Konu Başlığı: Baştaki Saçları Birbirine Tutturmak Gönderen: Zehibe üzerinde 09 Şubat 2012, 20:56:08 11. Baştaki Saçları Birbirine Tutturmak 1747. ...İbn Ömer'den; demiştir ki; Resülullah'(s.a.)'ı, (zamklı bir madde ile) başının saçlarını toplamış olduğu halde yüksek sesle telbiye ederken işittim.[184] Açıklama “telbîd" kelimesi saçları tozdan, topraktan ve benzeri şeylerden korumak maksadı, a yapışkan bir madde ile birbirine tutturmaktır. Bu hadis-i şerif toz, toprak gibi zararlı maddelerden korunmak maksadıyla, günümüzdeki toka ve benzeri eşya ile saçları birbirine tutturmanın müstehab olduğuna delâlet etmektedir. İmâm Şafiî ve taraftarları bu görüşte olduğu gibi İmâm Ahmed de aynı görüştedir. Hanefî ve Mâliki ulemâsına göre de saçları birleştirmek için kullanılan aletin başın dörtte birini örtmemesi şartıyla saçları birbirine tutturmak müstehabdır. Fakat saçları birbirine tutturmak maksadıyla başın en az dörtte birini örten bir aletin kullanılması haramdır. Böyle bir aleti bir gün veya daha fazla kullanan kimseye dem lâzım gelir. Bir günden daha az takacak olursa, sadaka-i fitır miktarınca sadaka vermesi lâzım gelir. Ancak bu durum erkek için söz konusudur. Kadının başının dörtte birini örtmesinde bir sakınca olmadığı gibi, başının tamamını örtmekle de mükelleftir. İbn Battâl'ın Beyânına göre ulemânın büyük çoğunluğuna göre ihram esnasında saçlarını birbirine tutturan bir kimsenin ihramdan çıkarken saçını tıraş etmesi farzdır. Çünkü Resûl-i Ekrem'in uygulaması böyle olmuştur. Hz .Ömer el-Fârûk ile oğlu da halka bunu emretmişlerdir. Nitekim mezhep imamlarından İmâm Mâlik, Sevrî, Şafiî, Ahmed ve İshâk (r.a.) de bu görüştedirler. Sözü geçen ulemâya göre saçlarını örgü yapan veya bir yapıştırıcı ile başına yapıştıran kimse de aynı hükme tâbidir. Çünkü İbn Adiyy'in İbn Ömer'den rivayet ettiği bir hadise göre Peygamber (s.a.); "Kim ihrama girmek için başı(nın saçları)nı toplarsa (ihramdan çıkarken) saçlarım tıraş etmesi üzerine farz olur," buyurmuştur. İmâm Ebû Hanife ve taraftarlarına göre ise, başı(nın saç!arı)m toplayan veya ören bir kimsenin saçlarını kısaltması yeterlidir. Tıraş olması şart değildir. Çünkü îbn Abbâs'ın, "başının saçlarını biribirine tutturan veya başına yapıştıran veya örgü yapan bir kimse eğer tıraş olmaya niyet etmişse tıraş olsun, eğer böyle bir niyeti yoksa muhayyerdir, dilerse tıraş olur, dilerse saçlarım kısaltmakla yetinir." dediği rivayet edilmiştir. Hanefî ulemâsına göre diğer mezhep ulemâsının bu konuda dayanmış oldukları İbn Ömer hadisi zayıftır. Çünkü senedinde Abdullah b. Râfi' vardır. Bu râvi zayıftır. Darekutnî bu râvi hakkında "sağlam değildir" ifadesini kullanmıştır.[185] 1748. ...İbn Ömer (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Peygamber (s.a.) ihrama girerken başı(mn saçları)m bal ile toplamıştır.[186] Açıklama Saçları birbirine tutuşturarak bir araya toplamanın faydası, ihram esnasında saçların dağılmasını önlemek, toz toprak gibi insanı rahatsız edici kirlerden korumaktan ibarettir. Usûlü hadis ulemâsından İbn Salâh'a göre metinde geçen "asel = bal" kelimesinin yerinde "ğısl" kelimesinin olması lâzımdır. Yanlışlıkla "ğayn" harfinin noktası düştüğü için "asel" şekline sokulmuştur. Bilindiği gibi "asel" bal demektir. "ĞisI" ise vaktiyle sabun yerine kullanılan "hatmî" gibi temizlik maddelerine verilen bir isimdir. Hanefi ulemâsından Buharı Şârihi Bed-rûddîn Aynî de İbn Salâh'ın bu görüşüne katılmaktadır ki, kanaatimizce makul olan da budur. Çünkü bal saçların tozlanmasını kolaylaştırdığı gibi, sinekleri de başa konmaya davet eder. Bununla beraber biz bu kelimeyi tercüme ederken metne sâdık kalarak "baİ" diye tercüme ettik. Şurasını da ifade etmek isteriz ki İbn Salâh'ın ve Aynî'nin bu açıklamalarının "hac, saçların dağılması ve biribirine karışmasıdır"[187] anlamındaki hadise aykırı olduğu iddia edilemez. Çünkü Tirmizî'nin bu rivayetinde kasdedilen bütün süs eşyalarının terk edilmesidir. Saçları başa toplamak ise, süs değildir. Bu hadisle ilgili hükümler bir önceki hadiste geçmiştir.[188] [184] Buhârî, hac 19; Müslim, hac 21; Nesâî, menâsik 40; İbn Mâce, Menâsik 72; Ahmed b. Hanbel, II, 121, 131. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 6/467. [185] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 6/468. [186] Beyhaki, es-Sünenü'I-kübrâ, V, 36. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 6/468-469. [187] Tirmizî, tefsir 3. [188] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 6/469. Konu Başlığı: Ynt: Baştaki Saçları Birbirine Tutturmak Gönderen: Ramazan. üzerinde 11 Mayıs 2017, 23:47:26 Es Selamun Aleykum . Saclarin toplu durmasi daha iyidir . Hem gunluk olarak saclarin daginik durmasi sorunlara neden olur .
Allah cc razi olsun Konu Başlığı: Ynt: Baştaki Saçları Birbirine Tutturmak Gönderen: Ceren üzerinde 11 Mayıs 2017, 23:50:30 Aleykumselam.Saclarin gunluk hayatta rahat kullanilmasi acisindan tutturulmasi baglanmasi uygundur.Rabbim razi olsun bilgilerden...
Konu Başlığı: Ynt: Baştaki Saçları Birbirine Tutturmak Gönderen: Sevgi. üzerinde 12 Mayıs 2017, 05:08:00 Ve Aleyküm Selam. Dinimizde temizlik çok önemlidir. Oyüzden saçların bakımını da ihmal etmemeli günlük yaşamına uygun olarak toplu durması daha iyi olur. Mevlam bizlere herdaim dinimize uygun hareket edebilmeyi nasip etsin inşaAllah.
Konu Başlığı: Ynt: Baştaki Saçları Birbirine Tutturmak Gönderen: Mehmed. üzerinde 12 Mayıs 2017, 08:03:22 Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doğru yoldan gidenlerden eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun
|