240]

[232] Buhârî, ezan 41, 161; salât 21; teheccüd 33; Müslim, mesâcid 266; Tirmizî, salât 59; Nesâî, mesâcid 43; imame 19; İbn Mâce, mesâcid 8; muvatta', sefer 31; Dârimî, salât 61; Ahmed b. Hanbel, III, 131, 145, 149, 164, 179, 184, 190, 226, 291.

     Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/466.

[233] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/466-467.

[234] bk. 674 no'lu hadis.

[235] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/467.

[236] Müslim, mesâcid 26, 238, 239, 244; irnâre 62, 63; Tirmizî, fiten 72; Nesâî, imame 18; beya't 35, 36; Dârimî, salât 25; Ahmed b. Hanbel, 1,384, 409, 424, 428, 433, 456, 462; 11,95, III, 24, 28, 29, 92, 213, 321, 399, 445, 446; IV, 243, 267; V, 111, 169, 231, 314, 315, 329, 384; VI, 7, 295, 302, 305, 321, 395.

     Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/467-468.

[237] bk. Müslim, müsafirîn 181, 185.

[238] bk. Tirmizî, salât 60.

[239] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/468-469.

[240] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 2/469.



Konu Başlığı: Ynt: Cemaat Üç Kişi Olduğu Zaman Nasıl Saf Tutarlar?
Gönderen: Ceren üzerinde 04 Nisan 2018, 15:07:46
Esselamu aleyküm. RABBİM razi olsun bilgilerden kardesim.bizleri de peygamber efendimizin sünnetine tabi yaşayan kullardan eylesin. ..


Konu Başlığı: Ynt: Cemaat Üç Kişi Olduğu Zaman Nasıl Saf Tutarlar?
Gönderen: sedanurr üzerinde 04 Nisan 2018, 17:05:05
Ve aleykümüsselam Kadınlar cema'atle kılınan namazda safların gerisinde ayrıca saf teş­kil edebilirler kadınların mescide gitmeleri günümüz şartlarına bakıldığında pek doğru olmuyor bu sebepten kadınlarda aileleriyle birlikte evlerinde cemaat halinde namaz kılabilirler


Konu Başlığı: Ynt: Cemaat Üç Kişi Olduğu Zaman Nasıl Saf Tutarlar?
Gönderen: Mehmed. üzerinde 04 Nisan 2018, 19:30:25
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri sünneti seniyyeden ayırmasın Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Cemaat Üç Kişi Olduğu Zaman Nasıl Saf Tutarlar?
Gönderen: Sevgi. üzerinde 05 Nisan 2018, 01:31:36
Aleyküm Selam. Rabbim bizleri herzaman Rızası olucağı şekilde ibadetini yerine getirenlerden eylesin inşaAllah